Inlägg från: splink |Visa alla inlägg
  • splink

Lärare med piercing?

Jag skulle hellre gå till rektorn och klaga om det jobbade en så konservativ och inskränkt person som nån viss här i tråden, än om någon hade tatueringar och piercingar. Vi lever i en värld där demokrati och förståelse för att alla inte är likadana borde vara ledord, inte inskränkthet och fördomar. Hade aldrig satt min unge på en skola där konservativa tankar regerade. Fy i helvete så tråkigt! 

Dotter född -07, BF med syskon 17/9 Bloggar på detsaknadebarnet.blogspot.com
  • splink
    Merwinna skrev 2012-02-11 09:31:08 följande:
    Läste du mitt inlägg om SAS och de andra flygbolagen, och om storbankerna..?

Grejen är ju att skolan ska förbereda eleverna för livet efter skolan. Målet är att de ska få arbete. Då vore det inte så bra, om 15-åriga Melina, som kommer från en White Trash-familj som inte känner till de normala normerna i samhället, fick en lärare som hon älskade och beundrade mycket. Läraren har piercingar och tatueringar. Då tar Melina förstås för givet att det är OK och bra att ha det. En vuxen Magister kan ju inte ha fel! När hon får tillfälle, så gör hon det på sig själv.

Några år senare har hon kommit på att hon vill bli flygvärdinna. Hon söker till SAS. Så fort intervjupersonen får se henne, så säger denna: "jag ska inte ta upp din tid, för som du ser ut kan du inte få arbete som kabinpersonal hos oss. Vi måste tänka på vårt rykte".

Tror du att Melina är tacksam mot sin gamla lärare då..?
    Jag är helt övertygad om att såna grejer kommer att ändras i framtiden. Och dessutom tycker jag att du inte är riktigt klok, som hävdar att det "normala" skulle vara att tycka som du och att man alltså är "onormal" om man har tatueringar (och då är man dessutom WT!!). Det säger en del. Inskränkt och att inte tänka längre än näsan räcker är bara förnamnet. Förstår inte hur du kan ha missat att världen förändras och vi med den?

För övrigt har jag haft professorer på universitetet som haft både tatueringar och piercingar. En vän till mig jobbar som flygvärdinna och hon har både tatueringar och piercingar, en annan jobbar som steward och han har också tatueringar. Jag har en vän som arbetar på bank och även hon har piercingar och tatueringar och dessutom ett uttöjt öra. Känner ett par poliser som är tatuerade, flera ingenjörer som är tatuerade och piercade. Inom vården känner jag en del sjuksköterskor med både piercingar och tatueringar.
    På min utbildning (pluggar till gymnasielärare) är vi fler med tatueringar än utan.
  • splink
    Merwinna skrev 2012-02-11 09:55:54 följande:
    Fast nu LJUGER du ju. Det FINNS inget flygbolag som tillåter SYNLIGA tatueringar och piercingar hos kabinpersonalen. Vilket flygbolag skulle det vara, menar du..?

Och vilken bank skulle det vara som tillåter det..? I alla fall inte någon av storbankerna - Nordea, Handelsbanken, SEB m.fl.. Skulle möjligen kunna vara en pantbank! Eller något litet privat växlingskontor.

Och inom vården är det till och med förbjudet av hygienskäl. Eller vilket landsting är det som tillåter personalen att ha det, menar du..? Säg det så ska vi kolla på deras hemsida - det står antagligen där. Hett tips: ljug inte om sådana saker som är väldigt lätta att kontrollera!!!
    hett tips; säg inte att jag ljuger! 

Den jag känner som jobbar på bank jobbar på Nordea. De jag känner som jobbar på flygbolag jobbar på SpainAir och Emirates (alltså ett arabiskt bolag!) När jag kollade hans facebookbilder nu ser jag att han inte bara har tatueringar, utan också en piercing i läppen. Men den tar han kanske ut just när han flyger. 

Det finns INGET som är ohygieniskt med tatueringar och man kan absolut arbeta med synliga sådana i vården. Även piercingar i ansiktet. Däremot får man inte ha ringar eller armband, utsläppt hår eller piercingar som brukare kan ta tag i på ett eller annat sätt. En piercing i tex tungan är inte något att diskutera alltså. Jag VET detta, då jag själv arbetat inom vården. 
  • splink

Jag ska fråga min vän som jobbar på emirates om jag får lägga ut namn och bild på honom. Hans hål i läppen syns! Han finns och jag ljuger inte. Oavsett de bestämmelser som du rotat reda på så vet jag ju att han bor i Dubai och jobbar för emirates. Han pratar inte arabiska utan svenska, engelska och en del spanska. Men jag antar att du skulle säga att det är nån slags fejkperson oavsett vad jag säger. Inskränkta personer brukar ju sällan lyssna på andra. Det går ju lite hand i hand det där.

• splink

Hoppas nu bara att jag slipper posta bilder på varenda en i min vänskapskrets som jobbar på alla de ställena du räknat upp där man inte kan vara tatuerad/piercad  
    Även jag är tatuerad/piercad och har jobbat inom vården i flera år. Har aldrig ens fått ett höjt ögonbryn om mina tatueringar eller piercingar, vare sig av chefer eller brukare.  

• splink
    Merwinna skrev 2012-02-11 17:51:58 följande:
    Ja..? Vi talade ju om SYNLIGA tatueringar. Det han har på överarmen funkar ju eftersom det ingår en långärmad skjorta för män, tydligen. Kvinnor har ofta kortärmade blusar, och då går det ju inte. Någon piercing ser jag inte på någon av bilderna. Och som jag skrev förut: en del arabiska bolag tillåter inte dolda tatueringar heller, så han kan få sparken om de gör en rutinundersökning någon gång.

Kul jobb din vän har!
    Nu diskuterade du om att man inte ens fick ha dolda tatueringar på arabiska bolag och det är vad min vän har. Varför skulle han få sparken för en tatuering som han hade redan när han anställdes?
  • splink
    Merwinna skrev 2012-02-11 17:51:58 följande:
    Ja..? Vi talade ju om SYNLIGA tatueringar. Det han har på överarmen funkar ju eftersom det ingår en långärmad skjorta för män, tydligen. Kvinnor har ofta kortärmade blusar, och då går det ju inte. Någon piercing ser jag inte på någon av bilderna. Och som jag skrev förut: en del arabiska bolag tillåter inte dolda tatueringar heller, så han kan få sparken om de gör en rutinundersökning någon gång.

Kul jobb din vän har!
    Sen skrev du också att man inte ens fick ha HÅL efter piercingar och det har min vän också. Det hade han också när han anställdes.
  • splink
    Merwinna skrev 2012-02-11 18:08:58 följande:
    Då kanske han har lärt sig att sminka över hålet, eller..?
    Eller så kan du bara ge dig och erkänna att du inte har rätt i den här frågan.
  • splink
    Merwinna skrev 2012-02-11 18:16:04 följande:
    Jag citerade ju bara sidan med karriärråd för dom som ville bli kabinpersonal:

"If you already have one of these visible facial piercings, please remove the studs and hope that the holes will heal up and there might not be any visible scars."

Det är inte jag som har skrivit sidan!

Nej, men oavsett vad det står som RIKTLINJER finns det ju bevis för att dessa inte hålls så hårt på?! Du anklagade mig för att ljuga idag, och jag har bevisat att jag inte gör det. Du är skyldig mig en ursäkt.
  • splink

Utan piercing ser du ärret. 

Och här är med. Nu lägger jag ner hela den här diskussionen. JAG (och troligen alla andra som kollat på de bilder jag lagt upp) vet att jag har rätt. Merwinna är ju uppenbarligen född bakom en vagn och fattar inte att allt inte är svart eller vitt. 
  • splink
    Merwinna skrev 2012-02-15 17:31:35 följande:
    Ja, då är han väl skicklig med täckstiftet, då...
    Han kanske har ett i fickan, utifall det skulle vara så att nån såndär extremkonservativ galning skulle få för sig att åka med emirates! Vem vet, du kanske skulle vägra åka med dom om hans typ en mm stora piercinghål hade skymtat när han serverade dig sodavattnet? Du hade kanske inte ens kunnat hålla en konversation med honom pga det! Shit vad hemskt isåfall! Skandal!
  • splink
    Merwinna skrev 2012-02-16 05:47:11 följande:
    Alltså, jag ser sådant där. Och jag skulle uppleva flygbolaget som mindre exklusivt efter det. Något av känslan av hög klass och lyx skulle vara borta.
    Jag tror att om ett flygbolag strävar efter hög klass och exklusivitet så sörjer dom inte om dom förlorar dig som kund. Som någon annan skrev; det är inte "fint" att vara så fullproppad av fördomar och skitåsikter som du är.
    Jag umgås med folk från alla samhällsklasser och jag kan säga att dina fördomar och ditt kunnande kring sådant här inte ens ligger i klass med folk som bott i en hydda i större delen av sitt liv och aldrig fått chansen att gå i skolan.  Skrämmande att du, som bor i ett land där vi har demokrati och mångfald som två centrala begrepp inte sitter inne med ett större kunnande.
Svar på tråden Lärare med piercing?