Inlägg från: Ziraya |Visa alla inlägg
  • Ziraya

Lärare med piercing?

Som lärare ska du representera vuxenvärlden som någon tidigare i tråden skrev, och vuxna ser olika ut! Och det ska vara ok att se olika ut :) 

Det är bara bra att barnen får se att alla människor inte ser likadana ut. Vissa är piercade, vissa är tatuerade, andra kanske har rakat hår eller ovanliga hårfärger. 

• Ziraya
    Merwinna skrev 2012-02-11 12:48:21 följande:
    Nä, men den glittrade till hela tiden när hon pratade, så att man inte kunde koncentrera sig på vad hon sa. Och barnen undrade, och jag visste inte vad jag skulle svara... Till saken hör förresten att just den fröken hade en annorlunda framtoning även i övrigt: alltid träningskläder och pojklippt hår, som dessutom var färgat i en onaturlig röd nyans. Det kändes som att fokus hamnade på henne och inte på barnen hela tiden...
    Jag har läppiercing och knallrött hår (arbetar på förskola). Jag upplever aldrig att fokus hamnar på någonting annat än barnen. Vissa barn frågar över min läppiercing, andra frågar inte. när de frågar säger man som det är "det är ett smycke bara" och det accepterar de. Barn är inte naturligt fördomsfulla, däremot är de nyfikna. 

Inga av föräldrarna har reagerat heller, och inte heller resten av personalen. 
  • Ziraya
    Bragdoll skrev 2012-02-11 13:05:29 följande:
    Vilken tur att reklam aldrig ljuger
    Dessutom tror jag hon har missat att det står general guidelines, inte rules ^^
  • Ziraya
    Merwinna skrev 2012-02-11 13:24:37 följande:
    ...och vissa vuxna är pedofiler, och vissa är notoriska fängelsekunder, och vissa gillar att visa bröna/snoppen, och vissa tvättar sig aldrig, och vissa är begåvningshandikappade, och vissa får raseriutbrott och slår människor vid minsta provokation... Självklart ska alla sorters människor vara representerade i skolan..!
    Vad har de personlighetsdragen med utseende att göra? Jag tror du förstår själv att människor med de här personlighetsdragen inte är lämpade att jobba inom förskola. Frågan är hur du kan dra parallellen mellan utseende och personlighet. Har du även åsikter om människor med olika hudfärg, människor som har haft cancer, människor som är homosexuella, människor med synliga handikapp och så vidare?
  • Ziraya

Merwinna målar upp ett så kallat "strawman"-argument som hon sedan angriper. Det vill säga, det är en nidbild som inte har med verkligheten att göra, och faller därmed som mycket flata argument.

• Ziraya
    Merwinna skrev 2012-02-11 13:46:10 följande:
    Fast piercingar och tatueringar är ju något man VALT att göra. Och i min erfarenhet speglar de personligheten. Faktiskt utan undantag, så har de människor jag känt som haft något av detta varit mindre pålitliga, mer slummiga, mindre ordningsamma, mer flummiga... Svårt att beskrivna, men det finns där.

Självklart kan man inte jämföra med sjukdomar eller handikapp som man drabbas av oförskyllt. Eller med hudfärg.

Homosexualitet har betydelse om det handlar om att arbeta med ungdomar, anser jag. Då är det olämpligt att personalen är homosexuell. Men detta är en annan diskussion som jag inte orkar dra idag...
    Ja, det du skriver säger väldigt mycket om hur du är som person, och det där med homosexualitet tänker jag inte kommentera på i stort, mer än att du uppenbarligen inte känner någon som är homosexuell, för då skulle du inte uttrycka dig på det viset. 

Självklart säger det något om en person om personen har piercings; det berättar för omvärlden att personen tycker att det är snyggt med piercings. Ingenting annat.  
  • Ziraya
    Merwinna skrev 2012-02-11 13:53:47 följande:
    Fast människor som växer upp i harmoniska familjer med ordnade förhållanden, börjar sällan tycka att piercingar är snygga. De kanske gör som mina kamrater och jag gjorde - fuskar och klistrar fast en liten pärla på näsan, för att vara häftiga på skolans disco. Men vi skulle inte ha gjort det PÅ RIKTIGT, för vi visste redan då att i våra riktiga liv efter skolåren skulle inget sådant passa in...
    Jag växte upp i en harmonisk familj på landet (mor är landstingspolitiker, far är systemvetare), med många djur runtom mig. det bara råkade bli så att jag har 5-årig naturvetenskaplig universitetsutbildning, älskar djur och är intresserad av pedagogik och ändå gillar piercings ;) 
  • Ziraya
    Niklas2k skrev 2012-02-11 13:59:56 följande:
    Fast djur kan vara smutsiga = du är smutsig = du gillar piercings Oskyldig
    Ja, så måste det nog vara. Att jag inte tänkte på det! Betyder det att jag måste sälja mina katter som jag tog in från katthem och gatan? D: 
  • Ziraya
    Bragdoll skrev 2012-02-11 14:01:42 följande:
    Fast då får du inte jobba på Sigtuna internat Gråter
    Om man sätter sina barn på Sigtuna internat, är inte det samma sak som att peta på dem med en pinna och skrika "mobba mina barn!" ?
Svar på tråden Lärare med piercing?