Inlägg från: Wicked113 |Visa alla inlägg
  • Wicked113

Lärare med piercing?

Jag är själv en högstadielärare med piercing i läppen. Min piercing syns ju tydligt, men är ändå väldigt "lagom" till mitt ansikte om man säger så. Jag har aldrig fått en enda kommentar från några kollegor eller föräldrar. Däremot brukar många elever kommentera och tycka att det är häftigt eller snyggt :)

Jag vet att vi pratade mycket om detta på lärarutbildningen, det var ganska många som var piercade. Vet flera stycken som jobbar som lärare idag som absolut inte har några problem med det! Piercing har blivit så socialt accepterat att jag tycker du kan slappna av. :) Särskilt som det verkar att din är mycket diskret!

• Wicked113
    Merwinna skrev 2012-02-11 08:34:02 följande:
    Nej, det funkar inte så. På fritiden och på jobb där det passar - t.ex. på lager, som diskare etc. där inga kunder kan se och bli stötta - absolut. Men representerar man ett företag utåt, eller som här i exemplet kommunen/skolan/samhället, så kan man inte se ut hur som helst. Då måste man följa den etablerade normen.
    "Se ut hur som helst"? Vi pratar om en liten piercing i näsan! Det ser många som ett fint smycke bara. Får man inte ha örhängen då heller? Det är ju också piercingar!
    På min skola har vi ett par lärare som har väldigt mycket tatueringar, hur ska de göra då? Ska de inte få jobba på skolan bara för det?

Barn och föräldrar har i 99% av fallen absolut inget emot varken tatueringar eller piercingar! Jag har som sagt aldrig hört en endaste kommentar.
  • Wicked113
    Merwinna skrev 2012-02-11 08:58:35 följande:
    99 procent stämmer absolut inte. Som jag sa, så var vi flera föräldrar som reagerade på frökens tungpiercing i dotterns dagisgrupp. Vi var kanske 33 procent som gick på enhetschefen om detta - fast å andra sidan pratade vi inte med alla, så det kan ha varit fler som var emot piercingen. 

Det beror kanske lite på område i och för sig - i ett lågstatusområde finns det föräldrar som själva har tatueringar och piercingar, och de lär ju inte bry sig. Men å andra sidan brukar det finnas många invandrare i sådana områden också, och de lär i stället tycka att det är desto mera underligt om magistern eller fröken har sådant.
    Du får det att låta som värsta klassfrågan detta!! Jag har varit på alla möjliga sorters skolor och ALDRIG fått en enda kommentar. Och ni som gaddade ihop er mot dagisfröken verkar ju allvarligt inte kloka i huvudet. Ni vill inte att barnen ska se att det finns olika slags människor i världen? Kräver ni att fröken med slöja också ska ta bort den? Jag menar, den kan ju störa när ni försöker prata med henne...
    Jag jobbar just nu med många invandrare och träffar också deras föräldrar ibland och återigen måste jag säga att det inte är någon som har kommenterat! Mina arbetsgivare är mer än nöjda med min arbetsinsats!
  • Wicked113
    Merwinna skrev 2012-02-11 12:41:02 följande:
    Jag skulle inte acceptera att fröken hade hela ansiktet täckt, så att inte barnen kunde se hennes minspel eller ta ögonkontakt. Det anser jag är grundläggande i möten mellan människor. En huvudduk som bara täcker håret är inget problem - tvärtom, det blir ju MER hygieniskt än om hon ska droppa hårstrån i barnens mat...
    Och en tungpiercing gör att du inte kan ta ögonkontakt med fröken.... Jaa that makes sense!
  • Wicked113
    Merwinna skrev 2012-02-11 12:48:21 följande:
    Nä, men den glittrade till hela tiden när hon pratade, så att man inte kunde koncentrera sig på vad hon sa. Och barnen undrade, och jag visste inte vad jag skulle svara... Till saken hör förresten att just den fröken hade en annorlunda framtoning även i övrigt: alltid träningskläder och pojklippt hår, som dessutom var färgat i en onaturlig röd nyans. Det kändes som att fokus hamnade på henne och inte på barnen hela tiden...
    Ta och väx upp! Det är ju jättebra att barnen ställer nyfikna frågor! Då svarar man på dem genom att säga att alla människor är olika och det är helt okej! Att vissa vill ha smycken på tungan istället för i öronen. Hur svårt är det att säga till barnen?! Och det faktum att fröken hade träningskläder och "pojkklippt" hår är ju också enbart positivt. Då kommer barnen förhoppningsvis inte drillas lika stenhårt i vad man får och inte får göra som pojke och flicka. Skolan i Sverige strävar efter mångfald och acceptans! Dessutom jobbar vi hårt för att motverka stereotypa könsroller!
  • Wicked113
    Merwinna skrev 2012-02-11 15:56:16 följande:
    Fast att företagen inte vill ha anställda med tatueringar och piercingar, har ju en ORSAK. Om de inte visste att kunderna skulle fly till andra flygbolag, advokatbyråer, mäklarfirmor, banker, hotell o.s.v., så skulle de ju inte ha en sådan regel - eller hur..? De vill väl som alla andra, ha så många kandidater att välja mellan som möjligt. Det är liksom inte taget ur luften.

Och om folk inte vill åka flyg med personal som har tatueringar och piercingar, så är det inte JÄTTElångsökt att påstå att de känner sig illa berörda av att se det även i andra sammanhang...
    Om företag inte vill anställa folk med piercingar är det pga såna som DIG! Inskränkta och konservativa människor som har bestämda åsikter om hur andra människor ska se ut. Galet! Alla ska få se ut precis hur de vill!
    Det faktum att kommunala sektorn anställer jättemycket folk som har både piercingar och tatueringar visar på att de flesta dock inte är så fördomsfulla som du. Tack gode gud för det! Dessutom kan jag informera dig om att det finns massor med pedagoger som är homo- eller bisexuella! Det finns också många som har handikapp och kroniska sjukdomar. Det finns vita, svarta, andra generationens invandrare och adopterade! Men det är väl sånt som du tycker är lite obehagligt antar jag...
  • Wicked113
    Merwinna skrev 2012-02-11 16:46:41 följande:
    Ja, kommunerna måste ju anställa vad som helst, på grund av den låga statusen, de dåliga lönerna och de dåliga personalförmånerna... Just därför borde skolan bli statlig. Då skulle man kunna välja bort det värsta drägget...
    Fy fan. Tänker inte ens kommentera det där. Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag överhuvudtaget kände dig! Tycker så himla synd om dina barn som kommer växa upp med såna åsikter kring sig...
  • Wicked113
    Merwinna skrev 2012-02-11 17:02:15 följande:
    Homosexuella är inte nödvändigtvis drägg (det är två olika saker och två olika problem), och jag sa inte att de inte skulle arbeta med barn. Jag sa ungdomar.
    Det förekommer nämligen några fall per år, då kvinnliga lärare förför unga pojkar, respektive manliga lärare förför unga flickor. Detta är tillräckligt illa som det är. Vi behöver inte dessutom lärare som lurar/pressar ungdomar av samma kön in i en onaturlig livsstil  - vilket är ännu värre!

Dessutom tror jag att en homosexuell lärare kan vara skadlig för tonåringars utveckling av sin sexualitet, även om det inte "händer något" på riktigt. Det är ju jättevanligt att unga flickor svärmar för sin manlige lärare, t.ex.. Och kanske känner han något tillbaka - men säger i normalfallet inget.... men känslorna finns där, och en liten stilla flirt försiggår, och flickorna känner nya och spännande känslor i det fördolda och dagdrömmer om att ha sex med läraren... Senare går de vidare till att älska en jämnårig pojke, som de kan bli tillsammans med på riktigt, och läraren blir bara ett fint minne.

Men om vibbarna och flirten skulle utgå från en kvinnlig lärare till en flicka eller två i klassen i stället, så skulle det kunna skada flickorna tror jag. Så att de blev osäkra på sin egen sexualitet.

Handlar det dessutom om institutioner där personalen har tillgång till eleverna i deras hemmiljö, så blir riskerna naturligtvis ännu större. T.ex. på ungdomshem, HVB-hem och liknande där ungdomarna även sover.
    SKÄMS TA MIG FAN! Året är 2012, inte 1936!!
  • Wicked113
    Merwinna skrev 2012-02-11 17:53:00 följande:
    Jag diskuterade inte dagisfröknar utan lärare på högstadiet och gymnasiet, och annan personal som arbetar med ungdomar som är eller håller på att bli könsmogna.
    Jag jobbar på högstadiet, är bisexuell och skulle aldrig komma på tanken att flörta med någon av mina elever! Det finns ett och annat rötägg i skolans värld säkerligen, men du verkar ju verkligen inte vara mycket bättre som går runt med såna groteska fördomar!
  • Wicked113
    Merwinna skrev 2012-02-11 18:10:05 följande:
    Nä, men även om du inte flirtar medvetet, så kanske du känner saker för vissa vackra tonåringar..? Och behandlar dessa annorlunda, eller ger dem små signaler - utan att du vet om det själv..?
    Verkligen inte! Aldrig! Skulle aldrig falla mig in! :O Jag är mycket professionell i min lärarroll och har inget annat än respekt från alla mina elever! Om det är detta du går runt och tror om lärare så kommer du ha mycket svårt att släppa dina egna ungar till högstadiet/gymnasiet!
  • Wicked113
    Tom Araya skrev 2012-02-14 20:13:58 följande:
    Nja, det beror på hur man tolkar henne.
    Här är ett annat av hennes inlägg...

"Nä, men även om du inte flirtar medvetet, så kanske du känner saker för vissa vackra tonåringar..? Och behandlar dessa annorlunda, eller ger dem små signaler - utan att du vet om det själv..?"
    Denna kommentar var riktad till mig som är bisexuell lärare. Dock så är det ju inte preciserat vilket kön hon pratar om :P
  • Wicked113

Merwinna, jag har förstått att du gärna vill utge dig för att vara "fint folk". Ville bara meddela att det är du verkligen inte. Har aldrig stött på en människa med mer fördomar och inskränkt fulhet rent ut sagt. Jag är så jävla glad att de flesta har ett öppet synsätt gentemot sina medmänniskor, du kanske skulle prova att sitta av din höga häst och prova det någon gång?!

• Wicked113
    Merwinna skrev 2012-02-16 18:50:58 följande:
    Det svarar jag inte på. Och jag tycker dessutom att det är fel att uppmana medlemmar att röja uppgifter som kan göra att de identifieras IRL.Särskilt efter den här sista hackningen...
    Men gud.. Lägg ner med din förnärmade attityd! Btw så håller jag med MrsC74, tror också du hittar på.
Svar på tråden Lärare med piercing?