Inlägg från: Wicked113 |Visa alla inlägg
  • Wicked113

Lärare med piercing?

Jag är själv en högstadielärare med piercing i läppen. Min piercing syns ju tydligt, men är ändå väldigt "lagom" till mitt ansikte om man säger så. Jag har aldrig fått en enda kommentar från några kollegor eller föräldrar. Däremot brukar många elever kommentera och tycka att det är häftigt eller snyggt :)

Jag vet att vi pratade mycket om detta på lärarutbildningen, det var ganska många som var piercade. Vet flera stycken som jobbar som lärare idag som absolut inte har några problem med det! Piercing har blivit så socialt accepterat att jag tycker du kan slappna av. :) Särskilt som det verkar att din är mycket diskret!

• Wicked113
    Merwinna skrev 2012-02-11 08:34:02 följande:
    Nej, det funkar inte så. På fritiden och på jobb där det passar - t.ex. på lager, som diskare etc. där inga kunder kan se och bli stötta - absolut. Men representerar man ett företag utåt, eller som här i exemplet kommunen/skolan/samhället, så kan man inte se ut hur som helst. Då måste man följa den etablerade normen.
    "Se ut hur som helst"? Vi pratar om en liten piercing i näsan! Det ser många som ett fint smycke bara. Får man inte ha örhängen då heller? Det är ju också piercingar!
    På min skola har vi ett par lärare som har väldigt mycket tatueringar, hur ska de göra då? Ska de inte få jobba på skolan bara för det?

Barn och föräldrar har i 99% av fallen absolut inget emot varken tatueringar eller piercingar! Jag har som sagt aldrig hört en endaste kommentar.
  • Wicked113
    Merwinna skrev 2012-02-11 08:58:35 följande:
    99 procent stämmer absolut inte. Som jag sa, så var vi flera föräldrar som reagerade på frökens tungpiercing i dotterns dagisgrupp. Vi var kanske 33 procent som gick på enhetschefen om detta - fast å andra sidan pratade vi inte med alla, så det kan ha varit fler som var emot piercingen.