Inlägg från: mikroE |Visa alla inlägg
  • mikroE

Lärare med piercing?

Det är klart du kan ha en piercing, skolan idag är full av piercade och tatuerade lärare... (själv är jag en både opiercad och otatuerad lärare som tycker sådant är helt egalt)

• mikroE
    Merwinna skrev 2012-03-06 20:09:06 följande:
    Känner igen detta med de tajta jeansen, även om jag var lite för liten då (gud ske lov!) för att på riktigt ha pressen på mig... Spöke

Men nu är det ingen som har sagt att "modemagasinen" ska bestämma skolors eller andra arbetsplatsers (JO skolan är också en arbetsplats!) klädkod heller. Tvärtom, så tar de bra friskolorna - och kanske en del kommunala..? - sådana toppeninitiativ som att ha bytesdagar där föräldrar lämnar urvuxna kläder och föräldrar till barn i lägre klasser får dessa. Samtidigt pratar man om miljön, vikten av återvinning o.s.v..

Skolans klädkod - för både lärare och elever - ska enligt mig utgöra en normal, anständig samhällsnorm. Det vill säga: hel och ren först och främst. Inget skrot i ansiktet. Inga örhängen på pojkar/män, och högst ett i varje öra på flickor/kvinnor. (Inga örhängen alls före tolv års ålder.) Inga synliga tatueringar. Manliga kläder på män, och kvinnliga på kvinnor. Eller neutrala på båda könen. Inget långt hår på män. Hår i sin naturliga färg, eller färgat i en nyans som skulle kunna vara naturlig. Och så vidare.

Vanliga grundkrav som kommer att gälla vare sig eleverna ska söka aspirantutbildningen på UD eller göra karriär som civilingenjör en gång i tiden, eller representera sin arbetsgivare i en livsmedelsaffär eller bensinmack.   
    Haha, vad kul att få framstå som avvikande som en lärare med 4 hål i öronen istället för det 'godkända' två... Inga örhängen före 12? OK, även när jag gick i skolan hade 'alla' tjejer hål i öronen före detta och många av killarna också.
  • mikroE
    Merwinna skrev 2012-03-07 06:19:33 följande:

Ja, i min klass hade alla flickor utom jag hål i öronen före tolv års ålder. Mina föräldrar sa tolv, men då hade förståndet vuxit på mig så jag tog aldrig några. Vilket min mamma senare, när jag var vuxen, sa att hon hade räknat med också!

Men jag växte upp i ett lågstatusområde också, och det misstänker jag att du också gjorde. Här där jag bor nu, så ser jag en tydlig skillnad på barnens kamrater från olika håll. Här på gårdarna (bor i hyreshus nu igen efter skilsmässan...) tas det hål redan i treårsåldern. Ibland även på pojkar (dock inte invandrarfamiljerna - de tar "bara" hål på flickorna, men redan i spädbarnsålder i stället... Död). Men barnens kamrater från villaområdet, där föräldrarna är akademiker, har inga hål. Möjligen någon enstaka flicka, när jag tänker efter, som tog i 10-11-årsåldern. 

Haha, nej, jag bodde i ett av min stads bästa områden faktiskt och även där fick tjejer ta hål i öronen någon gång mellan kanske 7-10 år, och några enstaka fick vänta tills de var något år äldre. Däremot tror jag inte att någon hade hål i öronen redan innan vi börjat ettan.
  • mikroE
    Tom Araya skrev 2012-03-07 09:37:08 följande:
    Hantverkare, reparatörer, många chaufförsyrken, lager och distrubition, maskinförare, tekniker, fastighetsarbetare, markanläggning, park- och trädgårdsarbetare, lokalvårdare, många inom IT-branschen, media, djurskötare, lantbrukare, skogsarbetare, sjömän, sjukvård, enklare delar av resturangbranschen, musikbranschen, räddningstjänsten.....

Alla drömmer inte om det och de som gör det kan fortsätta med det även om läraren är piercad och/eller tatuerad.

Ja eller som en bekant som är präst och både har sleeves och uttöjda öron. Tatueringarna syns inte om han har långärmat som tex under högmässan men han har ofta kortärmad prästskjorta så alla vet att han är tatuerad och öronen syns alltid. Han brukar ha pluggar med Jesus eller Maria målad på ibland. Han hade en piercing i läppen också men jag tror han har tagit ut den. 

Och som lärare som vikarierat i allt från förskola till komvux så kan jag jag säga att det nästan alltid finns minst en lärare med synliga tatueringar eller piercings på alla skolor idag. Det är knappast norm men inte något som det höjs några ögonbryn för. ´

Väljer du dessutom att ha tatueringar i stället för piercingar så är det många mycket högprofilerade yrken där du kan vara mycket tatuerad och ändå jobba utan problem. Varför? Jo för att kläderna man bär i dessa yrken täcker oftast allt utom nacke, ansikte och händer och vem vet vad som finns därunder? Piercings går förstås också bra att dölja med kläder om man väljer andra ställen än ansiktet...   
  • mikroE
    Merwinna skrev 2012-03-07 10:37:15 följande:
    Tja, det förekom redan "på min tid", när jag konfirmerade mig, en ung präst som trodde att att han skulle bli mer tjenis med ungdomarna för att han hade långt hår i hästsvans, jeans och t-shirts med "fräcka" budskap. Och för att han försökte använda den "rätta" slangen - som alltid var föråldrad och fel ändå i den förorten... De ungdomar som han ville nå genomskådade honom, och blev inte omvända till kristendomen av honom. Och de ungdomar som redan var säkra i sin tro, skrämde han snarare bort från Svenska kyrkan...

Hehe, som aktiv i kyrkan känner jag till typen du menar och ja, det blir ofta falskt om det är så. Min vän jobbar dock främst med äldre och inte med ungdomar. Han är djupt troende och mycket avslappnad och naturlig i sitt beteende mot människor och kanske just därför har det aldrig varit något problem med hans något mer 'alternativa' utseende, inte ens i hans första församling som var en konservativ landsortsförsamling.  
  • mikroE
    Merwinna skrev 2012-03-07 11:14:54 följande:
    Då vet jag vilken typ du menar. Jo, det stämmer - det finns människor som är så där oerhört charmiga (i brist på bättre ord - menar inte att de måste ägna sig åt att charma kvinnor i säng), att man "förlåter" dem även sådant som man inte skulle kunna bortse ifrån om det var någon annan. Får ändra mina råd: skaffa dig inte tatueringar och piercingar, om du inte vet med dig att du alltid blir omedelbart omtyckt av alla överallt!

Jag tror det finns goda skäl att vara försiktig med tatueringar i unga år och definitivt tatueringar på händer, hals och ansikte. Jag tycker att min kusins man som är tatuerare hade ett bra råd att om man bestämt sig för att tatuera sig och är under 25 så är det bra att avvakta ett år innan man gör själva tatueringen. Om man fortfarande har samma tanke om placering och motiv kan man göra det annars så visar det att man valt fel... Självklart är det inte inte ett råd alla hans kunder följer men det ligger mycket i det. Jag är inte tatuerad själv men jag gillar tatueringskonsten i sig och en dag så kanske det blir av...

Piercingar kan man laborera lite mer med tycker jag. Man kan ta ut dem och bortsett från ögonbryn så är sällan ärren av sådan art att de syns tydligt senare. Ärret kan lika gärna komma från att man ramlade med cykeln som liten och fick en sten om fastnade i huden. Jag har inga problem med piercingar på andra men jag kan inte komma på en enda jag vill ha förutom de 4 hål jag redan har i öronen idag.

Töjningar över en viss storlek ska bara göras om man är medveten om att det kan krävas plastikkirurgi för att få tillbaka normala öron igen. Jag har själv haft töjning på strax under en cm  och den är idag helt tillbakagången och hålet som ett vanligt hål i örat igen. Det tar dock tid och finns inga garantier för att det funkar så bra som för mig. 

Svar på tråden Lärare med piercing?