Inlägg från: Merwinna |Visa alla inlägg
  • Merwinna

Lärare med piercing?

Tom Araya skrev 2012-03-03 01:42:58 följande:
    Du skrev i en annan tråd att det är resultat och inte tycke som gäller. Då borde lärare som visar resultat premieras före de som gillas utseendemässigt.

Fast jag anser att en lärare i de grundläggande skolorna för barn o tonåringar har FLERA uppgifter. Den kunskapsförmedlande är en. Den sociala är en annan (att BRY SIG OM elever som har det svårt med kamraterna eller hemma, och göra vad han/hon kan för att hjälpa). Den tredje är lika viktig, och det är den samhällsbärande/uppfostrande. Att representera vuxenvärlden utanför skolan, och ge barnen/ungdomarna verktygen, koderna och normerna som behövs för att klara sig där, och kunna välja yrke fritt.

Detta är naturligtvis allra mest viktigt i socialt utsatta områden, där många av föräldrarna själva är tatuerade och piercade och allmänt ovårdade, har olämpliga kläder, använder mycket svordomar och könsord o.s.v.. Läraren blir då en jätteviktig förebild,  för hur man ska tala, klä sig, se ut och föra sig - om man har drömmar om t.ex. Handelshögskolan, Chalmers eller juristlinjen.
  • Merwinna
    buffybus skrev 2012-03-03 09:12:11 följande:
    Tycker det är ok. Vem vet hur deras egna föräldrar ser ut hehe. Dem har kanske tatueringar och piercingar dem oxå

Idag är inget sånt konstigt eller ovanligt längre. Är nog mer vanligt!

Jamen då är det ju ÄNNU mera viktigt, att åtminstone lärarna i skolan står för de etablerade samhällsnormerna. Hur ska det gå för dessa barn annars..?
  • Merwinna
    MrsC74 skrev 2012-03-03 09:18:31 följande:
    Men återigen Merwinna. Detta är inga etablerade samhällsnormer. Det är endast i din värld.
    Prinsessan Madelene är tatuerad. Så även vår statsminister. Vår finansminister har både piercing och tatueringar. Bara för att ta några exempel.
    Jag har   stött på dussintals lärare , förskollärare, läkare med tatueringar och piercing. Så ser det ut i livet. Det är bara att acceptera för dig. Det är väl dessutom underbart att människor får se ut som de vill. Ytan är inte det som räknas. Det är hur man handlar.

Är Reinfeldt tatuerad..? Bild, tack! Förresten vill jag nog se bilder på Borg och Madeleine också innan jag tror att DE är tatuerade, för det har jag också svårt att tro.

Och NEJ det är inte vanligt att människor från normala, harmoniska, i samhället etablerade familjer tatuerar sig. Det är DIN önskedröm.  
  • Merwinna
    MrsC74 skrev 2012-03-03 09:33:58 följande:
    Men kära nån Merwinna. Du förstår väl att du har fel när ingen annan i tråden håller med dig. ? Önskedröm ? Nä. Jag skiter fullständigt i om folk har tatueringar eller inte. Jag bedömer människan och det borde du med göra. Tycker faktiskt väldigt synd om dig. Din åsikter och tankar är så mossig.

Och vet du jag. Jag har en kollega. Hennes mamma och hennes kollegor gav sig själva och sina societetsväninnor på Östermalm tatueringar i förelagdaspresent. Hör och häpna !!!! Helt utanför din norm. Oj oj. Hur ska det gå för dessa damer ???
    Jag har flera vänner som tillhör vad du skulle kalla överklassen med synliga tatueringar. Hur ska det gå för dem i samhället? Tja... Just nu går det lysande.

Vakna upp och kliv ur grottan. Välkommen till 2012 !

Kunde du inte langa fram något bildbevis..? Då tycker jag att du ska sluta påstå saker om enskilda namngivna personer! Angående de där kvinnorna på Östermalm, så gissar jag i så fall på att de inte är födda och uppfostrade där. Utan att de är golddiggers som lurat rika äldre män att gifta sig med dem. Och nu lever som lyxhustrur och har tråkigt och söker nya kickar och uppmärksamhet... Kan typen!
  • Merwinna
    Adephi skrev 2012-03-03 10:09:56 följande:
    en lugn tätort.

Är inte det en oxymoron..?
  • Merwinna
    StarStruck skrev 2012-03-03 10:13:09 följande:
    Att ha örhängen är samma sak. Kropssutsmyckning är så pass vanligt att ingen bryr sig längre :P
    Inte alls. Normen på alla ställen där det är viktigt att personalen är välvårdad och representativ, är ett örhänge normalt placerat i varje örsnibb för kvinnor (eller inga alls såklart), samt inga för män.
  • Merwinna
    MrsC74 skrev 2012-03-03 11:18:50 följande:
    Merwinna. Antigen så driver du med oss eller så är du helt genom korkad.
    Jo dessa kvinnor är uppväxta där. Mina vänner likaså.
    Ja det går inte att diskutera med en person som tror sig veta allt om allt och alla och jag ödslar inte energi på sådana människor.
    Lycka till i livet med dina fördomar. Vilket för övrigt är väldigt många har jag förstått efter att läst dina i lägg i diverse trådar.
    Sorgligt är vad det är.

Fast det är ju DU som inte kan debattera på ett sakligt sätt. Du påstår att vissa offentliga personer har tatueringar - men sedan kan du inte lägga fram bildbevis. Då blir ju det påståendet fullkomligt meningslöst! Och likaså när du hänvisar till anonyma "vänner", som kanske inte ens existerar.
  • Merwinna
    Tom Araya skrev 2012-03-03 16:01:12 följande:
    Om man inte låter någon sticka ut och samtidigt inte har uniform utan det är ett snävt majoritetsideal som gäller så är det precis så konsekvenserna blir. Jag vet, jag har upplevt det själv och har anhöriga skolbarn som upplever det nu.

Det här är inget nytt fenomen heller. Min syster som är närmare 50 idag har berättat om sin tids modehysteri där jeansen skulle vara så tajta att de fick tas på innan de var torra och morsan fick hjälpa henne att flytta över märken från andras utslitna märkesjeans till hennes av billigare märke.

Toleransen för att inte passa in i dessa ideal är ofta låg men väljer man själv en mer personlig stil är det oftast mer accepterat.
    Vill man inte att några av dessa fenomen ska finnas är uniform det enda alternativet.

Brist på uppfostran behöver det absolut inte vara och vad som är bra eller dålig smak är ett tycke som modemagasin kan hålla sig med, inte något skolan ska pyssla med.

Vad kristdemokrater gör eller inte gör intresserar mig inte. Jag har ändå inget till övers för ett parti med teologisk/konservativ agenda.

Däremot kan du gärna få kommentera vår finansminister Anders Borg, som representerar ett annat högerparti (som traditionellt ska vara konservativt) med långt hår och örringar trots att han är man. Han är dessutom hyllad som en av europas (och kanske hela västvärldens) mest kompetenta finansministrar. Han uppvisar både resultat och får respekt, trots ett i kretsarna avvikande utseende.

Anders Borg är denna generations avvikande.
    I nästa generation kommer hans stil ses som alldaglig och betydligt större variation av stilar kommer att rymmas inom maktens korridorer.
    Känner igen detta med de tajta jeansen, även om jag var lite för liten då (gud ske lov!) för att på riktigt ha pressen på mig... Spöke

Men nu är det ingen som har sagt att "modemagasinen" ska bestämma skolors eller andra arbetsplatsers (JO skolan är också en arbetsplats!) klädkod heller. Tvärtom, så tar de bra friskolorna - och kanske en del kommunala..? - sådana toppeninitiativ som att ha bytesdagar där föräldrar lämnar urvuxna kläder och föräldrar till barn i lägre klasser får dessa. Samtidigt pratar man om miljön, vikten av återvinning o.s.v..

Skolans klädkod - för både lärare och elever - ska enligt mig utgöra en normal, anständig samhällsnorm. Det vill säga: hel och ren först och främst. Inget skrot i ansiktet. Inga örhängen på pojkar/män, och högst ett i varje öra på flickor/kvinnor. (Inga örhängen alls före tolv års ålder.) Inga synliga tatueringar. Manliga kläder på män, och kvinnliga på kvinnor. Eller neutrala på båda könen. Inget långt hår på män. Hår i sin naturliga färg, eller färgat i en nyans som skulle kunna vara naturlig. Och så vidare.

Vanliga grundkrav som kommer att gälla vare sig eleverna ska söka aspirantutbildningen på UD eller göra karriär som civilingenjör en gång i tiden, eller representera sin arbetsgivare i en livsmedelsaffär eller bensinmack.   
  • Merwinna
    mikroE skrev 2012-03-06 21:50:00 följande:
    Haha, vad kul att få framstå som avvikande som en lärare med 4 hål i öronen istället för det 'godkända' två... Inga örhängen före 12? OK, även när jag gick i skolan hade 'alla' tjejer hål i öronen före detta och många av killarna också.

Ja, i min klass hade alla flickor utom jag hål i öronen före tolv års ålder. Mina föräldrar sa tolv, men då hade förståndet vuxit på mig så jag tog aldrig några. Vilket min mamma senare, när jag var vuxen, sa att hon hade räknat med också!

Men jag växte upp i ett lågstatusområde också, och det misstänker jag att du också gjorde. Här där jag bor nu, så ser jag en tydlig skillnad på barnens kamrater från olika håll. Här på gårdarna (bor i hyreshus nu igen efter skilsmässan...) tas det hål redan i treårsåldern. Ibland även på pojkar (dock inte invandrarfamiljerna - de tar "bara" hål på flickorna, men redan i spädbarnsålder i stället... Död). Men barnens kamrater från villaområdet, där föräldrarna är akademiker, har inga hål. Möjligen någon enstaka flicka, när jag tänker efter, som tog i 10-11-årsåldern. 
  • Merwinna
    Tom Araya skrev 2012-03-07 01:45:57 följande:
    Men du måste ju förstå att samhällsnormen förändras och vad som anses anständigt och normalt inte är detsamma idag som för 20, 30 eller 40 år sedan. Se bara på Anders Borg, finansminister, respekterad sådan och dessutom från ett traditionellt konservativt parti.

Personligen vill jag inte att dessa normer ska råda alls då det inte bara försöker moralisera av vad som är accepterat och ej mellan dagens och morgondagens stilar, utan även gårdagens. Du vet väl att mycket kommer och går. Det finns de som gillar att vara klädd och ha frisyrer som förr och tittar man på gamla foton så verkar det ha varit accepterat då. Ska det vara mindre accepterat idag?

Uniform är en sak, civil klädsel en annan. Dessutom finns massor av yrken där man faktiskt får se hur man vill. De med mest udda stil är nog lite udda själv som personer och kommer inte att söka sig till de arbetena som inskränker den personliga stilen.

Sluta dra upp Anders Borg, eftersom han är det enda undantaget. Som även har fått mycket kritik. I hans fall tror jag att det är så, att han är så otroligt säker på sin ställning och sin övre medelklassbakgrund, att han kan tillåta sig att leka lite med attributen. Risken att någon skulle missta honom för White Trash är ju ändå 0,00, liksom. Men de allra flesta barn som växer upp föds inte till en sådan ställning, utan de måste kämpa själva. Och då kan det där örhänget - eller hålet efter det - på en kille, ställa till så att han aldrig får det där första jobbet på banken eller revisionsbyrån... som skulle ha kunnat leda till en bra karriär.

Och de grundkrav som jag talar om, har varit desamma i över hundra år. Fina herrar i kostym med akademiska yrken eller annan hög ställning, har under det senaste seklet ALDRIG haft örhängen. Det är bara dumt att du påstår att sådant ändras, för den normen har inte ändrats och jag tror inte att den kommer att göra det heller. Ännu mer otänkbart är det, att vi ska få se t.ex. advokater, mäklare och företagsledare med piercingar och synliga tatueringar som kryper upp ovanför skjortkragen...

Och angående att välja jobb själv, så har du kanske missat att vi har en jättestor ungdomsarbetslöshet idag..? En arbetslös 19-åring kan liksom inte gå till Af och säga: "nej, jag tänker inte ta ut mina piercingar. Jag tänker inte söka några jobb som inte passar min personliga stil"... Obestämd 
Svar på tråden Lärare med piercing?