Inlägg från: Merwinna |Visa alla inlägg
  • Merwinna

Lärare med piercing?

Tom Araya skrev 2012-03-07 06:54:24 följande:
    Anders Borg är inget undantag men han är relativt ensam om att synas, eftersom han sitter i regeringen, är känd, syns på tv o.s.v.
    Vad har han fått kritik för, sin personliga stil eller sin kompetens? Det förstnämnda är väldigt småaktigt och beskriver kritikern brist på kompetens bättre än AB.

Ja, jag menade naturligtvis ett undantag i dom kretsarna som har höga befattningar.

Han har fått kritik för att han skämmer ut oss, när han åker på finansministersymposier utomlands och syns i ultändsk press, bland annat. Sådant som långt hår och örhängen på män ses ju med ÄNNU mindre blida ögon i många andra länder... Och det tycker jag att man måste anpassa sig till, om man ska representera sitt land. Det är ju helt otänkbart att tänka sig Kungen med hästsvans, Prins Daniel med örhänge, eller Victoria med nosring t.ex..! Och du skulle aldrig komma in på diplomatprogrammet, om du dök upp på intervjuerna med något sådant.    
  • Merwinna

Ja, jag menade naturligtvis ett undantag i dom kretsarna som har höga befattningar.

Han har fått kritik för att han skämmer ut oss, när han åker på finansministersymposier utomlands och syns i ultändsk press, bland annat. Sådant som långt hår och örhängen på män ses ju med ÄNNU mindre blida ögon i många andra länder... Och det tycker jag att man måste anpassa sig till, om man ska representera sitt land. Det är ju helt otänkbart att tänka sig Kungen med hästsvans, Prins Daniel med örhänge, eller Victoria med nosring t.ex..!

Och du skulle aldrig komma in på diplomatprogrammet, om du dök upp på intervjuerna med något sådant.  
    Det jag säger gäller för övrigt inte alls bara "kvalificerade" jobb heller. Det är många vanliga butiker, hotell, restauranger etc. som tar in folk som bara har grundskola eller praktisk gymnasielinje, som inte accepterar synliga tatueringar, piercingar eller hål i öronen på män. Jag VET att det är så!  

• Merwinna
    alifewithoutme skrev 2012-03-07 08:16:33 följande:
    Det finns en story om en lärare i Skövde.

Sam är en man i 40 års åldern och jobbar på ett högstadie. Han är både piercad, har töjda snibbar och har tatueringar (bl.a sleeves).

En dag kom det en kristdemokrat, en gammal gubbe i 70 årsåldern och blev förfärad över vad han såg och frågade snabbt om "Är han lärare här?". När svaret blev ja så gick gubben till rektorn och skulle gnälla. Men rektorn var på Sams sida och sade att han har kompetensen som krävs. När gubben inte fick medhåll där så hörde han av sig till skolnämnden och även dom var på Sams sida.

T.o.m elevena gillar Sam.

Det är dagens omoderna människor som inte alls förstår kulturen som ska fjanta sig helt enkelt. Men som jag säger: Skillnaden mellan piercade/tatuerade människor vs icke piercade/tatuerade människor är att vi piercade/tatuerade människor skiter fulla fan i om andra har piercingar/tatueringar.

Här ser ni ett nyhetsinslag om det:
    www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_s... 
    Fast det är ett FAKTUM och inget jag hittar på, att många arbetsgivare inte anställer personer som har piercingar och synliga tatueringar. Om lärarna ger eleverna bilden att sådant ingår i den etablerade samhällsnormen - som en lärare ju representerar inför eleverna - så gör han dem en otjänst. När de senare upptäcker att tatueringarna/piercingarna inte funkar i den karriär som de börjat drömma om, så sitter de kanske redan där och går inte att få bort/läka ihop. Den 20-åring som ser diplomat- eller flygvärdinnedrömmen flaxa iväg bortom det onåbara bara för en sådan dumhet, kommer inte att tacka sin gamle lärare... 
  • Merwinna
    Tom Araya skrev 2012-03-07 07:57:34 följande:
    Vad det gäller kungafamiljen skulle jag hellre sed dem med tatueringar, piercing, vågade frisyrer mm än på strippklubb och i skumpasprutskulturen på Stureplan.
    Det du nämner är naturligtvis förkastligt. Men det finns en stor skillnad: de kan göra sådant på sin fritid, men ändå vara välvårade och representativa i jobbet så att säga. Officiellt. När det behövs. Men har du väl en synlig tatuering, så sitter den där den sitter. Och du måste visa den även när det är som allra mest olämpligt. SÅ grova misstag skulle aldrig de kungliga göra!
  • Merwinna
    alifewithoutme skrev 2012-03-07 08:26:36 följande:
    Nä, men man lär sig att samhället utvecklas och piercingar kan man ta ut, tatueringar kan man dölja. Vi har ändå kommit till år 2012 och utveckligen borde visa mer acceptans än vad det gör. Man är ingen idiot bara för man har piercing/är tatuerad. 

Det är åsikter, trångsynthet och viljan att inte vilja acceptera andras olikheter. Typ som om att alla tjejer ska ha långt hår och rosa onepiece medan männen har kort hår och blå onepiece. Då blir samhället mer enligt era normer:
    Ingen ska se annorlunda ut. 

Jag vill helst inte se onepiece på någon - *ryser* - men det är jag det... Och åter: fula och töntiga kläder går att ta av. Tatueringar och piercinghål sitter där de sitter. Jag kan faktiskt inte förstå att människor som gör sådant inte tror mera på sin egen mognad och utveckling..? Jag menar: när jag var 18 hade jag vissa intressen, viss musiksmak, vissa idoler o.s.v.. Men jag visste också att jag tio år längre fram i tiden skulle ha andra intressen. Röra mig i en annan sfär. Jag räknade med min egen fortsatta utveckling s.a.s.! Därför skulle jag aldrig ha tatuerat in idolens namn eller porträtt.

Människor som gör sådana oåterkallelliga saker, måste ju ha gett upp om sin förmåga att utvecklas..? Om de tror att de fortfarande kommer att vilja stå för samma saker när de är 30 , 40, 50... När de kanske skulle vilja ha ett ansvarsfullt jobb. När de kanske blivit intresserade av lokalpolitiken, och skulle vilja engagera sig där. När de är föräldrar och går på möten med barnens lärare och rektor... Nej, det är obegripligt för mig!  
  • Merwinna
    Tom Araya skrev 2012-03-07 08:42:13 följande:
    Ja, vi har förstått att det är obegripligt för dig. Du får nog acceptera att tiderna ändras, i morgon kommer detta att vara vanligare bland 50-åringar med ansvarsfulla arbeten.

Fast precis detta sa vissa redan för 25 år sedan. Och jag kan upplysa dig om, att de jag kände som tatuerade sig då INTE har några ansvarsfulla arbeten idag. I de flesta fallen har de inget arbete alls, och i ett par fall lever de inte längre...(missbruk, självmord...).
  • Merwinna
    Tom Araya skrev 2012-03-07 08:37:53 följande:
    Jämförelsen mellan Svensson och kungafamiljen har en del svagheter, det tror jag du inser själv så den diskussionen kan vi lägga ner.

Fast de är ändå avsedda att vara våra föredömen. Så länge som inte de lägger sig till med en viss attiralj - permanent eller inte - så kan vi andra räkna med att det inte är lämpligt för oss heller.
  • Merwinna
    Tom Araya skrev 2012-03-07 08:29:43 följande:
    Jag förstår inte varför lärare ska på något sätt representera den relativt lilla del av arbetsmarknaden där så snäva ideal råder när det finns så många andra jobb. Jobb som de flesta av eleverna där ändå kommer att ha  i framtiden.
    Du har fel i att större delen av arbetsmarknaden accepterar piercingar och synliga tatueringar. Sanningen är att större delen av arbetsmarknaden som har med någon form av kundkontakt/service/representation att göra INTE accepterar sådant. Och tänk på att servicebranschen blir större hela tiden, på bekostnad av industrin där man kan se ut lite hur som helst bakom sin maskin!

Dessutom tycker jag att det är viktigt att man inte begränsar ungas möjligheter tidigt. Alla ungdomar som har begåvningen, ska ha möjlighet att drömma om att bli diplomater eller företagsledare eller nyhetsuppläsare... och att kämpa för att förverkliga det.  
  • Merwinna
    alifewithoutme skrev 2012-03-07 08:42:38 följande:
    Du har nog ingen som helst aning om kulturer o.s.v inom bodymodvärlden, kulturer som har funnits i en herrans massa år. Visste du bl.a att en septumpiercing är ett bevis av mognad inom en urbefolkning i Australien? 
    Nej, det ni ser är bara lite "skrot" i huden. Det vi ser är konst, livsstil och intresse. Är man inte insatt så förstår man heller inte. 

Nä, men nu lever vi ju inte bland aboriginerna heller... Död

Förstår du inte, att det inte HJÄLPER ER vad ni själva ser i ert skrot. Så länge som ingen vill anställa er, och folk går omvägar på gatan... 
  • Merwinna
    Plutteli skrev 2012-03-07 08:43:32 följande:
    Jag är tatuerad, har arbetat med barn och ingen har sagt ett skit. Barnen har varit intresserade av tatueringarna till en början sen har det varit överspelat. Ser inget problem i det.
    Skolan ska spegla VERKLIGHETEN, och verkligheten ÄR att folk både tatuerar och piercar sig. Med rådande diskrimineringslagar är det dessutom inte ens tillåtet att inte anställa en man för att han har örhängen eller vägra jobb för en kvinna med tatuering såvida det inte går att på ett vettigt sätt motivera det hela! (Tex att synliga tatueringar på poliser kan utgöra en risk i arbetet)
    Att det lilla som syns av ett normalt hål i örat skulle vara skäl nog att inte anställa en man är bara befängt. Jag vet dessutom om män som arbetar i "strikta" arbeten med kostymkod osv som är både tatuerade och piercade. Tatueringarna döljs av kläder och piercingarna tas ut under arbetsdagen och inte en jävel bryr sig om de små spår som hålen visar.

Nu är du ute och cyklar. Diskrimineringslagarna säger att arbetsgivaren inte får diskriminera någon på grund av ras, religion, kön eller liknande. Det står inget om kläder och kroppsutsmyckning i de lagarna. Det inser du väl själv..? Tror du verkligen att "Ödlemannen" skulle kunna gå till en Domstol och kräva skadestånd för att han inte blev anställd på en gammal ansedd advokatbyrå..? Skrattande

Dessutom är det nog få arbetsgivare som säger rakt ut, att det var för det där extra hålet i örat du inte fick jobbet. Om du envisas med att få veta varför, så får du kanske något svävande svar som "det var mera den generella lämligheten som inte stämde..." 
  • Merwinna
    Tom Araya skrev 2012-03-07 09:13:33 följande:
    Men det där är ju skitsnack med noll relevans. Du har ingen aning för du känner inga sådana människor (din inställning skvallrar). Det finns massor av tatuerade människor troligen både tjänar mer och har mer ansvar än både dig och mig.

Jo - mina gamla skolkamrater från högstadiet. Vi är fyra gamla niondeklasser som träffas regelbundet fortfarande, och då får man höra hur det gick för alla. Det är alltid någon som hållit kontakt med någon privat under årens lopp.
  • Merwinna
    Plutteli skrev 2012-03-07 08:48:39 följande:
    Jag gjorde min första tatuering när jag var 18, min andra när jag var 20. Sen har jag 5 till planerade. Jag väljer tatueringar som verkligen betyder något för mig.
    Den första jag har betyder tiger, jag är född i tigerns år så knappast nått jag kan ändra på eller "växa" ifrån. Den andra jag har är en drake och symbolen lycka. Har att göra med min tro. Sen vill jag tatuera in symbolen för lejon (mitt stjärntecken) mina barns fotavtryck (mina barn kommer jag heller aldrig växa ifrån), frihet (personlig betydelse) samt min idols namn (haft samma idol i mer än 10 år och den musiken betyder mycket för mig av olika skäl så inget jag heller kommer växa ifrån). Sen får jag se om det blir fler :P
    Om tio år är det mycket troligt att du slutat läsa horoskop! Och även om du inte växer ifrån dina barn, så kan du komma att tycka att det där med fotavtrycken var en synnerligen fånig idé...
  • Merwinna
    Tom Araya skrev 2012-03-07 09:19:17 följande:
    Så är det verkligen inte. Det finns få likheter annat än två ben, två armar och ett huvud, mellan kungafamiljen och de flesta Svenskar. Det mesta i kungafamiljens liv är ouppnåeligt för Svensson så det kvittar nog för de flesta.
    Det är det väl inte..? Kungabarnen gick ju till och med i kommunal skola på lågstadiet..! Och deras fritidsintressen, som scouting, segling, hästsport, jakt, kan de flesta anamma. Inte med egen häst/segelbåt förstås - det är få förunnat - men nog sjutton kan man rida och ta jaktlicens och lära sig segla. Och friluftsliv är ju nästan gratis..!
  • Merwinna
    mikroE skrev 2012-03-07 10:17:57 följande:

Ja eller som en bekant som är präst och både har sleeves och uttöjda öron. Tatueringarna syns inte om han har långärmat som tex under högmässan men han har ofta kortärmad prästskjorta så alla vet att han är tatuerad och öronen syns alltid. Han brukar ha pluggar med Jesus eller Maria målad på ibland. Han hade en piercing i läppen också men jag tror han har tagit ut den. 

Och som lärare som vikarierat i allt från förskola till komvux så kan jag jag säga att det nästan alltid finns minst en lärare med synliga tatueringar eller piercings på alla skolor idag. Det är knappast norm men inte något som det höjs några ögonbryn för. ´

Väljer du dessutom att ha tatueringar i stället för piercingar så är det många mycket högprofilerade yrken där du kan vara mycket tatuerad och ändå jobba utan problem. Varför? Jo för att kläderna man bär i dessa yrken täcker oftast allt utom nacke, ansikte och händer och vem vet vad som finns därunder? Piercings går förstås också bra att dölja med kläder om man väljer andra ställen än ansiktet...   
    Tja, det förekom redan "på min tid", när jag konfirmerade mig, en ung präst som trodde att att han skulle bli mer tjenis med ungdomarna för att han hade långt hår i hästsvans, jeans och t-shirts med "fräcka" budskap. Och för att han försökte använda den "rätta" slangen - som alltid var föråldrad och fel ändå i den förorten... De ungdomar som han ville nå genomskådade honom, och blev inte omvända till kristendomen av honom. Och de ungdomar som redan var säkra i sin tro, skrämde han snarare bort från Svenska kyrkan...
  • Merwinna
    mikroE skrev 2012-03-07 10:17:57 följande:
    Väljer du dessutom att ha tatueringar i stället för piercingar så är det många mycket högprofilerade yrken där du kan vara mycket tatuerad och ändå jobba utan problem. Varför? Jo för att kläderna man bär i dessa yrken täcker oftast allt utom nacke, ansikte och händer och vem vet vad som finns därunder? Piercings går förstås också bra att dölja med kläder om man väljer andra ställen än ansiktet...  
    Då får man väl hoppas att det inte är som en del feminister påstår: att alla besluten i styrelserummet i själva verket redan är fattade i förväg, när de klubbas igenom. I herrbastun!   
  • Merwinna
    mikroE skrev 2012-03-07 11:09:52 följande:

Hehe, som aktiv i kyrkan känner jag till typen du menar och ja, det blir ofta falskt om det är så. Min vän jobbar dock främst med äldre och inte med ungdomar. Han är djupt troende och mycket avslappnad och naturlig i sitt beteende mot människor och kanske just därför har det aldrig varit något problem med hans något mer 'alternativa' utseende, inte ens i hans första församling som var en konservativ landsortsförsamling.  
    Då vet jag vilken typ du menar. Jo, det stämmer - det finns människor som är så där oerhört charmiga (i brist på bättre ord - menar inte att de måste ägna sig åt att charma kvinnor i säng), att man "förlåter" dem även sådant som man inte skulle kunna bortse ifrån om det var någon annan. Får ändra mina råd: skaffa dig inte tatueringar och piercingar, om du inte vet med dig att du alltid blir omedelbart omtyckt av alla överallt!
  • Merwinna
    Plutteli skrev 2012-03-07 11:44:54 följande:
    Jodå, lagarna skyddar även mot sådant OM det inte finns en vettig förklaring till varför. Tex var det en firma som åkte dit då de sparkade en kille som putsade fönster pga att han hade färgat håret rosa. Då menade arbetsdomstolen (har för mig det var dem som utredde iaf) att hårfärgen på killen inte spelade in i hans kompetens eller företagets rykte eftersom han putsade fönster lika bra som någon annan.

Om de SPARKADE honom är det en annan sak. Jag talade om i de fall då man ser ut så redan på anställningsintervjun. Stor skillnad!

...fast jag undrar vad de skulle göra på UD, om någon av deras ambassadörer fick ett tatueringsdille plötsligt..!  
  • Merwinna
    alifewithoutme skrev 2012-03-07 11:51:01 följande:
    Nej, men det är ändå en ny kunskap för dig, att det inte bara är något man har, i många fall har det även ett värde eller är en symbol.

Vem har sagt att alla piercade/tatuerade inte blir anställda? Jag har sett flertalet bli anställda trots deras kroppsutsmyckningar. Själv har jag jobbat inom livsmedelshandeln trots mina piercingar. OjojOJ vad alla är arbetslösa och inte får jobb Förvånad FörvånadFörvånadFörvånadFörvånadFörvånad
    Ingen ny "kunskap" - självklart har jag hört sådant förr. En kvinna jag känner har t.ex. tatuerat in en sådan där japansk fisk med tjocka läppar. Den ska symbolisera hennes styrka då hon tagit sig ur ett dåligt äktenskap. Det är bara det, att omgivningen inte ser något annat än en 40-årskrisande fet kärring - med en firre med pussmun på vaden..! Skrattande
  • Merwinna
    Plutteli skrev 2012-03-07 12:43:00 följande:
    Sen är det ju så att det faktiskt är i princip omöjligt att hävda att man inte blir anställd pga diskriminering. Är du invandrare, kvinna, gravid, piercad, skelögd eller what ever spelar ju ingen roll, den som anställer kan ju iaf bara ge vaga bortförklaringar eller helt kort säga att någon mer kvalificerad fick jobbet. Hur ska man bevisa att det inte är sant? Diskrimineringslagarna funkar ju bara just när folk får sparken av icke godkända skäl!

Jag är alls ingen expert på det här, men jag har för mig att i offentliga jobb (stat, kommun, landsting) så ska den bäst meriterade få jobbet. Alla ansökningar samt uppgiften om vem som fick jobbet är också offentliga handlingar - fanns det finns många som inte vet det! Man kan alltså begära ut dens-som-fick-jobbet ansökningshandlingar och jämföra sina meriter, och hade man bättre meriter så kan man gå till domstol. 

Detta funkar dock inte i privata företag.  
  • Merwinna
    NPeters skrev 2012-03-08 10:19:12 följande:
    Sen så anser jag att de som är totalt emot en liten pluttpiercing; Inse vilket årtionde vi lever i!

Fast även i detta årtionde är det inte accepterat i alla kretsar. Erkänn det, du!

I min erfarenhet så är det en viss grupp av människor som går från det ena extrema modet till det andra. Medan de mer etablerade i samhället ALDRIG går på något sådant. De ser ungefär likadana ut från decennium till decennium..!   Kanske ändras någon liten detalj som knapparna på skjortkragen/kostymtygets stripor eller inte stripor/knytrosett på blusen eller ej/kjolens längd 5 cm upp eller ner. Men inte mer än så..!
Svar på tråden Lärare med piercing?