• Anonym (orolig)

Näsblod

Hej
    Min mamma har haft näsblod flera gånger de senaste dagarna, vilket hon aldrig haft förut.
    Och det är inte lite som kommer, det är MASSOR, det forsar ut, och det håller i sig länge innan hon kan få stopp på det. Det är både färskt blod och koagulerat som kommer ut.

På sjukvårdsrådgivningen säger de bara åt henne att hålla ner huvudet och täppa till näsborrarna under nån kvart för att få det att sluta.
    Men vad kan det bero på?
    Jag blir så orolig att det är något som ligger bakom näsblodet, nån sjukdom eller så?

Nån som vet något om detta?

Till saken hör också att hon har åldersdiabetes (behöver inte ta insulin) och hon röker rätt mycket och tyvärr dricker alkohol lite för ofta. vet inte om det kan spela in nåt?

Hon är min älskade mamma och jag är orolig för henne. 

• Svar på tråden Näsblod
  • Philippa

Hon kan ha torra slemhinnor i näsan.. be henne prova näsolja som finns på apoteket....

• Anonym (orolig)
    Philippa skrev 2012-02-10 18:52:58 följande:
    Hon kan ha torra slemhinnor i näsan.. be henne prova näsolja som finns på apoteket....
    Tack,
    Ja, sjukvårdsupplysningen pratade om nässpray och näsolja också, kom jag på nu när du skrev det. Jag hoppas verkligen att det är det, det är ju rätt torr luft nu på vintern och det kanske påverkar slemhinnorna också..?
  • Philippa
    Anonym (orolig) skrev 2012-02-10 19:02:28 följande:
    Tack,
    Ja, sjukvårdsupplysningen pratade om nässpray och näsolja också, kom jag på nu när du skrev det. Jag hoppas verkligen att det är det, det är ju rätt torr luft nu på vintern och det kanske påverkar slemhinnorna också..?

Ja, torr luft påverkar slemhinnorna....jag har enorma problem med min näsa just nu under vinterhalvåret.. jag får spraya med näsolja flera gånger om dagen för att inte börja blöda.....
  • roffe

Jag får sådär på vintern. Har bränt i näsan, det hjälpte inte. Enda sättet att undvika (för mig) är att smörja med olja, jag köpet en flaska olivolja extravirgin och sen häller jag över lite i en flaska bara till detta ändamål, så smörjer jag varje kväll och varje morgon, och det fungerar :)

Sen tunnar väl alkohol ut blodet, så då kanske din mamma blöder extra mkt pga det tar längre tid att sluta. Mitt kan verkligen forsa, en sköterska blev rädd en gång när jag sökte hjälp, hon såg hur det liksom sprutade ut när jag bytte papper haha.  

• Fredrika2007

Tack tack!! Det lugnar mig verkligen! Tror oxå att alkoholen kan tunna ut blodet (?)

Jag ska hälsa henne att hon ska använda olja.
    Hon uppskattade att hon förlorat ca en liter blod senaste dagarna! Extremt mycket ju.

• Coyote
    Fredrika2007 skrev 2012-02-10 23:43:00 följande:
    Tack tack!! Det lugnar mig verkligen! Tror oxå att alkoholen kan tunna ut blodet (?)

Jag ska hälsa henne att hon ska använda olja.
    Hon uppskattade att hon förlorat ca en liter blod senaste dagarna! Extremt mycket ju.
    Fast det tror jag inte alls att hon gjort, det ser dock mycket ut när man ser det i handfatet eller liknande. Om hon tror sig förlorat så mycket blod så bör hon gå och kolla blodvärdet.
  • Fredrika2007

Ska försöka få med henne till sjukhuset imorgon så får vi se vad de säger. Blodmängden är ju såklart en uppskattning från hennes sida och hon säger att hon känner sig yr i liknande. Hon är inte sorten som brukar överdriva, snarare tvärtom.

• Anonym (grandwolf)

Blöder också mkt näsblod. Att knipa till om näsan får blodet att levra sig. Sedan får man stå ut med att vara täppt några timmar för snyter man ut blodlevrarna börjar det blöda igen .... Många huvudvärkstabletter med salicylsyra tunnar också ut blodet. Alvedon är därför att föredra .... Det är inte så att hon äter blodförtunnande Trombyl?

Svar på tråden Näsblod