• Anonym (orolig)

Näsblod

Hej
    Min mamma har haft näsblod flera gånger de senaste dagarna, vilket hon aldrig haft förut.
    Och det är inte lite som kommer, det är MASSOR, det forsar ut, och det håller i sig länge innan hon kan få stopp på det. Det är både färskt blod och koagulerat som kommer ut.

På sjukvårdsrådgivningen säger de bara åt henne att hålla ner huvudet och täppa till näsborrarna under nån kvart för att få det att sluta.
    Men vad kan det bero på?
    Jag blir så orolig att det är något som ligger bakom näsblodet, nån sjukdom eller så?

Nån som vet något om detta?

Till saken hör också att hon har åldersdiabetes (behöver inte ta insulin) och hon röker rätt mycket och tyvärr dricker alkohol lite för ofta. vet inte om det kan spela in nåt?

Hon är min älskade mamma och jag är orolig för henne. 

• Svar på tråden Näsblod
  • Coyote
    Fredrika2007 skrev 2012-02-11 00:15:30 följande:
    Ska försöka få med henne till sjukhuset imorgon så får vi se vad de säger. Blodmängden är ju såklart en uppskattning från hennes sida och hon säger att hon känner sig yr i liknande. Hon är inte sorten som brukar överdriva, snarare tvärtom.
    Okej, men då tycker jag verkligen att ni ska ta er till vårdcentralen på måndag och be att få kolla blodvärdet. Har hon förlorat en liter blod så är det rätt mycket och hon behöver förmodligen utredas för att få reda på varför hon blöder näsblod och dessutom behöver hon nog fylla på med lite järntabletter.
  • Anonym
    Coyote skrev 2012-02-11 20:33:35 följande:
    Okej, men då tycker jag verkligen att ni ska ta er till vårdcentralen på måndag och be att få kolla blodvärdet. Har hon förlorat en liter blod så är det rätt mycket och hon behöver förmodligen utredas för att få reda på varför hon blöder näsblod och dessutom behöver hon nog fylla på med lite järntabletter.

Har hon förlorat en liter blod hade hon svimmat... tro mig! Det är kraftigt överdrivet med en liter blod.....
  • Felicias mam

Kanske hennes trombocyter ligger lågt har erfarenheter av det då min dotter fick ITP när hon var 6 år o de gjorde så att hennes blod absolut inte koagulera sig.med vård så är hon nu friskförklarad.

• Anonym
    Felicias mam skrev 2012-02-11 21:45:14 följande:
    Kanske hennes trombocyter ligger lågt har erfarenheter av det då min dotter fick ITP när hon var 6 år o de gjorde så att hennes blod absolut inte koagulera sig.med vård så är hon nu friskförklarad.

Min grannes son som är 7 år har ITP... hur gammal var din dotter när hon blev friskförklarad?
  • Felicias mam

Hon blev friskförklarad ca 6-7 mån senare.första gången vi kom in akut så hade hon inga tromocyter alls.noll verkligen noll o de var då inre blödningar men sen kom detta med näsblod o de var VIDRIGT;( önskar att de ordnarvupp förver alla

• Anonym
    Felicias mam skrev 2012-02-11 21:56:21 följande:
    Hon blev friskförklarad ca 6-7 mån senare.första gången vi kom in akut så hade hon inga tromocyter alls.noll verkligen noll o de var då inre blödningar men sen kom detta med näsblod o de var VIDRIGT;( önskar att de ordnarvupp förver alla

Ok.. han har haft diagnosen sedan han var 5 år och är långt ifrån frisk....
  • Felicias mam

Vår läkare på astrid öindgren sa att man blir frisk inom kort annars är risken att de tyvärr är kronisk.har pojken fått behandling mm

• Anonym
    Felicias mam skrev 2012-02-11 22:13:05 följande:
    Vår läkare på astrid öindgren sa att man blir frisk inom kort annars är risken att de tyvärr är kronisk.har pojken fått behandling mm

Åh, ja.... mycket behandlingar.... läkaren tror oxå det är kroniskt...
  • lightfish

Japp, olivolja på bomullstuss rakt upp i näsan!! Sen ska hon givetvis in till akuten öron/näsa/hals å det snaraste!!! Och ni som säger att man inte kan blöda så mycket ur näsan; uttala er inte om saker ni inte kan!

• Felicias mam

Man kan blöda som f-n ur näsan.min sambo åkte ambulans 2 nätter på raken för ca 2 år sedan.han hade de stressigt en tid o hade mycket med allt men han lyckas nästan få näsblod i badrumstaket..hemskt var det när inte bränning tamponad eller nåt hjälpte

Svar på tråden Näsblod