• Gaytjej

Går det att gå ner i arbetstid på ditt jobb?

Har du ett jobb som man /teoretiskt sett/ kan jobba deltid på, utan att det innebär några direkta andra förluster än att man får proportionellt sett mindre i lön? (Jag menar alltså inte om just du får eller kan gå ner i arbetstid för just din arbetsgivare, utan ifall det var teoretiskt sett möjligt för en person på din sorts arbete. Och jag tänker på rimlig/vanling nedgång i tid, som att jobba 50 eller 75% istället för 100%)
    Vad är detta för jobb?

Om du har ett jobb som av någon anledning inte går att jobba t ex 75% på, så försök förklara varför! Det skulle kanske kunna vara ngt i stil med att 25% ner i tid = 90% av kundkretsen eller jobbmöjligheterna försvinner, eller.. vad vet jag!?
    Vad är detta för jobb?
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Går det att gå ner i arbetstid på ditt jobb?
  • Care69

Japp, arbetar 80%.
    Arbetar på kontor. 

:*¨¨*:♥ Jag är inte ung nog att veta allt ♥:*¨¨*:
  • Gaytjej

Svarar själv :)

Jag jobbar som lärare och att jobba deltid innebär inga direkta knepigheter - färre undervisningsgrupper, färre timmar på schemat och färre kronor i plånboken.

Däremot är ju verksamheten fortfarande lika stor och alla problem etc med den, så man kan ju ha det nog så jobbigt med läroplaner och busiga elever osv. Att jobba 75% som jag gör känns inte som att man blir av med 25% av arbetsbördan.

Men, som svar på frågan, jag behöver inte vara orolig för att jag kommer att göra några förluster i annat än den faktiska lönen.

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Elaifiknow

Japp, det går utmärkt. Det är flera (föräldrar) på mitt arbete som arbetar deltid, de flesta av dem har valt en tjänstgöringsgrad på 75%.

• Selaine

Ja, om man plockar bort några arbetsuppgifter.
    För min man går det nog inte, säger han. Han är chef och får ju ändå göra samma jobb, oavsett vilken procent det står på papperet att han ska jobba.

• Mrs Green

Det går ju men det blir väldigt stressigt. Jag är projektledare och får inte mindre att göra för att jag är på jobbet kortare tid. Jag jobbade 80% när dottern var mindre och det blev många kvällar och helger med obetalt arbete. Nu har jag gått upp på heltid igen och är inte på jobbet så väldigt mycket mer, men jag får betalt för den tiden jag jobbar hemma på kvällarna istället.

• Lufsan

Jobbar som barnskötare och det skulle gå prima. 
    Sen tror jag inte att min chef skulle godkänna det men det är en annan sak.  

En dag i sänder.
  • tahira

Jo, det skulle jag väl kunna. Jag skriver krönikor och frilansar lite här och var. Jag bestämmer ju själv hur mycket jag skall ta på mig. Nu skriver jag en krönika i månaden. Det är ju väldigt lite jobb och jag hade ju aldrig någonsin kunnat arbeta så lite om jag skulle försörja mig själv.

Min man skulle inte kunna göra det. Han har ett 24/7-jobb i stort sett.  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.com
  • SockerStinn

Fungerar fint. Jobbar inom vården och får mindre uppgifter när jag jobbar mindre. Fungerar olika bra i olika grupper dock, vilka uppdrag som finns och hur väl man kan veta i förväg hur mycket tid de tar i anspråk. Ett tag jobbade jag 25% (sjukskriven resten) och det funkade hur bra som helst. Nu jobbar jag 60% och det är svårare eftersom jag inte har riktigt samma arbetsuppgifter eller jobbar med samma kollegor. Men det funkar. Nackdelen är att jag inte får samma möjligheter till utbildningar, men det hänger mer samman med VAB än deltidstjänst tror jag.

• Themis

Hade nog gått sämre, jag leder uppdrag på dagtid men har projektdeltagare som går treskift och det är tillräckligt svårt att få ihop möten och aktiviteter när man är på plats 8 h/24.

Ska testa 90% nu i några månader och bara det känns som ett djärvt experiment, men man får se.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • hannis

Jadå det går alldeles utmärkt. Dock kan jag inte förkorta arbetsdagarna utan måste jobba färre dagar i stället. Detta pga att vi alltid jobbar två och två och min kollega annars blir ensam de timmar jag inte skulle jobbar.

Är polis i yttre tjänst.

Svar på tråden Går det att gå ner i arbetstid på ditt jobb?