• Anonym (Mien)

Gemensam tvättstuga-hur noga med städningen?

Hej

Sitter bara och funderar allmänt, om du tvättar i en gemensam tvättstuga, hur noga är du med städningen?
    Torkar bort det värsta?
    Storstädar?
    Torkar golv och våttorkar maskinerna
    Plockar loss alla filter?

Hur stökigt behöver det vara för att du skall anmäla till hyresvärden? Har du översende med smågrejer tex lite tvättmedel på luckan? Några småskräp på golvet? Ett missat rengjort filter?

Nyfiken på svar.

• Svar på tråden Gemensam tvättstuga-hur noga med städningen?
  • Anonym (fluff)

Tar bara bort torktumlefluffet. Anmäler inte andra. (men jag stökar aldrig ner mer än fluffet ändå)

• nittonhundraåttiosju

jag torkar av filtret till torktumlaren, torkar av ovanpå tvättmaskinerna samt tar bort ev rester från tvättmedel. sopar golvet.
    skulle nog inte bry mig nämnvärt om någon annan glömt göra dessa moment.

luktar det däremot äckel ur maskinerna som inte går bort av en tom tvätt så skulle jag klaga. en gång märkte jag inte förens efteråt att det stank olja ur den ena maskinen så kläderna sen också luktade efter tvätten.

• kaffeböna

Jag tar bort torktumlarluddet, torkar av tvättmaskinerna med trasa och sopar golvet. Om jag har spillt något på golvet moppar jag det, annars inte.
    Har aldrig anmält någon, här funkar det ändå!

• LaFontaine

Jag tar bort ludd ur torkskåp och torktumlare och torkar av eventuella tvättmedelsrester. Vår tvättstuga städas två gånger per vecka så vi behöver egentligen inte göra så mycket mer när vi tvättat.

Jag har aldrig anmält någon till föreningen. Jag har säkert missat att rengöra filtret nån gång när jag haft bråttom och jag kan faktiskt inte bry mig mindre om någon annan gör det då och då. En annan granne fann dock offentlig förnedring som lämpligt straff när någon en gång glömt luddet kvar i torktumlaren. Hon samlade helt sonika ihop luddet, la det i en liten plastpåse och fäste denna tillsammans med ett brev där hon lät hälsa till ägaren till lägenhet 320 att vi minsann städade efter oss i vår förening.

Hade det inte varit betydligt mindre jobb att bara ta bort luddet? 

• Anonym (känslig hud)

Där jag bodde innan städade jag av tvättmedelsfack och ovansidan av maskinerna det första jag gjorde. Sedan körde jag ett sköljprogram med tom maskin för att få ur gammalt överdoserat sköljmedel. Samtidigt passade jag på att moppa golvet och tömma luddfiltret på torktumlaren.

Som ni förstår kände jag inte att jag behövde göra rent efter mig när jag tvättat klart!

• Anonym
    Anonym (känslig hud) skrev 2012-02-11 16:54:49 följande:
    Där jag bodde innan städade jag av tvättmedelsfack och ovansidan av maskinerna det första jag gjorde. Sedan körde jag ett sköljprogram med tom maskin för att få ur gammalt överdoserat sköljmedel. Samtidigt passade jag på att moppa golvet och tömma luddfiltret på torktumlaren.

Som ni förstår kände jag inte att jag behövde göra rent efter mig när jag tvättat klart!
    Ja men det är väl ändå bättre att städa efter sig än innan...

Du lämnar ju din skit till någon annan...och enligt mig är det inte ok! Har man gemensam tvättstuga städar men EFTER sig själv inte innan...

Sen kan ju diskutera hur miljövänligt det är att köra massa tomma maskiner...men det är ju,som sagt, en annan diskussion!
  • Anonym (känslig hud)
    Anonym skrev 2012-02-11 17:03:31 följande:
    Ja men det är väl ändå bättre att städa efter sig än innan...

Du lämnar ju din skit till någon annan...och enligt mig är det inte ok! Har man gemensam tvättstuga städar men EFTER sig själv inte innan...

Sen kan ju diskutera hur miljövänligt det är att köra massa tomma maskiner...men det är ju,som sagt, en annan diskussion!
    Jag tänkte att det framgick av min text hur stort städbehovet brukade vara när jag kom dit, men det gjorde det visst inte. Vore det inte för att moppen stank ibland för att den inte hängts på tork ordentligt så hade jag varit övertygat om att jag var den enda som någonsin städade där. När jag tvättat färdigt såg det fortfarande nystädat ut. Jag använde inte ens torktumlaren.

Jag har skaffat en egen maskin nu. Jag betvivlar att det är miljövänligare än att köra de gemensamma maskinerna tomma några gånger, men det är skönt att alltid veta att tvätten blir oparfymerad så att jag inte riskerar att behöva tvätta om alltihop.
  • Anonym (Less!)

Själv städar jag alltid efter mig, tar med mig tvätten när jag är klar, ställer inte ner min tvätt ibland flera dagar innan jag ska tvätta, låter inte tvätten hänga kvar i  torkrummet och låter andra tar bort den när det är dags för dom att använda det, torkar upp när jag spiller tvätt- och sköljmedel på golv och tvättmaskiner samt att jag alltid passar min tider.

Till skillnad mot vad många andra gör i vår gemensamma tvättstuga och det gör mig så förbannad och less varje gång jag ska behöva se det!!

Och det "komiska" i det hela är att mina grannar (mycket ungt folk) är så noga med hur dom ser ut både till kläder, smink och sitt hår och är så coola men när det handlar om att visa hänsyn till sina grannar....nä det finns inte på kartan.

• Anonym
    Anonym (känslig hud) skrev 2012-02-11 17:13:54 följande:
    Jag tänkte att det framgick av min text hur stort städbehovet brukade vara när jag kom dit, men det gjorde det visst inte. Vore det inte för att moppen stank ibland för att den inte hängts på tork ordentligt så hade jag varit övertygat om att jag var den enda som någonsin städade där. När jag tvättat färdigt såg det fortfarande nystädat ut. Jag använde inte ens torktumlaren.

Jag har skaffat en egen maskin nu. Jag betvivlar att det är miljövänligare än att köra de gemensamma maskinerna tomma några gånger, men det är skönt att alltid veta att tvätten blir oparfymerad så att jag inte riskerar att behöva tvätta om alltihop.
    Det är samma sak här men med den skillnaden att jag inte lämnar smuts efter mig när jag är färdig.... Varför skulle du inte städa efter dig själv bara för att andra lämnade sin skit så är det inte mer okej att du gör samma sak...
  • Anonym (känslig hud)
    Anonym skrev 2012-02-11 17:47:25 följande:
    Det är samma sak här men med den skillnaden att jag inte lämnar smuts efter mig när jag är färdig.... Varför skulle du inte städa efter dig själv bara för att andra lämnade sin skit så är det inte mer okej att du gör samma sak...
    Vilken smuts? Den som blivit av att jag gått på golvet med mina inneskor?

Vi snackar alltså om ett ställe där alla grannar verkade ha en tyst överenskommelse om att man inte behövde städa efter sig alls och där golven ofta var täckta av ett så tjockt lager smuts och tvättmedel att det krävdes flera byten av moppvatten för att jag skulle få bort allt.
  • Anonym
    Anonym (känslig hud) skrev 2012-02-11 18:01:13 följande:
    Vilken smuts? Den som blivit av att jag gått på golvet med mina inneskor?

Vi snackar alltså om ett ställe där alla grannar verkade ha en tyst överenskommelse om att man inte behövde städa efter sig alls och där golven ofta var täckta av ett så tjockt lager smuts och tvättmedel att det krävdes flera byten av moppvatten för att jag skulle få bort allt.
    Damm, tvättmedel, smuts....
  • Anonym (Less!)
    Anonym (känslig hud) skrev 2012-02-11 17:13:54 följande:

Mår också väldigt dåligt av att behöva ha andras parfymerade produkter i mina kläder efter tvätt. Brukar också köra tomma maskiner för att åtminstone få bort det värsta. Önskar att jag också kunde ha egen maskin men mitt badrum är för litet.
  • Anonym (känslig hud)
    Anonym skrev 2012-02-11 18:04:25 följande:
    Damm, tvättmedel, smuts....
    Du är rolig du! Du vill verkligen få det till att jag är sveriges värsta granne.

Vi hade torkskåp i lägenheterna så jag bar upp den blöta tvätten till mig = inget damm från torkande tvätt

Jag använder flytande tvättmedel som doseras direkt i tvättrumman = inga tvättmedelsrester

Och som sagt så var golvet sagolikt rent jämfört med vad det vanligtvis brukade vara och smutsen från kläderna spolas ju ut i avloppet. Jag ska väl inte behöva tvätta en tom maskin till?
  • Ernst Hugo

Tar luddet i torktumlaren o det får räcka. Kvarlämnad tvätt i tumlaren trots att föregående tvätt-tid gått ut är det enda som egentligen gjort mig sur.

Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • SupersurasunkSara

Torkar av tvättmaskin och torktumlare (för det är nog bara jag av alla som tvättar som når upp), tar bort ludd ur torktumlaren och om det blivit nåt i torkskåpet, samt sopar. Moppar om det behövs.

För anmälning krävs att luddet ur torktumlaren inte är borttaget flera ggr när jag kommer dit samt lite annat.

Svar på tråden Gemensam tvättstuga-hur noga med städningen?