• 17år och mamma

Utomlands med 15månaders tjej

Hej vi har tänkt åka utomlands i sommar och då är dottern lite mer än 14-15månader. Behöver gärna lite tips och vad man ska tänka på.
    Blir antagligen grancanaria igen. Men de va lättare att åka utan barn förra gången men nu har ju dottern kommit och självklart ska hon bli med :)
    Ge mig gärna lite tips.
    Flyg,mat,och resa,bada mm. 

• Svar på tråden Utomlands med 15månaders tjej
  • Toppen9

Solskydd i form av solhatt, solkräm (speciell för barn) och tunna långärmade tröjor/skjortor/byxor är kanon. Dessutom finns det solskyddsfiltar att köpa tex på barnens hus som är superbra enligt mig, de kan hängas över vagnen när det är dags för tupplur.

• Toppen9

Ta med vätskeersättning för barn i reseapoteket med, är bra att ha.

• 17år och mamma

Okej tack va snällt för svar så snabbt:)
    Hur brukar de bli när de ska flyga ?
    Och se har hört att de kan få en chock av värmen? 

• hon mot strömmen

Se till att barnet har något att dricka vid start och landning för att jämna ut trycket i öronen. Annars kan det bli en jobbig resa. 

Reste med min son till Fuerte Ventura när han var 6 månader, fick flaskan att dricka ur både vid start och landning. Han var det enda barnet på planet som inte grät pga ont i öronen. Han var hur harmonisk som helst.

Ge precis innan de drar på motorerna för att lyfta och när de börjar gå ner för landning. Då tror jag det kommer gå bra.

• plutten73

Ta med välling om hon äter det. Det finns inte att köpa på kanarieöarna.

• VildaBusan

Vi Ska också resa i sommar med vår 15 månaders tjej och hennes storebror på 4 år. Reste med sonen när han var 15 månader och oj vad vi fick springa efter honom men en sån himla rolig resa också :)
    Ett tips med vällingen, vi hällde i "en påse" med värskeersättning varje kväll i vällingen innan han skulle sova. Ville vara på säkra sidan att han fick i sig tillräckligt med vätska.

• Margaux

Till resor har vår iPad varit oumbärlig... Från ca 1 år var han helt hooked!
    En lös solskärm till vagnen har vi haft mkt nytta av! Du vet en sån i baddräktstyg och en stålvajer.
    Ta med solkräm och våtservietter hemifrån, nästan omöjligt att hitta utan parfym annars...
    Kall pasta och smoothies på tub till flygresan! Och havrepuffar, funkar som snacks!!
    Soldräkt med långa armar och en hatt som är längre i nacken.... Pop har bra av båda!

• 17år och mamma

Glömde tyvärr säga att dottern här vägrat både välling o ersättning hela tiden så får väl ge vatten eller liknande :) tack för svaren . Hoppas ja får mer tips

• Lisa RMB

Finns redan flera bra tips i tråden. Här kommer några till:

Flygresan:

Nässpray, vid start & strax före landning, hjälper tryckutjämningen. Du får ta med egen barnmat i handbagage, men festis & liknande räknas inte som barnmat. Packa gärna i genomskinlig påse för de ska visas upp vid säkerhetskontrollen Passet, bägge föräldrarna måste skriva under och barnet måste vara med när ni hämtar ut passet. Extra uppsättning barnkläder, gärna tunna kläder i lager som kan plockas av lagom mycket innan ni lämnar planet (ofta kallt i planet, men varmt i transithallen).

Mat:

Ta med något lösgörande t.ex. katrinplommonpuré och blåbärspuré  ifall magen skulle komma i olag. Många barn tappar matlusten de första dagarna i värmen. Helt ok, bara de dricker ordentligt

Resa:

Bra att försöka hålla på sov & ät rutinerna (tycker jag) Bra sulky med solskydd och liggläge, så fungerar middagsvilan var ni än är? Tag med något från hemmet, favoritkudden, snuttefilten eller leksak mm). Myggnät till vagnen Komplett reseapotek för barn (febertermometer, suppar, vätskeersättning mm) OBS glöm inte lägga ner ett litet reseapotek i handbagaget ifall ni blir sjuka under flygresan.

Bada:

Solskyddskläder Antihalkskor/badskor

Trevlig resa!

Svar på tråden Utomlands med 15månaders tjej