• Baby Lei

IVF-start Mars 2012? Vi gör det här tillsammans :)

Hej!
    Hoppas att det är ok att jag tränger mig på här i er fina grupp. Blev så glad när jag hittade hit. Jag känner mig ganska ensam i den här processen, har inte någon nära som varit med om samma sak.

Jag har alltså också hamnat i IVF världen. (Pendlar mellan att vara glad att det fortfarande finns chanser och att vara helt uppgiven). Jag är en super rookie här på Familjeliv. Bara att luska ut hur jag skulle skriva ett inlägg..hehe..  Och alla förkortningar ni kör med. Jag är helt lost..

Lite info om mig. Jag är 37 år,  fick ett missfall för drygt två år sen, och sedan dess har vi försökt bli gravida. Inte ett enda plus.
    I somras gjorde vi utredning och de har inte hittat något fel på vare sig mig eller min kille.

Fast forward till idag. Vi går på Carl von Linné kliniken, landstingsfinansierat, och är nu mitt uppe i första IVF försöket. Det långa protokollet.

Jag har sprayat med Synarela, hamnat i klimakteriet, och sprutar just nu med Per.. någonting. Var på kontroll igår och på ultraljudet såg de 10-12 äggblåsor, resultatet på blodprovet gjorde att jag nu fick minska sprutdosen från 125-100  för att inte bli överstimulerad. Äggplock lördag eller måndag. Ska tillbaks på kontroll i morgon, och då får vi veta säkert när det blir.

Jag som en gammal "sprutfobiker" har vant mig vid den här helt sinnessjuka behandlingen vi alla går igenom. Det är inte så farligt faktiskt. Kände knappt av sprayen, har varit trött och haft huvudvärk under sprut-tiden, men hade jag inte gjort den här behandlingen och letat symptom hade jag kanske inte tänkt så mycket på det.

Äggplocket känns som en stundande mardröm dock.. usch. Orkar knappt tänka på det ens.

Vår läkare gav oss 1/3 chans att bli gravida vid varje IVF försök. Har ni också fått procent på hur oddsen ser ut?

• Baby Lei
    Anzz skrev 2012-04-04 15:52:05 följande:
    Glad Var på vul igår och doktorn räknade samman 22 lovande äggblåsor =) Så det kan nog bli utplock på självaste påskafton som det ser ut, vul imorgon kommer väl avgöra saken kan jag tänka.. 

Då ligger vi väldigt nära varandra i tid. Jag var också på VUL igår, (samt blodprov), och fick ett besök till inbokat i morgon. Då ska de bestämma när det är dags för äggplock. Förmodligen lördag eller måndag.
    Så passande såhär i påsktider.
    Hoppas att det betyder tur!

• Baby Lei
    Anzz skrev 2012-04-04 16:36:32 följande:
    Ja det gör vi verkligen i så fall.. Jag lämnade ett nytt blodprov idag och undersökning imorgon. På eftermiddagen kommer väl domen om när det blir. Hur ser det ut för din del med äggblåsor? Det såg ut som det blir några stycken för min del så hoppas hoppas många är fina =) Jag har ingen aning om vilka dagar dom har möjlighet att plocka i Linköping eller om dom tvingas anpassa sig? 

Igår hade jag ca 10-12 äggblåsor av varierande storlek. Sen gäller det ju att det finns fina, mogna ägg i blåsorna också nät det är dags att ta ut dem. Jag fick sänka dosen på sprutan från 125 till 100) för att det inte ska gå för fort nu.

Jag går i Uppsala på Carl von Linné kliniken, och de har öppet varje dag såvitt jag har förstått det.

Hoppas att allt fortfarande ser lika fint ut i morgon på ultraljudet.    
  • Baby Lei
    Lillstoran skrev 2012-04-04 21:20:31 följande:

Jag fick 20 - 25 procents chans att lyckas per gång. Hade jag varit 35 pr så hade det blivit 30 procent etc. Får man gå på CVL genom Landstinget? Jag går på Huddinge.

Jag känner som dig, det har inte alls varit så "dramatiskt" som jag hade förväntat mig. Jag har haft en del huvudvärk, varit trött och lite öm och svullen i magen, men om jag inte varit så sjukt vaksam på symptom (eftersom vi håller på med det vi gör just nu) så hade jag nog inte tänkt så mycket på det.

Jag bor också i Stockholm, och eftersom kön här var så lång (ca 10 mån) så ringde jag upp och åberopade vårdagarantin. Då fick jag direkt en plats i Uppsala som Stockhom köper åt mig. Helt sjukt att man ska göra det själv. Jag råkade hamna på någons blogg där en tjej skrev "saker jag önskade att jag vetat innan jag började med IVF", och då var vårdgarantin en av punkterna. Jag trodde att landstinget automatiskt köpte upp tjänster och vårdplatser hos andra landsting om köerna blev för långa. Men det ska man alltså åberopa själv, då får man direkt en plats (om man väntat i 90 dagar alltså). 

Jag är 37 år, fyller 38 i sommar. Hur gammal är du?     
  • Baby Lei
    ak15 skrev 2012-04-05 10:43:20 följande:
    ruvdag 16 o ingen mens ännu ...... men törs då inte ta nå test ännu.....

Att du kan hålla dig! Jag hade blivit galen!! ;)

Har knarkat Familjeliv och då särskilt den här tråden hela dagen igår så jag känner mig ganska uppdaterad på er alla som "bor" här!

Jag håller tummarna för dig !   
  • Baby Lei
    pixerpie skrev 2012-04-05 08:00:18 följande:
    Jo, funderar på att lämna er nu, eller iaf ligga lågt... Igår fick vi på vul se ett litet embryo med pickande hjärta!! Så börjar så smått tro på detta även om det är väldigt tidigt! V 7!

Lycka till alla fina som kämpar!! Snart är ni också gravida, och även om det tar lite tid kommer det vara värt varje minut och varje tår när ni äntligen ligger på förlossningen med en nyfödd liten " groda" på magen! Det kommer kännas så rätt att det var just detta barn bi väntat på!! Och känslan kommer att vara att just detta barn hade ni t om kunna väntat lite till på...
    Kramar och lycka till!!

Lycka till med din graviditet. När man har sett ett UL med ett tickande hjärta sjunker missfallsrisken dramatiskt.
    De flesta som får missfall före den magiska v.12 gränsen har aldrig varit på ett ultraljud.
    Så försök att njuta även om oron har fått bli vår följeslagare.

Hur många ägg fick du ut under äggplocket, hur många blev befruktade och fick du några till frysen?
    Frågar bara för att jag själv ska plocka ut ägg i dagarna.. är sjukt nervös!     
  • Baby Lei
    Dorisa skrev 2012-04-05 08:21:58 följande:
    Myriz: tack det värmer!

Pixerpie: åh vad roligt för dig:) jag hoppas det går nu hela vägen då du kommit så långt:) jag har nu tagit ett test!

Direkt när jag kom hem från jobbet och det visar fortfarande ett svagt plus! Lika som innan Det började blöda! Kan man lita på det? kan det inte visa plus ett tag även fast man fått missfall? :/ åh dessa funderingar!! Tänk om man bara kunnat öppna upp kroppen fram o tillbaka för att se vad som händer! Vad enkelt och bekvämt;)

Usch vad tråkigt! Kan du inte få en tid på kliniken snart så att du slipper gå och oroa dig?
  • Baby Lei

Nu har jag fått resultatet av dagens test.
    Fortfarande 10-12 äggblåsor på tillväxt, två är stora och tio är på g. Jag ska fortsätta med samma dos
    i sprutan. Ägglossningssprutan på Påskafton - alltså lördag. Och äggplock på måndag morgon.
    Läkaren sa att det är bättre med 5 ägg än 20, då brukar man få störst chans till graviditet.

Många ägg har tydligen sämre kvalitet eller är omogna om det pressas fram för många på en gång.
    Det hade jag aldrig hört förut. NÅgon annan här som hört något om det?
    Jag har mest varit inställd på "The more the merrier"..

Pixerpie:
    Det stämmer ju i så fall med ditt resultat. Inte ett tjog ägg, men uppenbarligen toppkvalitét  ;)

Dorisa:
    Det sista testet är ju absolut starkare! Det låter som ett bra tecken tycker jag. Har du testat neg. någon gång mellan äggplock och nu eller har du haft ett + hela tiden?

Kivik:
    Jag märkte ingen skillnad mot vanlig mens.

Lillstoran:
    Jag är som sagt nästan redo för Äggplock.. (jag är också livrädd för stick och operationer och allt sånt. usch!!) Men hittills tycker jag att det inte har varit så farligt. Lite huvudvärk, lite trött och kanske lite sur bland..
    Haha! Lite pms'ig helt enkelt.

• Baby Lei

Vi är visst många som har äggplock nästa vecka.
    Jag har tid på måndag, Anzz och Metbäcksfru på tisdag och Vågatillslut på onsdag..
    Jag håller tummarna för oss alla att det bir fina mogna guldägg såhär i påsktider.

Tänker också på er som börjat blöda. Snart är jag själv i samma väntan som ni, och letar tecken och våndas.
    Jag kan tänka mig att det är det tuffaste på hela den här resan vi gör.

Hoppas verkligen att det visar sig vara småblödnignar som det kan vara i början av en graviditet och inget annat.

Svar på tråden IVF-start Mars 2012? Vi gör det här tillsammans :)