Anonym (M) skrev 2012-02-12 00:20:45 följande:
Fråga på :)
Jag har gått i alla möjliga olika terapi genom åren.. bl a KBT som inte funkade. Eller ja min ångest är lik förbannat kvar.
Då jag har ett barn på 3 år så kan jag inte ta nåt på dan och bara gå och lägga mig, och visst händer det att jag får ångest på dan.. men då får jag försöka härda ut, prata med nån eller så försöker jag mig på lite andingsövningar.. Men fokus är kvällen, då jag inte kan ligga och skaka som ett asplöv för att jag har ångest då jag har mitt barn som ska upp till dagis och jag ska till mina kurser. Då tycker jag att det kan känns väldigt skönt att få ta en sömnis och få sova och andas ut ett tag,.. men som sagt detta händer inte så ofta att jag tar en tablett men vetskapen av att jag kan om det är kris är lugnande i sig..
Har fått sobril förr, men dom tyckte jag va halv bra..
Jag känner bara som så att jag har mått psyksikt dåligt mer eller mindre hela mitt liv.. och nu är jag 21 år och kan faktiskt ta ansvar och har diciplin.. Varför kan jag inte få ta ett piller och få må bra? få bort denna hemska dödskänslan och få andas ut... bara för att jag är ung så behöver inte det betyda att jag inte kan sköta mig..
Men gå till en läkare då (en annan om du inte är nöjd med den du har), beskriv problemen detaljerat, berätta allt du har provat, både det som fungerat lite och det som inte fungerat alls, och säg att det känns olidligt just nu, speciellt eftersom att du har barn, och fråga vad de kan göra! De kan ju inte precis skicka hem dig igen och säga att det inte finns något att göra, samtidigt kan de inte skriva ut något du redan provat och vet att det inte fungerar.. du får tjata på dem så att de kommer på något nytt förslag! Egentligen kanske det är lättare om du inte ber om stilnoct, för vissa läkare kan (tyvärr) bli irriterade då, utan säg bara det jag sa och fråga "vad kan jag göra för att det ska bli bättre??" och se vad de svarar.
Vad har du provat för antidepressiva? Vad har du fått för diagnos? Är det bara ångest du har problem med eller är det något annat? Det enda jag tänker på är att det kanske ligger något annat bakom som kräver annan hjälp eller annan medicinering än bara antidepressiva. Jag är t ex bipolär men innan jag fick diagnosen skrev läkare bara ut antidepressiva och ångestdämpande och det hjälpte ju inte alls. Kan vara bra att du skriver ner alla symptom du har och ber om en ordentlig utredning? Då är det också lättare att få hjälp, i form av terapi och/eller tabletter, än om man bara går och ber om tabletter (speciellt sådana som är beroendeframkallande) utan diagnos.
Sen får du helt enkelt trycka på att du har barn, och att det är skitjobbigt när du har så stark ångest att du inte kan sova, att du blir jättetrött/lättirriterad/whatever dagen därpå och helt enkelt får svårt att ta hand om ditt barn så som du skulle vilja!
Om läkaren verkligen har sagt att du inte kan få stilnoct för att du är ung, så känns det som en dum ursäkt, för det är inte åldern det handlar om. Jag har som sagt fått väldigt starka mediciner utskriva från det att jag var 18. Sen tror jag inte heller de skulle skriva ut starka mediciner till en 43-åring bara för att h*n är äldre. I så fall ligger det något annat bakom, som att de inte vill skriva ut det för att det är beroendeframkallande, vilket skulle kunna stämma men då får de säga det, och så får de komma på en annan lösning i så fall! Eller om de har någon anledning att tro att du skulle missbruka tabletterna på något sätt, men det har de ju ingen aning att tro om du inte har en historia av missbruk?
Sista frågan - vad är det för läkare du pratat med? Allmänläkare eller psykiater? Vårdcentralen eller öppenpsykiatrisk mottagning?