• Anonym (Ingen sexlust)

Ingen sexlust - tips för att få lust igen?

Har alltid varit en person som har gillat sex och har velat ha det flera gånger i veckan, tills jag blev gravid. Då tog det stopp! Under graviditeten hade jag ingen lust alls och sambon och jag hade sällan sex. Hade hoppats på att det skulle bli bättre när barnet var fött, men icke. Lusten är fortfarande spårlöst försvunnen! Vi har sex några gånger i månaden och det gör min sambo tokig.

Han vill gärna ha sex varje dag. Känner mig så dum varje gång jag säger nej men samtidigt så har jag verkligen ingen lust. Jag känner sån press från honom nu och det går inte en dag utan att han pratar om sex. Kramas vi ska han alltid "jucka" mot mig, vilket jag inte finner det minsta mysigt. Jag vill att vi ska kunna kramas och pussas utan att det ska tänkas på sex varje gång.

Jag har sagt till honom att jag tycker det är jobbigt att han håller på som han gör, att jag vill slippa höra detta tjat varje dag. Kanske skulle jag få mer lust då? Han säger att han förstår och slutar någon dag, sen börjar det igen! Press!

Han säger ofta "ikväll ska vi ha sex" och på en gång känner jag att jag inte alls har någon lust. Jag vill att det ska ske spontant och inte att vi ska bestämma när, var och hur. Jag har sagt det till honom, men återigen.. Han lyssnar någon dag, sen börjar han igen. Lusten hinner liksom inte komma förrän han börjar tjata igen!

Jag svarar oftast att jag inte lovar nåt på hans "ikväll ska vi ha sex" och har vi inte sex blir han skitförbannad och har ingen lust att prata med mig, vilket leder till att vi somnar osams.

Jag blir tokig på att ha det såhär! Hur ska jag göra för att få tillbaka min lust? Finns det någon att prata med eller hur går man tillväga?

Förlåt om allt blir så luddigt nu, men jag vet verkligen inte hur jag ska formulera mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-12 02:07
    Kanske ska tillägga att det är 14 månader sen vårt barn föddes, så lusten har varit borta länge nu...

• Svar på tråden Ingen sexlust - tips för att få lust igen?
  • EmilyB

Men skärpning!
    Ligg med din man, lusten kommer.
    Ju mer du pressar dig till lust desto värre gör du situationen.
    Du verkar skylla allting på honom.
    Du dör inte av ställa upp för din man utan lust. 

• Anonym (Ingen sexlust)
    EmilyB skrev 2012-02-12 00:15:26 följande:
    Men skärpning!
    Jag försöker ju komma med lösningar för att det kanske ska funka, men han vill ju inte lyssna. Istället blir det tjafs för att han inte får som han vill.

Om vi båda vill att det ska funka, varför är det bara jag som ska komma med lösningar? Han är bara pang på och lyssnar inte för fem öre! Jag försöker verkligen, annars hade jag ju inte frågat om råd..
  • Anonym
    EmilyB skrev 2012-02-12 00:15:26 följande:
    Men skärpning!

Jag tycker inte du ska lyssna på det här rådet ts. Jag har inga råd att ge mer än att din man borde backa undan och inte antyda något om sex på några månader iaf.
  • Anonym
    Anonym (Ingen sexlust) skrev 2012-02-12 00:24:07 följande:
    Jag försöker ju komma med lösningar för att det kanske ska funka, men han vill ju inte lyssna. Istället blir det tjafs för att han inte får som han vill.

Om vi båda vill att det ska funka, varför är det bara jag som ska komma med lösningar? Han är bara pang på och lyssnar inte för fem öre! Jag försöker verkligen, annars hade jag ju inte frågat om råd..

Verkar bara som om du försöker, din man verkar oförstående. Parterapi? Och du ställ inte upp på sex!!
  • EmilyB

Har du provat att bara EN gång säga: "Ja kom så går vi in i sovrummet!" när han frågat efter sex?

Testa, var inte så negativ. Negativt tänkande ställer allt i dålig dager.
    Du anar inte hur skönt det är att veta att man gjort något skönt för sin partner.
    Vi kvinnor tenderar till att vara så egoistiska. 

• Anonym
    EmilyB skrev 2012-02-12 01:22:15 följande:
    Har du provat att bara EN gång säga: "Ja kom så går vi in i sovrummet!" när han frågat efter sex?

Testa, var inte så negativ. Negativt tänkande ställer allt i dålig dager.
    Du anar inte hur skönt det är att veta att man gjort något skönt för sin partner.
    Vi kvinnor tenderar till att vara så egoistiska. 

Jag tycker det är tvärtom att kvinnor tänker för lite på sig själva och alltid ska vara till lags. Har man inte lust ska man inte ha sex. En man som vill ha sex och har sex med någon som inte har lust är inget att hänga i granen.
  • EmilyB
    Anonym skrev 2012-02-12 01:25:56 följande:
    Jag tycker det är tvärtom att kvinnor tänker för lite på sig själva och alltid ska vara till lags. Har man inte lust ska man inte ha sex. En man som vill ha sex och har sex med någon som inte har lust är inget att hänga i granen.
    Ja då får man nog sluta med allt man inte har lust till.
    Arbete, disk, köra och handla......... 
  • Anonym

Hej!

Jag förstår precis ditt bekymmer. Jag och min sambo har också alltid haft sex flera gånger i veckan, men sedan jag blev gravid (är i vecka sju nu) så vill jag inte alls. Verkligen inte. Han blir ju såklart ledsen, och frustrerad. Precis som jag blir. Jag vill ju kunna ha samma närhet som innan, utan att behöva känna "åh nej, nu vill han ha sex" eller känna sig dum för att han tror att bara för att jag myser genom pussar och kramar så betyder det sex. 

Jag har pratat med honom, om och om igen. Och jag tror äntligen att han kanske har förstått. När han blir så på, blir jag nästan mer äcklad, det känns som att både hans och min värdighet försvinner. Och det leder till att jag drar mig undan. Jag bad honom helt enkelt att bara låta bli, sluta tjata, sluta antyda och framför allt sluta försöka få mig kåt när det är tydligt att jag inte vill. 

En kvinna går igenom så himla mycket med kroppen vid graviditet, och särkerligen efter förlossningen. Man måste få tid att hitta tillbaka till sig själv. Få tid att balansera upp allt man har varit med om. Jag tror att sexlusten finns där, man måste bara ha tid och ork att hitta tillbaka till sig själv och framför allt sin egen kropp. 

Men, som sagt. Detta är ett bekymmer. Man får jobba på det!

:)            

• Anonym
    EmilyB skrev 2012-02-12 01:28:40 följande:
    Ja då får man nog sluta med allt man inte har lust till.
    Arbete, disk, köra och handla......... 
    Du kan inte jämföra sex med arbete, disk, köra och handla. Att ha sex utan lust leder till en negativ spiral. Sex ska man ha för njutnings skull, inte för att man måste.
  • EmilyB
    Anonym skrev 2012-02-12 01:33:20 följande:
    Du kan inte jämföra sex med arbete, disk, köra och handla. Att ha sex utan lust leder till en negativ spiral. Sex ska man ha för njutnings skull, inte för att man måste.
    Hur vet man att man inte njuter då man INTE har sex?
    Låter som om kvinnor har 100 svar på varför dom inte kan ha sex men inte ett enda svar på hur dom ska ha det. 
Svar på tråden Ingen sexlust - tips för att få lust igen?