• tvåbarnsmor89

Billigt litet bröllop?

Ja vi går i tankarna att gifta oss.
    Dock skulle vi vilja ha ett litet intimt och billigt bröllop.
    alt 24vuxena och 11 barn(17-1år) eller  16 vuxena och 5 barn(9-1år)

Efter som vi förhoppningsvis väntar smått i dec i gen har vi funderat på att slå i hopp bröllop och dop nästa vår
    men vad skulle ni räkna på att ett sådant här bröllop kostar
    Ringarna ska vara i titan(måste mannen ha nu ring?)

enkel mat(ej catring)

Vi ska ha köpt tårta(faste en enkel variant)

Jag hatar nämligen att stå i centrum så detta med dop/bröllop är inte min grej men vill ju såklart gifta mig med mannen i mitt liv. Så där av vi vill ha ett enkelt bröllop utan massa krimskrams åh dans osv...           

• Svar på tråden Billigt litet bröllop?
  • Miss Cee

Det där är nästan omöjligt att svara på. Det är ungefär som att fråga "hur långt är ett snöre"? ;)

Det går att fixa det mesta efter den budget ni har. Det enklaste är att du och din kille pratar igenom vilka saker som är viktiga för er att få med, dvs vad ni vill prioritera. Sen är det lättare att stryka saker som är oviktiga för er, och hitta bra budgetlösningar för de ingredienser ni VILL ha.

* Kläder måste ni ha någon form av. Din blivande kanske har en kostym han kan ha? Annars är det väl en kostnad som är värd att ta, speciellt eftersom en vanlig snygg kostym lär komma till användning många gånger.
    Du kan ha några fina kläder du redan har, eller låna en fin klänning/brudklänning av någon. Eller så köper du en begagnad brudklänning på blocket (ofta billigare än att hyra). Dopdräkt till bebisen kan man ofta låna från församlingen om man inte har någon i släkten.

* Blommor Om ni gifter er sommartid så går det utmärkt att göra en egen brudbukett av vilda blommor, eller blommor från egen trädgård och binda ett fint sidenband om. NÄstan gratis. Likadant med blommor till borden till "festen" och en knapphålsblomma till mannen.

* VIll ni ha någon tärna och marskalk så ha det, men låt dem klä sig efter eget huvud i vanliga finkläder som de själva bekostar. Det är inte bara billigast, det är dessutom mest korrekt ur etikettsynpunkt att tärna och marskalk bara följer klädkoden ;)

* Ringar GIfter man sig i kyrkan så behövs en ring. Men ni kanske har lite "skräpguld" eller annat som ligger som ni kan sälja för att finansiera köpet?

Ordet
  • Morcheeba

Vi gifte oss hemma på altanen en solig och varm april-dag. 

Vi hade ca 15 gäster, bara de absolut närmaste vännerna och våra föräldrar och syskon. Inga släktingar i övrigt alls, hade vi bjudit några så hade vi fått bjuda många. 

All mat lagade jag, en stor buffé med massvis av godsaker. Tårtan gjorde min syster som är grym på att baka. Spriten köptes in från Tyskland av mina svärföräldrar som ändå reste därifrån.

Allt som allt så la vi ca 15000 på ringarna och 1000 kr på vigselförrättaren. Hon var tvungen att omboka ett tåg för att kunna vara med på cermonin, så därav den kostnaden. Mat/alkohol betalade inte vi men det blir inte särskillt stora pengar för en så pass liten tillställning. 

Det var en av de bästa dagarna i mitt liv, allt var helt perfekt. Jag har aldrig drömt om något extravagant lyxbröllop, det viktigaste är att spendera dagen med de man älskar mest, samt sin nya man/fru. :) 

• Yiskah

Vi gifte oss borgerligt i stadshuset med våra mammor som vittnen en eftermiddag i höstas. Efter den fina vigseln hade vi bokat en mysig och liten italiensk restaurang där vi åt med våra närmaste familjer (26 pers). Vi sa att vi önskade att alla stod för den egna notan istället för en ev. bröllopsgåva. Där sparade vi runt 12'000:-!

Väldigt trevlig tillställning och det enda vi betalade var till vigselförrättaren (500 , våra kläder (999:- för kostym, 199:- (!) för min klänning), min styling (499:- för sminkning på Make Up Store då jag fick plocka ut produkter för samma summa, samt 800:- för vacker håruppsättning), en frilansande fotostudent (2000:- för allt från planering till färdiga bilder) samt den egna maten och drycken (~700 . Och ringarna då (14'000 . Vi snålade på själva bröllopet och valde att istället lägga pengarna på de ringar vi förälskat oss i :D

• Yiskah

Alla smileys verkar ha kommit för att jag skrev ":-" sist i en parentes. Hoppas det är läsligt ändå ;)

• Insatt

Mannen behöver inte ny ring, bara gravyr med vigseldatum i förlovningsringen som i och med äktenskapet blir hans vigselring men det kan man ju fixa senare.
    Mat kan man göra buffé med sallader, potatissallader och kallskuret (t. ex. rostbiff, tjälknöl, fläskfilet, kycklingfilet o.s.v.). Eller grilla som folk tidigare i tråden föreslagit.
    Köpt tårta är ofta en stor utgift så om det inte är ett absolut måste kan man ju fixa den själv eller anlita nån anhörig som ska vara med på festen som tårtbakare.
    Fotografering behöver absolut inte ske av proffs. Min syster och hennes man anlitade fotograf som tog bilder, men det är en bild som jag tagit som de valde som förstoring. Be någon som är duktig att ta fina bilder av er.
    Brudbukett kan ju också lätt fixas själv till en billig peng. Jag kan tycka att t.ex. tre långa rosor med ett fint band runt är mycket snyggt på ett enkelt bröllop. 

Min ena systers svåger och svägerska gifte sig hemma på sin gård och hade då knytkalas så gästerna fick ta med det de skulle äta och så bjöds bara på tårta och kaffe. Det fungerade det med! 

• Insatt

I stort sett går det ju att spara pengar på det mesta i bröllopet genom att försöka göra så mkt som möjligt själv.
    Hår - Går att fixa själv om man inte vill ha värsta uppsättningen man inte klarar själv
    Smink - Går att fixa själv
    Kläder - Går att använda finkläder man redan har eller köpa begagnat eller billigt, särskilt om det inte måste vara utpräglat "bröllopigt". 

• tvåbarnsmor89
    Miss Cee skrev 2012-02-12 21:23:42 följande:
    Det där är nästan omöjligt att svara på. Det är ungefär som att fråga "hur långt är ett snöre"? ;)

Det går att fixa det mesta efter den budget ni har. Det enklaste är att du och din kille pratar igenom vilka saker som är viktiga för er att få med, dvs vad ni vill prioritera. Sen är det lättare att stryka saker som är oviktiga för er, och hitta bra budgetlösningar för de ingredienser ni VILL ha.

* Kläder måste ni ha någon form av. Din blivande kanske har en kostym han kan ha? Annars är det väl en kostnad som är värd att ta, speciellt eftersom en vanlig snygg kostym lär komma till användning många gånger.
    Du kan ha några fina kläder du redan har, eller låna en fin klänning/brudklänning av någon. Eller så köper du en begagnad brudklänning på blocket (ofta billigare än att hyra). Dopdräkt till bebisen kan man ofta låna från församlingen om man inte har någon i släkten.

* Blommor Om ni gifter er sommartid så går det utmärkt att göra en egen brudbukett av vilda blommor, eller blommor från egen trädgård och binda ett fint sidenband om. NÄstan gratis. Likadant med blommor till borden till "festen" och en knapphålsblomma till mannen.

* VIll ni ha någon tärna och marskalk så ha det, men låt dem klä sig efter eget huvud i vanliga finkläder som de själva bekostar. Det är inte bara billigast, det är dessutom mest korrekt ur etikettsynpunkt att tärna och marskalk bara följer klädkoden ;)

* Ringar GIfter man sig i kyrkan så behövs en ring. Men ni kanske har lite "skräpguld" eller annat som ligger som ni kan sälja för att finansiera köpet?
    Nu är det ju inte så att vi har dåligt ställt, att det är därför vi vill ha ett litet och billigt bröllop. Uatn det att vi tycker det är sjukt att lägga ut så mycket på 24timmar.... vist man ska komma ihåg den dagen, men det är ju ändå¨människan man gifter sig med som man ska leva sitt liv med inte den dagen. Vi tycker vi kan unna oss annat för de pengarna sen som sagt hatar jag att stå i centrum. hatat varje dop vi haft osv... och ett bröllop brukar ju ändå bruden stå i centrum vilket jag hatar...
  • Mariella81

Håller med dig! Ett litet bröllop behöver inte bero på dålig ekonomi.

Vi köpte våra titanringar på guldfynd. De hade ganska bra utbud och finns ju även på nätet. Hittade en del jättefina ringar när jag googlade efter titanringar. Testa att söka på bröllopstorget. Där hittade jag en del länkar.

• Pyrro_b

Man bestämmer ju helt själv påvad och hur mkt pengar man lägger. Billigt bröllop behöver inte bero på dålig ekonomi, litet bröllop behöver inte vara billigare än stort bröllop. Man kan ha 5 gäster och ring och klänning för 100.000 eller massa gäster och smörgåsar:) Vi hade under 30 gäster för att vi inte känner mer än 30 som vi vill dela det med......ganska dyr klänning, fotograf och mat för att det var DET vi ville lägga pengarna på!

• tvåbarnsmor89
    Mariella81 skrev 2012-02-13 17:32:42 följande:
    Håller med dig! Ett litet bröllop behöver inte bero på dålig ekonomi.

Vi köpte våra titanringar på guldfynd. De hade ganska bra utbud och finns ju även på nätet. Hittade en del jättefina ringar när jag googlade efter titanringar. Testa att söka på bröllopstorget. Där hittade jag en del länkar.
    precis ;.
    där vi köpte våra förlovningsringar på nätet finns tyvärr inte längre . men har en ca 1cm bred titan ring med 2 "ränder" urstansade skulle vilja ha typ den fast den smala varianten med diamanter
  • Jackson
    tvåbarnsmor89 skrev 2012-02-13 18:42:40 följande:
    precis ;.
    där vi köpte våra förlovningsringar på nätet finns tyvärr inte längre . men har en ca 1cm bred titan ring med 2 "ränder" urstansade skulle vilja ha typ den fast den smala varianten med diamanter
    Det är ju bara att söka på Google?! titanringar.com är en.
  • grieli

Hej!

Vi hade litet bröllop. Vi hyrde Bygdegården, hade vigslen i kyrkan, ringar köpte vi och brudbukett likaså. Min klänning syddes upp av en sömmerska och min man bar Kostym. Håret satte min väninna upp. Maten hade vi buffe och all dryck inhandlades i tyskland. Vi bjöd på champagne och snittar, buffe och tårta. Musiken hade vi fixat själva och min bror var fotograf. Vi fixade bil via en bekant till mig. Vårat bröllop gick på ca 10.000 och vi var mycket nöjda med vår dag. Vi var 30 personer då vi valde att bara ha den närmsta familjen på vårt bröllop. Vi ville inte bjuda massa gäster bara för att....

Hoppas jag har hjälpt dig lite,        

• paret

Vill ni ha musik på bröllopet så kostar det en hel del, ett mycket bra tips är att göra en spellista på datorn och spela upp via den, dvs genom externt slutsteg/högtalare då.
    Enkelt att välja låtar i lugn och ro, sen kan ni lösenordsskydda skärmen så kan ingan ändra varken volym eller låtval.

Om för att låta bra kan ni inte ladda ner, utan måste vara prima kvlitet, minst 320 kvalitet.

Be alla om att få bilderna från bröllopet då ni hälsra dem välkomna.
    En helstakt karre eller kotlettrad kostar inte mycket att göra och går bra i vanlig ugn med potatis sås och grönsaker om man inte är så många.
    Marängswiss med chokladbitar kan lätt ersätta en tårta.

Spriten är dyrast, där finns det mycket pengar att spara in genom att ha alkoholfritt.
    Vissa lokaler har serviser som ingår i hyran 

Duken kan vara engångs för den blir ändå kladdig efter förrätten.
    Vissa frisör skolor sätter gärna upp håret billigt eller kan man be någon man känner
    både med smink och hår det kan man prova på hur man vill ha det innan.

Kläning blir inte alltid billigare att sy upp det går att köpa billigt på nätet eller förra årets modell.Eller hyra
    Se upp för de amerikasnka internetsidorna som säljer klänningar, flera av våra bejkanta har provat att beställa där och kan ta upp till ett halvt år innan de kommer.

Svar på tråden Billigt litet bröllop?