lillensmamma skrev 2012-02-12 20:32:52 följande:
Ja de sa att man kan behandla den själv,
men han är förtidigt född och har haft mkt hosta hela livet så de ville utreda det om det inte släppte.
Men nu sitter man här och velar, är det värt att åka till sjukhus mitt i natten,
förmodligen är det ju ingen fara.
Det blir ju extra stress för han att behöva åka bil mitt i natten. (det är 3 mil till sjukhuset)
Men ska ringa till dem om han vaknar och har det lika tufft som förra natten.
Va jag saknar en andra hälft sådana här tillfällen. Känns som man hade velat bolla med en "pappa" om ifall man ska åka in eller inte.
Det är svårt och man blir lugnare med tiden. Det svåraste är nästan när man inte vet om/när man ska agera. Vi har blivit väldigt coola med åren men nu är ju sonen nästan 6 år så han kan säga till själv hur det känns och det är mycket enklare än med en liten bebis. Jag gick mycket med sonen i sjal/sele utomhus när han var kruppig som liten. Då blev han symtomfri när vi var ute men tyvärr kom det ofta tillbaka när vi kom in. Såna gånger åkte vi in för att kunna sova sen, det går ju inte prommenera en hel natt.
De följande åren blev han tyvärr så dålig så det bara var illfart till sjukhus som gällde (och helt uteslutet att kunna köra själv) så då var det stressigt för att han var så jätedålig men samtidigt enkelt med besluten, det var bara in så fort som möjligt som gällde.
Nu räcker det ofta med att ge medicin hemma (pulmicort) men sen får vi och han ofta sova sittandes i soffan resten av natten. Det blir ju inte jättemycket sömn då heller men han är ok andningsmässigt och det känns mindre jobbigt att sitta en natt än att börja dra iväg till sjukhuset och han brukar kunna sova rätt ok, det är jag som inte fixar det. Han har dessutom fått så mycket kortison mot kruppen (7-8 doser per år i 4 år) så jag vill gärna låta bli att åka in för den skull utan hellre klara oss på pulmicorten som verkar mer lokalt än betapred.