• lillensmamma

Hosta och svårt att andas

Hej.
    Pratade precis med barnakuten, det är så att min son på 10 månader har sådan hosta så han tappar andan, annars är han inte påverkad, lite små snuvig.

Hostattackerna har kommit i 2 dygn nu ca 4-6 otäcka om dagen, annars bara lite små hosta.

Ringde barnakuten, fick svar att ja skulle komma in om han inte kan andas?
    Ja sa men då är det ju för sent.
    Ja men när det är svårt att andas och väser, svarade hon snorkit då.

Men ja bor 3 mil utanför stan och är orolig, borde de inte lyssna på hans lungor?
    Skulle ni ringt igen?
    Eller ska jag vänta tills imorgon.

Han blir väldigt rädd när dessa hostattacker kommer.

carpe diem
  • Svar på tråden Hosta och svårt att andas
  • cosinus

Jag tycker inte det låter så farligt faktiskt. Andas han normalt mellan host-anfallen och de bara är 4-6 per dygn så tycker jag det låter helt lungt i o m att du säger att han bara är snorig i övrigt.

Ofta är det ju mycket slem som ska upp och det är inte alls ovanligt att jag fått hålla mina frammåt för att de haft så segt slem att de knappt fått ut det, men upp kommer det och ut men visst är det otäckt. Både för barnet och föräldern. En gång har ett av barnen haft så segt slem att jag fick hjälpa till att dra ut det ur munnen men det har bra hänt en gång med ett av barnen (har 4)

Jag hade åkt in om han hade haft problem att andas hela tiden, alltså varit tungandad mellan anfallen, alltså väser precis som sköterskan sa.

Ring VC imorgon om det inte blir bättre och du är orolig säger jag.

• lillensmamma

Ringde igen, för jag kom på att hon tog inte personnummer på honom, det är deras skyldighet.
    Så berättade för henne att ja ringt innan och hon inte tog personnummer och frågade varför.

Sen frågade jag, tycker du fortfarande inte vi ska komma in, då sa hon att vi kunde komma efter 11.00
    så vi får åka in så de kan lyssna på honom.

carpe diem
  • lillensmamma

Diagnos: Falsk krupp
    Blev de värre till natten, skulle jag ringa då lägger de in oss och vi skulle få behandling.

carpe diem
  • Dr Mupp

Falsk krupp kan du behandla själv. Sova med huvudet i högläge och fuktig luft i rummet (lägg blöta handdukar på elementen om du inte har luftfuktare). Får han ett anfall på natten så vira in honom i ett täcke och ta ut honom. Den kalla fuktiga utomhuluften gör att anfallet släpper.

Falsk krupp låter läskigt men är helt ofarligt. Jag har tre barn som haft falsk krupp.

Ge slemlösande medicin på dagen tex molipekt eller liknande.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • cosinus
    lillensmamma skrev 2012-02-12 17:08:09 följande:
    Diagnos: Falsk krupp
    Blev de värre till natten, skulle jag ringa då lägger de in oss och vi skulle få behandling.
    Har också kruppbarn och allt kan man inte behandla hemma men dock har vi aldrig bli inlagda utan klarat oss med inhalering och medicinering på sjukhuset och sen fått åka hem.

För oss är det alltid värst i början av förkylningarna så förhoppningsvis så klarar ni natten utan att behöva iväg.
  • lillensmamma

Ja de sa att man kan behandla den själv,
    men han är förtidigt född och har haft mkt hosta hela livet så de ville utreda det om det inte släppte.

Men nu sitter man här och velar, är det värt att åka till sjukhus mitt i natten,
    förmodligen är det ju ingen fara.
    Det blir ju extra stress för han att behöva åka bil mitt i natten. (det är 3 mil till sjukhuset)

Men ska ringa till dem om han vaknar och har det lika tufft som förra natten.
    Va jag saknar en andra hälft sådana här tillfällen. Känns som man hade velat bolla med en "pappa" om ifall  man ska åka in  eller inte.

carpe diem
  • Mascaraklumpar
    lillensmamma skrev 2012-02-12 20:32:52 följande:
    men han är förtidigt född och har haft mkt hosta hela livet så de ville utreda det om det inte släppte.

Men nu sitter man här och velar, är det värt att åka till sjukhus mitt i natten,
    Det blir ju extra stress för han att behöva åka bil mitt i natten. (det är 3 mil till sjukhuset)

Va jag saknar en andra hälft sådana här tillfällen. Känns som man hade velat bolla med en "pappa" om ifall  man ska åka in  eller inte.
    Ja, om han får svårt att andas och det inte hjälper att ge honom mollipekt och ta ut honom utomhus så ska du åka in. Stressen är bara bra, den hjälper till att vidga luftvägarna
  • cosinus
    lillensmamma skrev 2012-02-12 20:32:52 följande:

Det är svårt och man blir lugnare med tiden. Det svåraste är nästan när man inte vet om/när man ska agera. Vi har blivit väldigt coola med åren men nu är ju sonen nästan 6 år så han kan säga till själv hur det känns och det är mycket enklare än med en liten bebis. Jag gick mycket med sonen i sjal/sele utomhus när han var kruppig som liten. Då blev han symtomfri när vi var ute men tyvärr kom det ofta tillbaka när vi kom in. Såna gånger åkte vi in för att kunna sova sen, det går ju inte prommenera en hel natt.

De följande åren blev han tyvärr så dålig så det bara var illfart till sjukhus som gällde (och helt uteslutet att kunna köra själv) så då var det stressigt för att han var så jätedålig men samtidigt enkelt med besluten, det var bara in så fort som möjligt som gällde.

Nu räcker det ofta med att ge medicin hemma (pulmicort) men sen får vi och han ofta sova sittandes i soffan resten av natten. Det blir ju inte jättemycket sömn då heller men han är ok andningsmässigt och det känns mindre jobbigt att sitta en natt än att börja dra iväg till sjukhuset och han brukar kunna sova rätt ok, det är jag som inte fixar det. Han har dessutom fått så mycket kortison mot kruppen (7-8 doser per år i 4 år) så jag vill gärna låta bli att åka in för den skull utan hellre klara oss på pulmicorten som verkar mer lokalt än betapred.
Svar på tråden Hosta och svårt att andas