• Cecese

Tips för trångbodd?

Jag ska flytta om några veckor till en 2a på 57 kvm. Det blir jag, 9 åring på heltid sen pojkarna 5 år och 3 år på halvtid. Jag letar nog större men vet inte hur länge det kan dröja så 2an måste funka tills jag får en 3a eller 4a.

I hallen finns det en "platsbyggd" förvaring med tillhörande garderob så det blir nog bra till alla utekläder man använder.

Sovrummet är inte jättestort, kanske 3*4 eller 3*5 meter (tittade bara in hastigt i fredags och har tyvärr ingen planritning). När man tittar in från dörren så är hela vänstra väggen full med garderober så alla barnens möbler och saker ska vara till höger vilket ger en yta på ca 3*3 meter. 9 åringen och 5 åringen kommer att få en våningssäng att dela på. Tänkte först ha en juniorsäng åt 3 åringen men blev att fundera om det inte kunde funka att ha nån form av sänglåda som säng åt honom. Att man drar ut den till natten men dagtid så kan man gömma den under sängen och få lite mera golvyta till lek. Det skulle spara massor med rum men funkar det i längden? Dom behöver bra förvaring för saker så jag tänkte mej en expedit 4*4 eller ännu hellre 5*5 kanske. Den sväljer massor med saker och det finns ju fina lådor så det blir städat. 

Jag blir i vardagsrummet med min 120cm säng, soffbord, tv och förhoppningsvis nån bra förvaring. Vardagsrummet har två öppningar mot köket och mellan öppningarna var det en väggyta på kanske 1-1,5 meter. Kommer dock att stänga av bortre öppningen på något vis, kanske expedit (kanske inte den snyggaste förvaringen men jag gillar den) även där. Mellan kök och badrum finns det en klädkammare på kanske 3*1 meter vilket nog kommer att vara räddningen för den sväljer nog en hel del saker. Kommer att skaffa vacumpåsar så kläder, täcken m.m, tar mindre rum när det förvaras där.

Det finns även ett kallförråd i anslutning till biltaket en bit bort från lägenheten där vi kan förvara lite saker, dock inget som vi behöver till vardags eftersom det är kallt där.

Men nu, snälla alla bra tips för hur man än vrider och vänder på det så blir det trångt på bara 57 kvm.

• Svar på tråden Tips för trångbodd?
  • MHM

Ikea har en serie TROMSÖ med våningssäng och även en utdragbar säng att ha under, det skulle jag satsat på.

Vi har expedit förvaringen med 2*2 och fyra lådor, det rymmer massor så en större variant av den håller jag med om. Olika färger på lådor kan ju vara något, så att barnen har sina saker i sina lådor. 

Bäddsoffa till dig? då får ni ett mysigare vardagsrum som alla kan sitta i, och sparar en hel del plats. 

• Toppen9

Tror att en sänglåda blir kanon till treåringen, se bara till att det är en skön madrass i så han inte känner bottnen igenom den.

• Cecese

Vi har redan en våningssäng som jag kommer att ta samma så står min 120 säng i förrådet där den stått sen vi flyttade ihop för 6,5 år sen. Så det köps ingen ny säng eller bäddsoffa, sen brukar inte bäddsofforna vara så sköna att sova i och jag prioriterar bra sömn och så får ev gäster sitta i sängen, på köksstol eller på golvet. Pga min dåliga ekonomi (sjukpensionär till sista juni och sen kanske plugg i höst) så har jag inte råd att köpa massa möbler. En bra madass ska han såklart få och det ska bli lika mysigt och ombonad som en vanlig säng.

• FlickanNenn3

finns sängskåp att ha i vardagsrummet annars på dagtid ser det ut som ett skåp o på kvällen blir det en säng :)  vet en familj som har klätt skåpet i samma tapet som dem har i resten av rummet så det syns inte att det e ett skåp utan mer som att väggen går på det viset! inte så snyggt men praktiskt :)

• Chianti
    Cecese skrev 2012-02-12 12:14:02 följande:

Ja sängskåp skulle vara bra men jag har inte råd :(

Jag köpte vikbara fötter till min IKEA-säng och kan vika upp sängen, räcker gott att ha ett draperi som söljer sängen då den är uppfälld. Fötterna heter Sängstativ Sesam, googla på det, eller kolla länken www.yousee.nu/

Tyärr är bilderna på yousee väldigt fula och oattraktiva men hos mig blev det jättefint, min säng står inne i min inbyggda garderob. Otroligt fiffigt och utrymmessparande.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • MHM
    Cecese skrev 2012-02-12 11:54:35 följande:
    Vi har redan en våningssäng som jag kommer att ta samma så står min 120 säng i förrådet där den stått sen vi flyttade ihop för 6,5 år sen. Så det köps ingen ny säng eller bäddsoffa, sen brukar inte bäddsofforna vara så sköna att sova i och jag prioriterar bra sömn och så får ev gäster sitta i sängen, på köksstol eller på golvet. Pga min dåliga ekonomi (sjukpensionär till sista juni och sen kanske plugg i höst) så har jag inte råd att köpa massa möbler. En bra madass ska han såklart få och det ska bli lika mysigt och ombonad som en vanlig säng.
    Den våningssäng ni har kankse har samma mått så att en undersäng passar? Jag hade inte heller köpt en ny om vi hade en.

ett snyggt överkast och fina prydnadskuddar kan man fynda säkert - och det blir genast mysigare att ha sängen i vardagsrummet. 
  • Cecese
    MHM skrev 2012-02-12 12:19:12 följande:
    Den våningssäng ni har kankse har samma mått så att en undersäng passar? Jag hade inte heller köpt en ny om vi hade en.

ett snyggt överkast och fina prydnadskuddar kan man fynda säkert - och det blir genast mysigare att ha sängen i vardagsrummet. 
    Sista shoppingresan till uppsala så köpte jag ett fint sängöverkast med matchande prydnadskuddar så det blir nog riktigt bra :) Jag ska kolla sängen som går att ha under och hoppas den inte är allt för dyr. Så jobbigt att pengar betyder så mycket när man inte har dom..... :(
  • MHM
    Cecese skrev 2012-02-12 12:31:50 följande:
    Sista shoppingresan till uppsala så köpte jag ett fint sängöverkast med matchande prydnadskuddar så det blir nog riktigt bra :) Jag ska kolla sängen som går att ha under och hoppas den inte är allt för dyr. Så jobbigt att pengar betyder så mycket när man inte har dom..... :(
    En undersäng går säkert att hitta billigt på blocket, och så köper du madrassen ny - då behöver det inte bli allt för dyrt. 
  • Cecese

sjutton det funkar inte med den för min våningssäng är bara 80 bred och extra sängen 90, får leta vidare bara. Synd att man inte bor i Sverige får på blocket brukar vi fynda en hel del men nu har jag inte råd med nån sverigeresa på länge :( 

Svar på tråden Tips för trångbodd?