• L1984M

Den feta mjölken?

Hur lång tid ungefär måste barnet suga innan den feta mjölken kommer?

• Svar på tråden Den feta mjölken?
  • infragilis

Så fungerar det inte. Fett finns i mjölken hela tiden. Ammar man väldigt sällan (3 timmar eller mer mellan gångerna) fastnar fett på mjölkgångarnas väggar. Då blir det för- och eftermjölk, men fortfarande kommer det med fett kontinuerligt, allteftersom det förs med framåt med utdrivningen. Ammar man fritt (vilket rekommenderas) är inte för- och eftermjölk ett problem. Det är bara kvinnor med för mycket mjölk som kan få problem med att barnet bara får i sig förmjölk.

Sedan går det aldrig att säga "si och så lång tid måste ett barn amma för att bla och bla" eftersom barn är olika, suger och olika effektivt och har olika behov, samt alla bröst är olika, för att inte tala om det faktum att mjölken mamman producerar är specifikt anpassad till just det barn hon ammar, och dessutom varierar sammansättning för varje amningstillfälle. Sorry TS. Mitt råd är att slänga klockan och låta bebis amma när hen vill, så länge hen vill.

• L1984M

Det får han så ingen fara där. Ammar varje till varannan dygnet runt. Men han vill inte amma mer än 5-10 min åt gången, oftast bara 5 min. Därför jag undrade.

• Pyttismamman

Sonen har alltid bara ammat 5-10 minuter åt gången och han hinner definitivt få i sig det han behöver på den tiden! Han är rätt knubbig :)
    Vissa är snabbätare och andra långsamätare, så är det bara. Huvudsaken är att de ökar i vikt som de ska.

• infragilis
    Pyttismamman skrev 2012-02-13 08:43:08 följande:
    Sonen har alltid bara ammat 5-10 minuter åt gången och han hinner definitivt få i sig det han behöver på den tiden! Han är rätt knubbig :)
    Vissa är snabbätare och andra långsamätare, så är det bara. Huvudsaken är att de ökar i vikt som de ska.
    Precis.

TS, hur gammalt är ditt barn? Från ett par månaders ålder brukar sugförmågan vara effektiv. Är han nöjd och växer som han ska får han i sig vad han behöver. 5 minuter åt gången är helt normalt.
  • L1984M
    infragilis skrev 2012-02-13 08:58:31 följande:
    Precis.

TS, hur gammalt är ditt barn? Från ett par månaders ålder brukar sugförmågan vara effektiv. Är han nöjd och växer som han ska får han i sig vad han behöver. 5 minuter åt gången är helt normalt.
    Han är lite drygt en vecka. Vår dotter var en riktig långammare redan på BB men hon höll sig 3-4 h redan från start också. Men det låter bra att det är normalt. Han går upp i vikt det var det att han vill äta varje till varannan h bara, ffa på natten vore det skönt om det blev någon h sömn till bara. Men då vet jag att det inte bara blir tunn mjölk iaf.
Svar på tråden Den feta mjölken?