• Marilyn

Tapetsera direkt på vägtapet - utan att spacka eller sätta upp cover uptapet

Hej

Vi har ett gästrum som har vävtapet, plus att det är övermålat i olika mörkgråa nyanser. Detta rum ska vara gästrum i kanske ett år eller två. Sedan kommer vi att göra om det till ytterligare ett barnrum.

Vi orkar just nu inte lägga ner tid eller ork på att bredspackla, eller sätta upp cover up-tapet. Vill heller inte lägga ner så mycket pengar, bara få det att fungera. Funderade på att bara tapetsera direkt på väven. Ngn som vet hur det blir? Bubbligt? Syns väven igenom? Fäster tapeten överhuvudtaget?

Jag köpte tapet på rea (30 rullar för 150 spänn) så jag har tapet till rummet. Känner inte att det behöver bli superbra, bara att det ska fungera i ett år eller två. Rummet kommer inte att användas så mycket och vi vill lägga mer krut på det när det ska göras om.

Ngn som gjort detta och hur blev det?       

• Svar på tråden Tapetsera direkt på vägtapet - utan att spacka eller sätta upp cover uptapet
  • 969910

Men att sätta tapet på väv är ju inget alternativ , det kommer att bli sjukt bubbligt o ser hur kul ut som helst om det ens fäster

• Marilyn

Fast denna väv är övermålad. Man kan ju tapetsera på målad tapet? Det är sån där väv som det ska målas på om man säger så. Det fungerar inte alltså?

• Mascaraklumpar

Det kommer inte funka. Köp någon billig färg du gillar istället och måla väggarna, och sälj tapeterna på blocket om du inte vill ha dem.

• 969910

Jag är ingen målare men väven är ju dock kvar även om det är målat , är det inte knöligt nu då?

• Kejta

Det är inget lyckat alternativ. Visst, tapeterna kommer fästa, men resultatet blir inte det bästa och de lossnar nog lätt. Köp en billig färg istället och måla.

Tre totala renoveringar senare...
  • EmilyB

Glöm det.
    Går inte alls
    Min man bad mig spackla sovrummet inför tapesering.
    Jag trodde jag gjort ett bra jobb. Icke!
    Allt syntes!, tapeten som kostade 400kr rullen gick åt helvete.
    Den hade silvertrådar etc. Jag målade då över den men tyvär så syns all skit under ändå.

Jämn och fin yta krävs för tapetsering.
    Det som går att använda på ojämn yta är TJOCK strukturtapet. 

• Marilyn

Fast grejen är ju att om vi målar så kommer allt synas ändå, även den skitfula väven. Men jag kan förstå hur ni tänker. Bryr mig inte om tapeterna, köpte 30 rullar för 150 kr så det är inte problemet. Det ska bara hålla i ett år eller två. Vi får fundera lite till helt enkelt.

• Caysa

Fast om ni gör grundjobbet med att ta bort väven nu, så slipper ni det när ni ska göra barnrum ju :)

• Marilyn

Jo, jag vet. Vi diskuterar fram och tillbaka. Ta bort väven är inget alt. Den sitter som berget. Om vi skulle sätta cover up nu, tapetsera och sedan vilja tapetsera ytterligare en gång. Kan det bli ngt problem när man tex river bort tapetlagret innan nästa ska på? Kan cover upen förstöras?

• PolyPond
    Marilyn skrev 2012-02-12 22:45:45 följande:
    Jo, jag vet. Vi diskuterar fram och tillbaka. Ta bort väven är inget alt. Den sitter som berget. Om vi skulle sätta cover up nu, tapetsera och sedan vilja tapetsera ytterligare en gång. Kan det bli ngt problem när man tex river bort tapetlagret innan nästa ska på? Kan cover upen förstöras?
    Du behöver inte riva bort tapetlager som sitter kvar. De går bra att tapetsera över.
  • hon mot strömmen
    Marilyn skrev 2012-02-12 22:45:45 följande:
    Då gör ni det enkelt och spikar upp nya gipsskivor utan på den gamla tapeten. Spacklar och sedan tapeten.
  • EmilyB
    hon mot strömmen skrev 2012-02-12 23:27:01 följande:
    Då gör ni det enkelt och spikar upp nya gipsskivor utan på den gamla tapeten. Spacklar och sedan tapeten.
    Inget att rekommendera om det är en yttervägg eller källarvägg
  • hon mot strömmen
    EmilyB skrev 2012-02-12 23:29:16 följande:
    Oki, då har min pappa fel då. Han har byggt hus i 40år.
  • Pappa G
    EmilyB skrev 2012-02-12 23:29:16 följande:
    En vanlig reglad yttervägg ser jag inga problem med..?
    Direkt på en gjuten källarvägg är ju däremot olämpligt.

Ny renoveringsgips (6 mm) ovanpå ger ju en slät yta efter skarvspackling men kan ju kräva justering av lister, socklar etc.

Rullspackel är en nygammal uppfinning som nu lanserad hårt. Då rullar man på spacklet. Men det kräver fortfarande stor noggrannhet för att ge ett bra resultat.
  • Marilyn

Gipskivor är inget alternativ känner vi. Rummet är tillräckligt litet som det är. Det blir nog så att jag enbart målar rummat och sedan, när det ska göras om, gör det ordentligt med cover uptapet.

Tack för alla svar! 

Svar på tråden Tapetsera direkt på vägtapet - utan att spacka eller sätta upp cover uptapet