• Anonym

Blev livet bättre eller sämre när ni fick barn?

Som rubriken lyder..Blev ert liv bättre eller sämre när ni fick barn? Och vad gör att ni känner så? Tänker mest på er som inte fick barn väldigt unga.

Jag och min kille har varit ihop länge och har inga barn, vi är rätt gamla nu och vana att leva bekvämt. Vi gör mest sånt som är kul, intressant, trevligt och inte så jobbigt. Det är jag som varit emot att få barn och tvekar, medan han vill ha. Jag är rädd att det inte ska bli så kul, att det ska uppkomma en massa problem och att jag kommer att längta till mitt gamla liv. Jag vet att jag kommer att tycka om barnet, men samtidigt är jag nöjd som det är nu och osäker hur jag ska välja.Obestämd

• Svar på tråden Blev livet bättre eller sämre när ni fick barn?
  • Anonym

Mycket bättre. 😊 Och jag är inte speciellt barnkär av mig. Men vårt hus är numera fyllt med skratt och liv. Det bästa val jag gjort.

• Anonym

Sämre. Fick en förlossningsdepression och en hormonell sjukdom efter andra barnen och mitt liv är skit. Mår dåligt både fysiskt och psykiskt. Dagarna handlar om bråk och ångest. Tycker synd om mina barn som inte valt detta. Många gånger tänker jag på döden för att underläta för barnen. Tyvärr kan jag inte alls tycka barn är mening med livet, tvärtom.

• Anonym
    slamkrypare skrev 2012-02-13 09:49:37 följande:
    Varken bättre eller sämre, bara annorlunda.
  • Anonym

Jag svarar samma som flera andra: varken bättre eller sämre, bara annorlunda.

När barnen är bebisar så är det ju sömnbristen som ger ett stort minus, men ett plus är ju att bebisar är sååå gosiga...

Nu när barnen är större så är det roligt att göra saker tillsammans med dem: åka skidor, gå ut i skogen, gå på bio etc.

Men vill man har ett lätt och bekvämt liv så ska man inte skaffa barn. Då kan man skaffa ett marsvin eller nåt. Fast hur kul är det när man blir äldre och inte har några barn (eller barnbarn)? Ångrar INTE att jag skaffade barn, även om mitt liv blivit lite "obekvämare".

• Anonym

Både och. Att ha barn är en utmaning på ett sätt som man aldrig varit med om tidigare. Man måste kompromissa mycket, både med sig själv och med sin partner. Man måste anpassa sig till massa nya situationer och vara beredd på att saker och ting inte alltid blir som det var tänkt. Mycket av det vi gjorde innan gör vi än idag, men det måste ske på ett barnvänligt sätt. Vi reser till andra ställen där även barn kan ha skoj, vi är hemma mer på helgerna i och med att det inte går att ta med sig en sexåring på precis allt och att lämna bort till barnvakt varje helg är inte aktuellt.

Jag har aldrig längtat tillbaka till mitt "gamla liv", jag skulle aldrig vilja ha det här ogjort. Att vara gravid och vänta barn var en helt underbar upplevelse och att få se sig själv och sin partner speglad i en ny liten människa är jättekul. Man ser miner, gester och drag som man känner igen, fast i en annan liten människa
    Och det är ett häftigt ansvar att få vara med och försöka uppfostra en ny världsmedborgare.

Jag blev mamma det året jag skulle fylla 26 och det var alldeles lagom. Idag är jag 31, vilket gör att jag känner att jag fortarande har tid på mig att klura ut om det ska bli fler barn i familjen eller ej. Den ständiga frågan....

• Anonym

Mest annorlunda...

Livet är mycket jobbigare, på ett sätt, men också mycket mer glädjefyllt. Mitt barn får mig att skratta och le mer än någon annan kan göra. Men också att bli totalt genomfrustrerad, flera gånger om dagen. Jag har dock aldrig upplevt så intensiv och totalt villkorslös kärlek. För hur man än ser det, så är kärleken till ens partner på något sätt alltid "villkorad".

Men hur det än är, så är det ju en annan människas behov som man måste sätta före sina egna, i ganska många år framöver. Om man väljer att skaffa barn...

• Anonym

Tack så mycket allihop för era intressanta svar!

Jag tycker det är jättesvårt val. Jag skulle gärna ha vuxna barn. Men det känns svårt att planera för det när det kanske blir jobbiga år innan dess. Tänker på problem efter förlossningen, fysiska och psykiska, och ni är flera som nämner de problemen. Är även rädd för att aldrig vara bara jag, och kanske tappa närheten till mina närmaste när jag inte får nån egentid. Samtidigt tänker jag att det vore kul med en ny liten människa, eller så är det bara ett husdjur jag saknar. Spännande att läsa hur ni andra känner iaf.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-14 04:41:01 följande:
    Tack så mycket allihop för era intressanta svar!

Jag tycker det är jättesvårt val. Jag skulle gärna ha vuxna barn. Men det känns svårt att planera för det när det kanske blir jobbiga år innan dess. Tänker på problem efter förlossningen, fysiska och psykiska, och ni är flera som nämner de problemen. Är även rädd för att aldrig vara bara jag, och kanske tappa närheten till mina närmaste när jag inte får nån egentid. Samtidigt tänker jag att det vore kul med en ny liten människa, eller så är det bara ett husdjur jag saknar. Spännande att läsa hur ni andra känner iaf.
    Jag är i samma situation som du TS. Jag tänker också att det nog vore kul med ett vuxet barn, men graviditet, förlossning och småbarnstid lockar mig inte alls. Jag har blivit avskräckt av mycket som jag hört av småbarnsföräldrar i bekantskapskretsen: det är hela tiden sömnbrist, skrik, trots, sjukdomar och brist på egentid (det verkar dessutom vara ett helvete att vara gravid och föda barn). Det sägs ju att småbarnstiden går så fort, men den varar ju trots allt i flera år, så man måste nog vara väldigt motiverad att skaffa barn för att härda ut.
  • Anonym

Oj, fick faktiskt fundera en stund på hur ärlig jag skulle vara. Om jag alls skulle svara med mina erfarenheter.

Men så här är det för oss:

Vi fick ett barn som berikade våra liv. Precis som många skriver så är det en alldeles speciell slags lycka och jag skulle inte vilja vara utan den.

Sen fick vi ett barn med funktionshinder. Jag vet att det inte finns någon i världen som kan hållas ansvarig för det, allra minst vårt barn. Men livet blev sämre. Mycket sämre. Jag önskar jag kunde säga annorlunda men tyvärr kan jag inte det.

• Anonym

Tycker det är jättebra att ni svarar ärligt, ni som fått det sämre också. För det är klart att man vet att det kan gå dåligt också, och intressant att veta varför ni känner det ena eller andra.

Jag var tidigare bestämd att jag aldrig skulle ha barn. Motviljan fanns där tidigt och jag har avslutat förhållanden pga det. Jag har aldrig haft samma drömmar som många andra tjejer att genomföra "hela paketet", det är inget för mig så jag önskar jag varit kille. Men kanske är det värt det ändå, och fler än ett barn blir det inte. Jag tänker mig att det kan vara en helt ny och rolig uplevelse att leva med barn också.

• Anonym

Kul att läsa vad ni skriver alla

Jag önskar att man visste innan hur livet skulle bli och att den första tiden vore mer lockande. Jag räknar med att graviditeten och första året när man återhämtar sig blir värsta åren i livet för mig. Jag är ingen sån som tycker att alla bebisar är gulliga heller. Kommer nog att tycka min är det ändå, men tanken på den egna dåliga hälsan efter förlossningen, gör att uttrycket "bebismys" verkar obegripligt. Jag önskar mig ett barn som man pratar med..Men det är klart, jag kanske blir omvänd sen. Kanske rent av nån av er har blivit lite omvända?

• Anonym
    vinterbebis12 skrev 2012-02-16 13:36:09 följande:
    Självklart, inser att ni som haft barn flera år tycker jag låter naiv. MEN - För mig är det nog lättare att se det positiva efter att ha trott att jag aldrig kommer att få bli mamma. Tror inte jag hade vaknat varje natt med ett leende på läpparna ens under de första veckorna om jag hade fått barn på första försöket. Nu säger jag inte att andra som fått barn enkelt inte gör det men men hade jag själv fått det "för lätt" hade jag nog sett fördelarna med att sova länge, kunna resa etc istället för att se det fantastiska med att ha en baby. Dessutom ser jag inte varför jag inte ska kunna få en sovmorgon under närmaste tiden. Min man kan ta hand om barnet och när hon blir större har vi far-och morföräldrar som gärna passar henne en morgon så att vi två får umgås.  

Ïnnan jag var redo för barn resonerade jag nog lite som du TS, att jag vill ha ett barn att umgås och prata med och inte en bebis. Men det är underbart att ha en bebis och att ha fått vara gravid. Är så glad och tacksam att jag får uppleva det här.

Lycka till TS!
    Kanske är det lite enklare för dig, för att du längtade. För mig är det mer en livsplanering där jag frågar mig om jag vill vara 60 år och barnlös. Jag vet inte om jag heller kan få barn så lätt, jag är rätt gammal och jag kan absolut inte tänka mig ivf. Samtidigt gör min ålder att jag hunnit få ut så mycket, att det känns liter mer ok ifall jag tappar friheten nu.
  • Anonym

jadu man får städa mer man får sova mindre, man har två små gnällspikar som grinar för minsta lilla ibland, man går med en ständig beredskap och oro i ryggen, man får tvätta mer man får mera press på sig att laga bra mat,, fast samtidigt har man aldrig varit lyckligare i hela sitt liv.. har aldrig älskat dessa saker förrän man gör dom för sina underbara barn..

• Anonym
    SötFlöt skrev 2012-02-16 23:14:47 följande:
    Det är bättre men jobbigare! Det finns liksom ingen DU längre på samma sätt. Inte samma uteliv, pengar, slappa, sova länge, spela hög musik och dansa i underkläder detta är helt ok men ibland har jag haft lite svårt att anpassa mig till omställningen från jag och kille till jag och kille och 2 barn som det skiljer 2 år emellan. Man blir äldre i huvuder och i ansiktet . Värk i kroppen har jag fått en del av mycket bärande på skruttarna.  Tid till att träffa olika vänne rofta  har varit svårt att få till. Man blir trött av att flänga runt, MEN jag tycker synd om alla jag vet som lever som jag gjorde när jag var 25. Dom har ingenting, bara tid. Vad är tid utan obegränsad kärlek av två små underbara tjejer som JAG och min sambo har gjort!?
    Du skrev rätt träffande. Jag är rädd för att det inte ska finnas nåt JAG sen. Jag lever som ständig 20-åring och det är verkligen skönt och roligt, känns som jag aldrig vill sluta med det. Men jag skulle gärna ha nån fler att älska och få något helt nytt och positivt i mitt liv också.
    Lilla My21 skrev 2012-02-17 02:40:05 följande:
    Bättre, mycket bättre, jag har en son sedan tidigare men när min sambo och jag fick vårt första gemensamma barn (hans första) så blev det mycket bättre...enligt honom så heter det "helt plötsligt ser jag dig på ett annat sätt efter du fött mitt barn, jag är helst tokkkär i dig"....

Hur som helst, det var en positiv liten bieffekt jag inte förväntat mig.
    Jag hoppas/tror att killen ska se mig på samma sätt efter 11 år ihop,om det ändras så är det ju skönt om det blir till det bättre. Med tidigare partner har jag mer trott att killen kommer vilja göra slut efteråt
  • Anonym
    Lilla My21 skrev 2012-02-17 12:41:02 följande:
    Jag TROR att han menar att han ser på mig på ett annat sätt just för att han tycker det var fantastiskt med dottern, han har ju varit med under graviditeten och under förlossningen osv och har varit väldigt facinerad över hela förloppet.
    Min kille har velat ha barn länge, så gissar att han skulle vara mest road av oss och det är ju bra för då får man väl åtminstone bra support
Svar på tråden Blev livet bättre eller sämre när ni fick barn?