• Anonym (Livrädd!)

Andra förlossningen!

Hej! När min dotter föddes var det väldigt komplicerat. Gick över två veckor, havandeskapsförg. Igångsättning, förlossningen tog nästan fyra dygn och avslutades med sugklocka. Hennes hjärtslag minskade flertal ggr under förl. jag hade tre fulla droppställningar med massa olika mediciner, extra fostervatten till bebisen, när hon änligen kom ut sprang de iväg med henne och hon fick tillbringa sina första 12 h på barnintensiven, jag fick stanna på förl. pga högt blodtryck..kommer inte ihåg allt men det hände massa mer, de stängde av värkarna med jämna mellanrum pga av hennes hjärtslagsdimpar, startade upp stängde av osv. Ska nu få mitt andra barn i juni och jag är livrädd, går på samtal men hur stor risk är det med snitt? Jag har fått bekräftat att det troligen blir ungefär samma visa igen, med något snabbare förlopp. Men jag kan inte gå igenom det igen, sugklockan drog de med i 19 min. Har fått höra av min barnmorska att det är på gränsen till för länge?!

Livrädd!!!

• Svar på tråden Andra förlossningen!
  • lena2012

Hej !
    Uppfattar av det du skriver att du var sjuk , att det var en komplicerad medicinsk  förlossning. En svår upplevelse .

Det finns inte något medicinskt hinder för att föda vaginalt  kommande förlossning.
    Med tanke på din upplevelse är det dock viktigt att  din barnmorska / läkare du träffar under graviditeten  gör en planering som förlossningspersonalen känner till när du kommer in.
    Och att du  får samtala efteråt .
    Det finns fakta som tyder på att barnet  har en fördel av att  mamman föder vaginalt om det är en okomplicerad förlossning. 
    Inte alls säkert att det blir samma förlopp som förra gången så  det bästa är om  du  kommer in i spontant egen startad förlossning  .
    Hälsningar
    Lena         

Svar på tråden Andra förlossningen!