Finns någon som mig?
Hej!
Jag är en tjej på snart 23 år och blev nyligen diagnostiserad med PCO, eller det är vad läkarna tror det är. Har tagit blodprover som jag väntar svar på. Ultraljudet visade ingen typisk bild för PCO, men det slutade starkt mot det...
Jag pluggar till sjuksköterska, så jag har en ungefärlig aning om vad detta innebär. Jag har alltså inga eller väldigt få ägglossningar pga. hormonrubbingar. Detta kan upphöra om jag går ner i vikt, om jag fattat det rätt. Men det kan även vara så att jag kan gå ner i vikt, utan att något förändras. Har jag fattat det rätt då?
Min värld raserade när jag fick reda på det här. Min kille (sedan snart 6 år tillbaka) bler också väldigt nedstämd. Men när vi pratat och disskuterat och läst om PCO, så kom vi fram till att vi ska se positivt på saken. Vilken ypperlig anledning för mig (och han) att gå ner i vikt! Och vad skönt att veta vad som var "fel".
Jag har nämligen haft oregelbunden mens sen fösta gången jag fick någon. Alltså ca. 8 år. Men jag har inte riktigt trott det var något fel på mig. Jag trodde att detta kan ju vara helt normalt, vilket även alla barnmorskor jag vart till sagt. Jag har provat p-piller, nuva-ring och p-stav för att få mensen regelbunden, det detta har inte fungera p.g.a. olika orsaker. Till slutade jag av med alla preventivmedel i Maj 2010. Vi tänkte att blir vi gravida, så blir vi. Men ingenting hände på 1 och ½ år.
Nu skrev min läkare ut p-piller igen, så nu ska jag pröva igen då... Att skaffa barn är inte aktuellt för oss nu, eftersom jag pluggar. Men jag vill ju såklart ha det när jag är klar med skolan.
Finns det nån som är i liknande situation som mig?
Jag känner att det vore skönt att prata med tjejer som är i liknande situation som mig, som förstår mig på ett annat sätt än vad vänner och pojkvän gör...
Tacksam för svar!