• cherrycupecake83

tik eller hane?

Jag skall inom en snar framtid köpa hund, men vet inte om jag skall välja en tik eller hane.
    Vi var inne på att skaffa en hane från början, men när alla andra säger att tikar är mer tillgivna. Det finns säkert för och nackdelar med att ha respektive.

Vad har ni? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tik eller hane?
  • dezibel

Har haft både och tycker inte det är nån skillnad förutom att tikarna löper.

• sandiberu

Favoritar. Ska också skaffa hund, dock inte förrän nästa år, men vill så smått börja samla lite info nu :)

• Vissla

Har en av varje. Just nu är hanen skitdryg eftersom tiken är på väg o ska löpa, men annars är det väl lite samma lika

• Karpalo

Tikar
    + Mer tillgivna o har lättare att lyda
    - Löper

Hanar
    + Ingen risk för valpar
    - Mer envisa
    - Stannar o pinkar efter vartannat steg

Min kusin har haft 5 tikar o 2 hanar o hon säger aldrig mer en hanhund. Tikar är så mycket lättare att handskas med.

• Karpalo
    MammaSandra1989 skrev 2012-02-13 13:27:00 följande:
    Min tik var envis som en ko speciellt vid löp Och med hanarna kan man lära att inte pinka hela tiden :)
    Berätta hur!! Har haft 3 hanar o alla tre var det ett evigt pinkande med. Man hade allt som oftast lust att helt enkelt bara ta deras manlighet ifrån dem Obestämd
  • happysunday

Har haft två hanar och en tik. Föredrar hanarna, de var inte på långa vägar lika tjuriga och envisa som tiken var. Kanske var det inte könsbundet att just hon var sån, men jobbig var hon ändå.

• MammaSandra1989

Karpalo - har du dom i koppel är det enkelt, antingen låter du dom kissa så fort dom kommit ut eller så går du några minuter och låter dom kissa sedan går du bara med dom försöker dom dra till ett träd/ för att kissa säger du tex nej eller gå vidare sen när du gått en stund så säger du tex kissa och låter dom gå till ett träd eller vad det nu är. Har gjort så med mina hanhundar och efter nån vecka fattar dom vad det handlar om bara man är konsekvent :)

• Karpalo
    MammaSandra1989 skrev 2012-02-13 13:34:49 följande:
    Karpalo - har du dom i koppel är det enkelt, antingen låter du dom kissa så fort dom kommit ut eller så går du några minuter och låter dom kissa sedan går du bara med dom försöker dom dra till ett träd/ för att kissa säger du tex nej eller gå vidare sen när du gått en stund så säger du tex kissa och låter dom gå till ett träd eller vad det nu är. Har gjort så med mina hanhundar och efter nån vecka fattar dom vad det handlar om bara man är konsekvent :)
    Är koppeltvång där jag bor så i koppel är de alltid. Den ena har jag gjort så med i 7 år o den andra i 4 år. Funkar icke på nån av dem.. Bah, blir väl snipp snipp istället Demon De lär börja bete sig då vad jag förstått på andra som tagit till den metoden.
Svar på tråden tik eller hane?