• SmoothOperator

Tips om förskola Uppsala.. Kids 2 home ?

Hej!
    Vi är relativt nyinflyttade till Uppsala och känner inte alls till någon förskola så jag behöver tips! Vi bor på Kapellgärdet men kan absolut åka en liten bit också om det är något riktigt bra (vi pendlar till jobb i sthlm med bil så det går att ta på vägen) 
    Har ni barn på någon riktigt bra förskola som ni kan tipsa om. Kids 2 Home, hur är dom?  Det som är viktigt är: Lugnt, lite barn / fröken, ute mycket, bra nyttig mat - drömvärld jag vet, men man kan ju alltid önska. Öppettider spelar inte jättestor roll då vi har flexibla jobb.

Jag undrar även hur det fungerar egentligen, om vi ställer oss på kö och sen flyttar vi utanför stan, vad händer då? Tappar vi all kötid eller har vi förtur till en närmare förskola?  

Jag har surfat på Uppsala Kommuns hemsida sen dottern föddes och nu måste jag ställa henne på kö.. 

• Svar på tråden Tips om förskola Uppsala.. Kids 2 home ?
  • tundra

Oj. Ja det råder stor platsbrist och Uppsala kommun bryter för tillfället mot skollagen och nekar familjer plats (inkl min egen).

De regler som gäller är 4 mån kötid

Sen går de på syskonförtur
    Sen på ålder

Du har förtur i mån av plats i det område du är skriven - men just nu behöver det inte betyda så mkt.

I höst hoppas de att värsta krisen ska ha blåst över men ingen kan nog räkna med sitt förstahandsval om man bor stadsnära.

Lycka till och hoppas du får en plats du är nöjd med. Annars får du ställa dig i byteskö.

• Ronjan709

Kids2home har ganska små lokaler o stora avdelningar faktiskt. För de allra minsta har de kanske inte så många barn per personal men det blir snart sämre. De är ganska flexibla o sammarbetsvilliga om man har något speciellt önskemål för sitt barn

• Uppsalapojkarna

axelinas förskola är bra. Ligger i årsta och öppnar nu i mars upp för ytterligare 72 platser, så där bör ni kunna få plats snabbt också. De har börjat skola in de nya barnen och det tillkommer flera hela tiden.

Det är en mycket bra förskola och gården är uppdelad i 3 delar och husen i 4 delar.
    Förskolan har en väldigt hög andel förskolelärare och är pedagogiska och vidareutvecklas hela tiden. Personalen får gå på en massa olika utbildningar mm.

Vi flyttade iväg till sthlm, men kom tillbaka till samma förskola igen, då det var så dåligt i Täby.

Nu håller vi även på att bli mer aktiva i föräldrarådet och ska ordna med aktiviteter utanför förskolan och så ska vi bygga en grill till gården mm.

• SmoothOperator

Vi är ute i god tid så jag hoppas det inte ska vara något problem, inte förräns 2013 vill vi ha platsen. 
    Trist med Kids 2 home.. Trodde den skulle vara bra, men tack för info!

Axelina lästa jag om i tidningen i veckan och den känns dessvärre inte så intressant för oss, men tack ändå för tips.. 

• Familjen L

Om du vill ha en förskola med få barn/lärare kanske föräldra kooperativ kan vara något? Visserligen måste du som förälder ställa upp med att "jobba" i förskolan. Tex köpa mellanmål, ordna julgransplundring, med mera.

Jag har dotter på föräldra kooperativ i sävja och vi trivs jätte bra. Fördel är att det är 4 personal på Max 18 barn, mycket utomhus, bra och fin mat från Lena på taket, känner personal och föräldrar på ett annat sätt, sen finns det nackdelar också som sagt.

Men kika runt och ring till fsk och prata lite själv med dom. Lycka till

• Alinka

Kids2home är inte direkt att rekommendera, blev anmäld för misshandel till polisen utan några resonemang. Akta er för kids2home, speciellt när det gäller obekväma arbetstider!!

Svar på tråden Tips om förskola Uppsala.. Kids 2 home ?