• MrsElvisPresley

Ni som haft "kolikbarn" !

Som rubriken lyder, så vänder jag mig till er som har/haft kolikbarn.

Undrar hur det var med barnets utveckling, om det utvecklades normalt i att kunna "det och det" till en viss ålder?

Födde nämligen vår andra son i november förra året, han har svår kolik och vi har testat allt möjligt, med undantag för akupunktur.
    Han skriker hela dagarna i princip, sover desto bättre (ta i trä!) på nätterna. Men på dagarna är det bara bära, bära, bära och vagga, vagga, vagga som hjälper mot skriket. Stannar man upp får man börja om från början igen...

Just därför att man måste bära och vagga honom hela tiden gör mig lite nervös inför att hans motoriska utveckling försenas något enormt!
    Han har inte legat ensam (undantagsvis när han sover på nätterna) ens en timme på sammanlagt snart tre månader och "övat på att lyfta huvud", rulla runt osv..  Han skriker så fort man släpper ifrån sig honom ju. Enda stället han kan ligga lite själv på och där man kan "gulla" och mysa med honom är när han ligger på skötbordet.
    Lyfta huvud kan han dock, men rätt ostadigt ännu... Rulla runt är det långt kvar till vad det verkar som..

Vet att man inte ska jämföra barn, men går inte att låta bli då storebrorsan snart fyller två och han kunde mycket mer än bara lyfta huvud vid den här tidpunkten i livet.

Phu.. detta inlägg tog en timme att skriva.

Hoppas ni fattade min undran.
    Teodor 10-03-30 & Wilmer 11-11-21, mina allt
  • Svar på tråden Ni som haft "kolikbarn" !
  • anyXX

Jag tror itne du ska oroa dig för det. Min dotter hade kolik 3-4 månader. Puh vilken tid! Men hon lärde sig saker lika fort som de andra i föräldragruppen. Nu är hon snart 4 och snarare före sin ålder med det mesta :)

Har ni funderat på akupunktur? Verkar ju som om många blivit hjälpta av det. Vi fick medicin utskriven av barnläkare när dottern var 3 mån (om jag minns rätt).   Den är verkligen omdiskuterad, dicykloverinhydroklorid, men för vår dotter gjorde den underverk.

flicka 2008 & pojke 2010
  • maand87

dicykloverinchlorid är en mirakel medicin den är super bra vid kolik våran dotter fick den utskriven men dem e väldigt restruktiva med att skriva ut den pga att man får inte ge för mycket o inte förlite så att säga. men den hjälper . har ni funderat på en babygunga eller något de hjälpte våran dotter enormt mycket hon somnade i den den var perfekt. 
    att kolik barn ska  vara sena i utvecklingen e nog inget som stämmer min dotter som hade kolik har varit väldigt tidig med allt . till och med nu när hon va 5 så fick hon avsluta dagis o börja förskolan pga av att hon kan läsa o skriva redan . gå började hon göra vid 7,5 månads ålder.  

• canmamma

Kolikbarn tar verkligen på krafterna. Håll ut det går över!

Vad det gäller den motoriska utvecklingen så tror jag inte att du behöver oroa dig. Barn som bärs mycket övar balans och andra muskler mer än de som ligger självständigt mycket. Nacken får vad den behöver med i de allra flesta fallen eller så kan det inhämtas snabbt lite senare när koliken har lagt sig.

• bella00

Haft 2 av 3 barn m kolik ena va svår kolik fick också den medicinen utskriven!! hon va väldigt tidig!! Skrek sig stark tror jag, hoppade över kryp och började gå strax innan 8 mån. Nu är hon 5 och fortfarande tidig av sig!! Koliken höll i sig i 4 mån den tog det 4 mån och vänja av vid alla dumheter man påbörjat haha. Så ett tips är försök att inte vänja vid jättekonstigt saker ex knäpptyst hemma eller bara vattnet på högsta fart vid somning, det är så lätt för man är så trött.

• MrsElvisPresley

Tack för era lugnande svar! Koliken börjar nu så smått gå över, vad det verkar som, skriker något mindre för var dag! Så nu har han börjat få ligga på golvet och "träna" lite

Teodor 10-03-30 & Wilmer 11-11-21, mina allt<3 teodorsmamma.blogg.se
  • Kaosmamma

Min första skrek 19 h per dag när det var som värst... Han hade kolik till 9 mån!! Jag var förstagångsmamma och visste inte så mycket och fick inget gehör från BVC. Visade sig vara mjölken. Ett år senare när sonen var 13 mån kom nästa kolikbarn ;) men då visste vi ju med mjölk och uteslöt det direkt. Hon hade ändå problem men inte allas lika illa och gick över runt 4 mån. Trean hade också kolik. Skrek från 21-05 i ca 2-3 mån, men dagarna var ganska ok ändå. Uteslöt mjölk där också. Gav alla magdroppar, massage osv... Skitjobbigt men det går verkligen över. Ingen har varit direkt sen med något, iaf inget som kan förknippas till magen. Nu får vi nr 4 om några veckor... Ja, vi får väl se vad som händer där då ;)

blogg.mama.nu/ceciliasvensson/

• MillaT

Våran dotter hade kolik. Det började när hon var 1.5 veckor gammal. Det var oxå bära, bära, bära... inget annat funkade.

Utvecklingen ska du inte vara orolig för. Det kommer gå jätte bra.

Men en sak, jag rekomenderar Akupunktur. Det funkade kanon för oss. Vi märkte skillnad efter bara en behandling. (man går ca 5 ggr) 250 kr per gång kostade det oss. Vi tog till akupunkturen för att vi inte orka de se henne lida.

• skogsvitter

Det är inte farligt för den motoriska utvecklingen att bära, tvärtom!!!

Vår äldsta hade svår kolik i ungefär ett halvår och vi bar henne uteslutande i bärsjal/bärsele de 6 första månaderna. Precis som för er sov hon dock desto bättre på nätterna (tills hon blev 4-5 månader, då det blev sämre och sämre). Hon har utvecklas fullständigt normalt, satt med stöd vid 4 mån, satt själv vid 6 mån, kröp vid 8 månader och gick med stöd och utmed möbler etc runt 9-10 månader. Däremot låg hon ju inte på golvet och ålade och rullade runt som nyfödd, vilket andra dottern gjorde. Men det är ju helt oväsentligt, äldsta dottern var tom starkare i nacken än andra dottern trots att hon blev buren mycket mycket mer.

• PikkuMyy

Min son hade kolik och har varit MYCKET tidigare i all motorisk utveckling än sin syster som inte hde kolik....Så jag tror att du inte behöver oroa dig. Håll ut, det är jobbigt,men det GÅR över!

• Axelina

Vår son hade kolik och var precis som du beskriver, omöjlig att lägga ner! När koliken upphörde upptäckte vi att han kunde en massa saker helt plötsligt :) Antingen "tog han igen" väldigt snabbt eller så var det helt enkelt för att han aldrig fick chansen att visa upp sig under kolikperioden. Var inte orolig!

• lenabolin

Min dotter hade oxå kolik. Det va verkligen skit jobbigt. Lovar! Håll ut det blir bättre. Min dotter vägrade sen att sova middag när hon blev 4-5 mån så när hennes "kompisar" sov i 4-5 timmar om dagen tränade hon på att rulla runt, sitta o stå mm. Så hon lärde sig gå vid 10 mån. Prata tidigt med.. Nu är hon sju och är otroligt smart.. Oroa dig inte. Det blir jätte bra!

• bella00

Dom brukar ju säga att kolik barn skriker sig starka.. Ligger nog nånting i det!!

• bella00

Ja det ska du göra. Du är absolut inte ensam, många som har kolikbarn.. Men det gör det inte mindre jobbigt, det är lååångaaa dagar med en bebis som har ont i magen!! nu med min tredje gick koliken över vid 2 mån tjhoo... hon hade inte lika svår som mellan tjejen vi hade minifom till henne och dom här semper magdroppar. Det är bra bakterier för bebisar ungefär som proviva för bebis typ.. Kanske nåt du kan prova?

• Hungrigmamma

Min son föddes 3,5 v förtidigt. Han är alltid mindre än alla andra, hade svåååår kolik... Jag kunde inprincip inte äta något utan att han fick ont av det:/ .. Nu är han 4,5 mån och koliken gick bort över en natt.. Helt galet! Jag trodde inte de.. Folk sa hela tiden att mellan 3-4 mån så e de bara borta en dag!

Motoriken är de inget fel på, han ligger före alla i föräldra gruppen.. Kryper, rullar runt, står stadigt när han håller i mina tummar, fått 6 tänder.

Ngt ja märkte hjälpe han mkt var dom klassiska kolikgreppen , samt att sova på mage! Sjukt stressad tid för mig! Men han sov !! La ja han på rygg gallskrek han till rekordet på 13 timmar natte tid... Men på magen sov han iaf en timme elr 2.. Att sova på mage o även ligga på mage på dagen hjälper luften att röra på sig i tarmarna så han kunde pysas med ventil lättare.

Han började med gröt vid 3 mån o de gjorde oxå stor skillnad, han blev mkt nöjdare o ammade inte varje till varannan timme längre.. Maila gärna om ni står med gråten i ögat, efter den här ungen kan ja nog vart enda kolik knep ????

• Jenniferr90

Längesen du gjorde tråden men måste fråga hur det gick ? Jag har det precis likadant med vår dotter. Skrik hela dagarna ???? hon är 10 veckor

Svar på tråden Ni som haft "kolikbarn" !