• Pappa Micke

Hur skulle du dela pengarna?

Låt oss säga att du har 3 barn och du varje månad ska sätta in pengar på barnbarnens konton (frivilligt). 

Barn 1 heter Kalle och har 2 egna barn
    Barn 2 heter Pelle och har 4 egna barn
    Barn 3 heter Stina och har 8 egna barn

Du har med andra ord 14 barnbarn som ska få dina pengar.
    Hur skulle DU dela upp pengarna?? 

För att underlätta exemplen säger vi att du ska ge bort sammanlagt ca 14 000 kronor. 

Alternativ 1: Varje barn får en tredjedel av pengarna som barnbarnen får dela på.
    Kalle, Pelle och Stina får ca 7000 kronor att ge sina barn vilket betyder att Kalles 2 barn får ca 3500 kr var men Stinas barn får ca 580 kr var

Alternativ 2: Alla barn får lika mycket pengar.
    Det är 14 barn och 14 000 kronor. Varje barn får alltså 1000 kronor var.

Alternativ 3: Ja, Har du något annat förslag?

★✰★ Stolt pappa och familjehem ★✰★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-13 21:26
    Glömde helt bort att ändra ALLA siffror... Hade en annan "sammanlagd summa" först vilket gjorde att det nu inte alls stämmer med siffrorna.. En 10-åring vet att 14000/3 inte är 7000! xD Men ni förstår min tanke! =)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur skulle du dela pengarna?
  • Queenie70

Jag ser inget annat alternativ än att alla barnbarn fick exakt lika stor summa. Allt annat känns ju helt uppåt väggarna.

• Pleco

Givetvis delas pengarna lika mellan barnbarnen, inte barnen. Vore jättekonstigt att man skulle få mindre bara för att man har fler syskon.

• Pappa Micke

I alternativ 2 syftas "barnen" alltså på barnbarnen Glad

• Queenie70
    Pleco skrev 2012-02-13 21:27:17 följande:
    Givetvis delas pengarna lika mellan barnbarnen, inte barnen. Vore jättekonstigt att man skulle få mindre bara för att man har fler syskon.
    Särskilt med tanke att ju fler syskon, ju mer får man säkert redan dela. Att göra på annat sätt än att ge alla barnbarn lika känns som synnerligen ogenomtänkt och ett effektivt sätt att slå split mellan kusiner, och det försöker man väl i alla fall som ansvarsfull vuxen undvika kan man tänka.
  • Pappa Micke

Jag håller med er alla som kommenterat hittills. 
    MEN för mina föräldrar är det INTE självklart. Mina barn får mer än dubbelt så mycket pengar som sina kusiner för att de är färre. Jag tycker det är så fruktansvärt elakt mot mina syskonbarn och jag vill inte ha det så här men föräldrarna envisas om att lägga lika mycket pengar på vi barn som VI får dela ut till barnen.

Barnen vet inte om att kusinerna får mer/mindre och är inte fullt medveten om att dom ens får pengarna men det kommer dem bli senare i livet...

"Stina" (som heter något annat) tycker att det är skit samma och att hon är glad att barnen ens får pengar men alla vi syskon tycker att det är orättvis fördelning...

Någon som har tips på vad man kan göra? :-/ 

• Themis

Men om ett barn inte har några egna barn, ska den få inget då eller?

Bara undrar...?

If I'm reasonably nice, assume that you're reasonably intelligent. (Most of the time)
  • Queenie70
    Pappa Micke skrev 2012-02-13 21:43:04 följande:
    Jag håller med er alla som kommenterat hittills. 
    MEN för mina föräldrar är det INTE självklart. Mina barn får mer än dubbelt så mycket pengar som sina kusiner för att de är färre. Jag tycker det är så fruktansvärt elakt mot mina syskonbarn och jag vill inte ha det så här men föräldrarna envisas om att lägga lika mycket pengar på vi barn som VI får dela ut till barnen.

Barnen vet inte om att kusinerna får mer/mindre och är inte fullt medveten om att dom ens får pengarna men det kommer dem bli senare i livet...

"Stina" (som heter något annat) tycker att det är skit samma och att hon är glad att barnen ens får pengar men alla vi syskon tycker att det är orättvis fördelning...

Någon som har tips på vad man kan göra? :-/ 
    Ja, att ni som syskon kommer överrens om en samlad hållning. Om föräldrarna vägrar rättning så vill ni inte ha några pengar alls, eller att ni som som syskon lägger ihop "potten" och fördelar rättvist mellan era barn.
  • Bonanza
    Themis skrev 2012-02-13 21:47:52 följande:
    Men om ett barn inte har några egna barn, ska den få inget då eller?

Bara undrar...?
    Men det är ju inte barnen som får, utan barnbarnen? 
Svar på tråden Hur skulle du dela pengarna?