• Anonym (moder)

Vad kommer bodelningsförättaren kosta?

Legat i en 1½ års bodelning, med massa mail och tfon kontakt med bodelningsförättaren.
    Nu kommer det tas ett tvångsbeslut då mitt ombud är på semester ett par veckor till.
    Vad kan notan sluta på en sådan här lång process med mycket kontakt med  bodelningsförättaren?  

• Svar på tråden Vad kommer bodelningsförättaren kosta?
  • läckerbit

Det kan ingen annan svara på än bodelningsförrättaren som vet hur många timmar han eller hon lagt ner. Det är ju normalt en advokat som är bodelningsförrättare och de kostar en del i timmen. Ring dit och hör efter hur mycket notan är på hittills om du undrar.

• Anonym (moder)

Känns ju lönlöst nu när tiden redan gått såpass långt.
    Men tiden som jag minst kan uppskatta är 20-30 timmar då det vart mycket krångel med motpart. 

• läckerbit

Tänker mer att det kanske är skönt att veta, om du nu ändå oroar dig och ställer frågan här. Ofta är det ju bättre att ha ett besked. Ingen av oss här kan sia om vad er bodelningsförrättare kommer att kosta.

• Anonym
    Anonym (moder) skrev 2012-02-13 22:44:27 följande:
    Känns ju lönlöst nu när tiden redan gått såpass långt.
    Men tiden som jag minst kan uppskatta är 20-30 timmar då det vart mycket krångel med motpart. 
    1.5 år, inläsning av ärendet, kommunikation... jag beräknar det till mer än en halv veckas jobb under den tiden.
  • Kasperina

Jag pratade med en advokat i samband med min separation för några månader sen och han sa att bodelningsförättarna oftast är privata och kan ta vilka priser sopm helst. Han sa att ett enkelt fall kan kosta allt från 20000 till 100000
    Vi har tack o lov lyckats komma överens nu och skrivit på alla papper

Jag tycker att du ska kontakta förättaren och fråga, så vet du.
    Lycka till!

• Anonym (moder)

Ja, det känns som H*n lagt en månadsjobb med att kontakta alla parter och inblandade.
    Jag vet bara inte vad som kan tänkas vara rimligt. Hur man beräknar på en ungefärlig summa osv.
    Känns ju bättre att lägga sig i överkant redan nu.  

• Anonym (moder)
    Kasperina skrev 2012-02-13 22:53:43 följande:
    Jag pratade med en advokat i samband med min separation för några månader sen och han sa att bodelningsförättarna oftast är privata och kan ta vilka priser sopm helst. Han sa att ett enkelt fall kan kosta allt från 20000 till 100000
    Vi har tack o lov lyckats komma överens nu och skrivit på alla papper

Jag tycker att du ska kontakta förättaren och fråga, så vet du.
    Lycka till!

oj. Så mkt kommer jag inte ha möjlighet att betala, då skilsmässan har gjort mig och barnen riktigt barskrapade med min lilla lön jämförelsevis med exets som får ut 35 000 i månaden efter skatt.

Jösses.
  • Kasperina

Advokaten sa att betalningen OFTAST (dvs det finns inga klara direktiv) tas från parterna efter var och ens betalningsförmåga, så förhoppningsvis får ditt ex betala merparten.
    Kontakta förättaren så att du får veta totalpris samt hur mycket som landar på dig, så vet du vad du har att vänta dig.
    Hoppas det löser sig! 

• läckerbit

I förhållande till bodelningsförrättaren är ju båda betalningsansvariga så får han inte betalt av den ene kan han kräva den andre på större delen eller hela beloppet och sedan får makarna lösa det sinsemellan. Men huvudregeln är att kostnaden i slutändan ska delas 50/50.

Äktenskapsbalken
    17 kap 7 §
    Bodelningsförrättaren har rätt att få arvode och ersättning för sina utgifter.

Kostnaderna skall betalas av makarna med hälften vardera. Bodelningsförrättaren kan dock vid bodelningen bestämma en annan fördelning, om den ena maken genom vårdslöshet eller försummelse har orsakat ökade kostnader eller om makarnas ekonomiska förhållanden ger särskild anledning till det.

I förhållande till bodelningsförrättaren svarar makarna solidariskt för dennes ersättning.

• Anonym (moder)

Ok. Tack för informationen. Jag betalar naturligtvis det jag kan. Bodelningsförättaren som utsågs på exets begäran, ville ha 6000 i förskott. Men jag förklarade att min ekonomi är 11000 i lön, 2 barn och en hyra på 7000. Inte var den bästa, sen har denne inte nämnt något om betalning. Det var först när jag kontaktade ett ombud för rådgivning, eftersom jag inte haft råd att anlita ett från början som frågade kostnaden borde vara skyhög vid detta laget.

Jobbigt när man inte kan samtala parter imellan och behöver ombud. Undrar om exet vet vilka kostnader han kommer få? Eftersom han haft ombud från start? Jaja, det var ju exet som ville ha bodelningsförättare, så jag antar han vet kostnader också.
    :(  

• Anonym
    Anonym (moder) skrev 2012-02-13 23:12:47 följande:
    Ok. Tack för informationen. Jag betalar naturligtvis det jag kan. Bodelningsförättaren som utsågs på exets begäran, ville ha 6000 i förskott. Men jag förklarade att min ekonomi är 11000 i lön, 2 barn och en hyra på 7000. Inte var den bästa, sen har denne inte nämnt något om betalning. Det var först när jag kontaktade ett ombud för rådgivning, eftersom jag inte haft råd att anlita ett från början som frågade kostnaden borde vara skyhög vid detta laget.

Jobbigt när man inte kan samtala parter imellan och behöver ombud. Undrar om exet vet vilka kostnader han kommer få? Eftersom han haft ombud från start? Jaja, det var ju exet som ville ha bodelningsförättare, så jag antar han vet kostnader också.
    :(  
    Missade du medvetet bostadsbidrag, 2 underhåll och barnbidrag?
  • Anonym (moder)
    Anonym skrev 2012-02-13 23:14:18 följande:
    Missade du medvetet bostadsbidrag, 2 underhåll och barnbidrag?

Nej, när vi separerade hastigt så blev det total kaos. Tog två månader innan FK gick in med underhåll då exet vägrade och bostadsbidrag för resterande år hade jag tjänat betydligt högre än idag tex. Barn bidragen tillföll mig efter 3 månader, då de var kopplade till makens konto.

Så nej, jag inte gjort något medvetet utan så lång tid som 8 veckor är det på FK, spec under sommarmånader. 
  • Årgång1980

Ca 45 000 kostade vår förättare.

• Anonym
    Anonym (moder) skrev 2012-02-13 23:18:04 följande:
    Nej, när vi separerade hastigt så blev det total kaos. Tog två månader innan FK gick in med underhåll då exet vägrade och bostadsbidrag för resterande år hade jag tjänat betydligt högre än idag tex. Barn bidragen tillföll mig efter 3 månader, då de var kopplade till makens konto.

Så nej, jag inte gjort något medvetet utan så lång tid som 8 veckor är det på FK, spec under sommarmånader. 
    Du har alltså kanske kring 17000 per månad men ändå ville du får oss att tro att du hade bara 11000? Varför? Vill du inte ha seriösa svar?
  • Anonym (moder)
    Anonym skrev 2012-02-13 23:33:40 följande:
    Du har alltså kanske kring 17000 per månad men ändå ville du får oss att tro att du hade bara 11000? Varför? Vill du inte ha seriösa svar?

Jag har inte 17 000 i inkomst.
    Detta har jag redan fått redogöra för ombud.
    Du vet ju inte hur många barn jag har eller mina kostnader eller om jag betalar för lån på villa och lägenhet.

Tråden handlar inte om redogörelse för min ekonomi utan om kostnad för bodelningsförättare.    
  • läckerbit

Ja, det du kan göra är att du i alla fall begär att bodelningsförrättaren ska bestämma en annan fördelning än 50/50 med hänsyn till era respektive ekonomiska förhållanden. Om han eller hon sedan tycker att villkoren är uppfyllda kan jag inte sia om men begär det i alla fall så får du svar på det.

Anonym #11 och 14, varför denna extremt syrliga ton?

Svar på tråden Vad kommer bodelningsförättaren kosta?