• Gizzie

4 åring med så mörka ringar under ögonen

Vad kan det bero på? Har varit hos läkaren som tror att det är pga vinter tider.
    Men han ser helt sjuk ut fast att han mår bra och är pigg. Dem är ute varje dag på förskolan 2ggr/dag och så stannar vi ute en stund efter förskolan. Helgerna är vi ute mycket längre. Han äter bra, älskar grönsaker. Frukt går också hem nästan dagligen och så tar han en barn vitamin nästan dagligen. Men han ser så sjuk ut..

Blir lite orolig när man läser om njur problemen som kan ge symptom just under ögonen.. i för sig tror jag inte alls att det är lika illa på sommar halvåret   

• Svar på tråden 4 åring med så mörka ringar under ögonen
  • Emilia82

Mina barn, speciellt min 5 åring är också mörka under ögonen ofta tycker jag, men tror det är pga vintern( inga solstrålar som gör huden brun osv) hoppas det inte är nån fara

• En liten

Har ni kollat järnvärdet? Be om att få ta blodprov. Våran dotter blir blek med mörka ringar runt ögonen. Hon behöver järntillskott några gånger per år trots att hon äter bra.

• Gizzie

Tänkte gå till läkarn igen, mannen hispar upp mig att de kan va nått fel på njurarna

• Stjärnfall76

Kolla järnvärdet.

Sedan undrar jag hur han äter. vi har haft en liten matvägrare och på senare tid såg hon ut som du beskriver. genomskinlig, glåmig och mörk under ögonen. Vi har tagit itu med matvägrande med hjälp av läkare och nu äter hon minst en liten portion av samma mat som resten av familjen, näringsriktigt och varierat. Det har gått ca en månad och nu ser hon alldeles normal ut i ansiktet, som sina syskon.

Hon hade ingen järnbrist när de kollade detta i samband med läkarbesöket.

Äter han för lite och bara av vissa saker så att du känner att han inte får i sig det han behöver, eller får i sig bara sådant an inte behöver istället, så tycker jag att du ska kontakta läkare för att få hjälp. En sten har verkligen fallit från våra hjärtan när hon äter normalt.

Lycka till

Svar på tråden 4 åring med så mörka ringar under ögonen