Inlägg från: Krila |Visa alla inlägg
  • Krila

Halti/Nosgrimma. Hur få hunden att acceptera?

Jag har en staffhane som när jag inte kan ha full fokus på honom gärna får väldigt bråttom och rycker och drar i kopplet för att komma till ett träd eller en sten som verkar intressant. Dvs när jag har barnen med ut osv. Jag har ont i mina armbågar och har provat både Baggen elastiskt koppel och hundförarbälte. Med bältet drar han bara ännu mer och kopplet är ju bara elastiskt vid hadtaget så det ger ingen effekt om man håller kopplet kortare.

Har provat nosgrimma men han försöker slita av den med framtassarna och rev sig själv i ansiktet. Antidragsele gillar jag inte alls.

Så hur ska jag få honom att acceptera nosgrimman? En tanke var att sätta på den innan han får mat, för jag tror garanterat att han kan tänka sig att skita i den medans han äter för mat är liver enligt honom=P

Andra tips mottages tacksamt!

(Självklart tränar jag att han inte ska dra när jag har möjlighet, men som sagt så gör han lite som han vill när jag inte kan vara superkonsikvent osv)

• Svar på tråden Halti/Nosgrimma. Hur få hunden att acceptera?
  • Krila

Sökte på det och det verkade helt klart intressant=) Ska åka ock kika på sånt när lönen kommer=)

• Krila
    GrodanHopp skrev 2012-02-14 17:28:30 följande:
    Halti ger bara skador!! Vf inte jobba med att lära hunden att inte rusa i väg så fort du inte är 100%fokusera?
    För att jag inte kan vara konsikvent när jag har ungar att hålla koll på, tider att passa osv. När jag går själv med honom och har tid på mig så kan jag träna att han ska gå fint och då sköter han sig oftast bra. Men så fort han märker att jag inte kommer vara konsikvent med dragandet så gör han precis vad han känner för i stort sett.

Därför behöver jag något som gör att det går att ha en trevlig promenad utan dragande även när man har barn med sig osv.

Jag hade Halti på en av mina tidigare hundar och hon drog aldrig med det på sig. Skadorna uppkommer ju bara om hunden eller föraren drar/rycker. Och hade han gjort så hade jag självklart inte använt haltit. Men eftersom jag nu fick tips om ett sele som inte skadar tänktre jag prova det.

Kunde förövrigt inte låta bli, utan tog ett vanligt sele jag har hemma. Ett y-sele med ring på bogen och kopplade kopplet där. Han drog 1 gång, men blev inte lika stark som med halsband eller vanligt sele. Så jag ska absolut testa VGW!
  • Krila
    K89 skrev 2012-02-15 13:25:55 följande:
    varför ens ha en nosgrimma?? gå på en vettig hundskola istället!
    nosgrimmor o strypkoppel är för lata människor!!!!! 
    Jag vet hur jag ska få honom sluta dra, men då måste jag vara konsikvent vilket jag redan skrivit om.
  • Krila
    GrodanHopp skrev 2012-02-16 15:10:34 följande:
    Men man måste ALLTID vara konsekvent med en hund??:-/
    Men nu kan jag inte det eftersom jag har barn att hålla reda på med.
    U never saw me skrev 2012-02-16 15:20:51 följande:
    Nej den är inte skadlig om varken hund eller ägare någonsin drar i kopplet. Men om så är fallet så har man ju heller inget behov av den.
    Men bara för att hunden drar i kopplet i halsband betyder ju inte det att den gör det i halti. Kanske försöker ett par ggr men känner att det blir obehagligt då. Den bryter ju knappast nacken om den inte rycker i kopplet.
  • Krila
    Chianti skrev 2012-02-17 15:22:53 följande:
    Det där Åh alla hundar bryter ryggen om de ens måste vara i samma rum som en Halti börjar bli så tröttsamt. Och alla Haltimotståndare V-E-T att veterinärklinikerna är fulla av skadade och lidande hundar.

Men om det vore så så skulle Halti blivit stämd i parti och minut i både Sverige och andra länder. Företaget skulle konkat för många år sen med tanke på de otaliga antalet skadestånd de varit skyldiga att betala till hundägare. Men så är det ju inte.

Och vi som testat Halti vet ju att hundarna inte ens svimmar av smärtan när de bär den. Fast det är ju förstås bara för att vi är så okunniga som vi inte märker det livslånga lidande våra hundar tvingas genomlida. Tomte
  • Krila
    Morcheeba skrev 2012-02-17 14:54:31 följande:
    Hade han kämpat emot så hade det ju knappast varit någon idé att ha den på. Och jag har svårt att tro att han skulle få fler skador av att gå fint med halti än att gå ryckigt utan. 
  • Krila
    Mars12 skrev 2012-02-17 16:13:59 följande:
    Använder nosgrimma på min hund och det är en vanesak för dom. Min försökte slå av sig den med framtassarna till en början.. Fick börja om lite. Använd den väldigt korta perioder..när man ser att den ska börja "ta av sig den" så uppkalla på uppmärksamhet..jag hade några leversnittar till en början. Tog ca: 2dagar att vänja honom..
    Tack!=)
  • Krila
    Marie1983 skrev 2012-02-17 17:04:45 följande:
    Tänker mig att korta stunder med mycket uppmuntran o någon godbit kan bygga upp vovvens acceptans av Haltin?
    Har själv 2 vovvar varav den ena trots att vi varit superkonsekventa under varje minut av varenda promenad i över 2 år fortsätter att dra i kopplet emellanåt. Just som du beskriver, när något intressant dyker upp så tappar hon fokuset och rycker iväg. Hon skäms efteråt när hon kommer på att hon "glömt bort sig" igen, ilket ju bevisar att hon vet hur hon ska uppföra sig men hennes impulser tar över. Vi tränar ännu, men har även på antidragsele vilken gör att hon slutat slita i kopplet på det sättet. Jag började få inflammationer i händer och handleder så det var dags att ta till hjälpmedel, nu är prommisarna så mycket trevligare! Tycker inte alls du gör fel i att prova Haltin.
    Tack för svar!
  • Krila
    GrodanHopp skrev 2012-02-17 17:54:04 följande:
    Men då kanske du inte ska ha hund just nu alt en lättare ras?
    Dessutom så bör du vara medveten om att staffar har oerhörd hög smärttröskel och kan utså oerhörd smärta innan de visar de. Så att du skulle se om hunden har ont av haltin är inte troligt.
    Jag tänkte inte göra mig av med hunden pga att han drar i kopplet!
    Jag har haft flera staffar i mitt liv och det där är väldigt individuellt. Hunden jag har nu har inte speciellt hög smärttröskel.

Därimot så är han väldigt envis! Mina andra staffar har varit väldigt lättränade och förarveka. Har knappt behövt höja rösten för att dom ska reagera. Han jag har nu skiter blankt i om jag skulle stå och vråla som en galning.

Jag HAR tränat och det funkar okej sålänge jag är superkonsikvent. Men såfort jag släpper lite på reglerna så bryter han mot dom so ofta det bara går typ.
Svar på tråden Halti/Nosgrimma. Hur få hunden att acceptera?