Inlägg från: GrodanHopp |Visa alla inlägg
  • GrodanHopp

Halti/Nosgrimma. Hur få hunden att acceptera?

Halti ger bara skador!! Vf inte jobba med att lära hunden att inte rusa i väg så fort du inte är 100%fokusera?

• GrodanHopp
    Krila skrev 2012-02-14 22:34:44 följande:
    För att jag inte kan vara konsikvent när jag har ungar att hålla koll på, tider att passa osv. När jag går själv med honom och har tid på mig så kan jag träna att han ska gå fint och då sköter han sig oftast bra. Men så fort han märker att jag inte kommer vara konsikvent med dragandet så gör han precis vad han känner för i stort sett.

Därför behöver jag något som gör att det går att ha en trevlig promenad utan dragande även när man har barn med sig osv.

Jag hade Halti på en av mina tidigare hundar och hon drog aldrig med det på sig. Skadorna uppkommer ju bara om hunden eller föraren drar/rycker. Och hade han gjort så hade jag självklart inte använt haltit. Men eftersom jag nu fick tips om ett sele som inte skadar tänktre jag prova det.

Kunde förövrigt inte låta bli, utan tog ett vanligt sele jag har hemma. Ett y-sele med ring på bogen och kopplade kopplet där. Han drog 1 gång, men blev inte lika stark som med halsband eller vanligt sele. Så jag ska absolut testa VGW!

Nope, köper det inte. Hunden drar inte för att det det gör ont, om man har tur, är obehaglit, inte för att det är ett mirakel.
  • GrodanHopp
    Morcheeba skrev 2012-02-15 08:55:59 följande:
    Han var vuxen när vi fick honom, och nästintill galen.. Aggressiv, dragig (han väger 70 kg och är en slädhundsras, det är en kamp du inte vinner...) och lite allmänt disfunktionell. Jag har jobbat stenhårt med honom och idag är han världens mysigaste hund, men jag använder fortfarande haltin som en "säkerhetslina" när vi t ex möter andra hunder. Har han haltin på så vet han vad det betyder och uppför sig. Jag är absolut inte för att använda massa hjälpmedel utan att ta tag i det som ligger bakom, men jag tror inte på att haltin är skadlig om man använder den rätt. :)

Men du säger det själv: "Han vet vad som gäller" han måste alltså ha fått ont av den och kommer ihåg de.
  • GrodanHopp
    Krila skrev 2012-02-16 13:17:07 följande:
    Jag vet hur jag ska få honom sluta dra, men då måste jag vara konsikvent vilket jag redan skrivit om.

Men man måste ALLTID vara konsekvent med en hund??:-/
  • GrodanHopp
    U never saw me skrev 2012-02-16 15:20:51 följande:
    Nej den är inte skadlig om varken hund eller ägare någonsin drar i kopplet. Men om så är fallet så har man ju heller inget behov av den.

• GrodanHopp

Skador på nacke/rygg är inte ovanliga även om man inte rycker i kopplet, många gånger så går hunden och kämpar emot.

• GrodanHopp
    Krila skrev 2012-02-17 14:49:44 följande:
    Men nu kan jag inte det eftersom jag har barn att hålla reda på med.

Men då kanske du inte ska ha hund just nu alt en lättare ras?

Dessutom så bör du vara medveten om att staffar har oerhörd hög smärttröskel och kan utså oerhörd smärta innan de visar de. Så att du skulle se om hunden har ont av haltin är inte troligt.
Svar på tråden Halti/Nosgrimma. Hur få hunden att acceptera?