Inlägg från: Morcheeba |Visa alla inlägg
  • Morcheeba

Halti/Nosgrimma. Hur få hunden att acceptera?

Jag använder halti på min hund och är verkligen toppennöjd. Börjar bli lite trött på alla som bara beskriver haltin som något dåligt och skadligt, det är klart att haltin gör hunden mer utsatt om man går och sliter och drar i kopplet, men själva tanken med den är ju att man inte ska behöva det. Om hunden fortfarande drar och sliter med haltin så är det ju uppenbart att det inte fungerar, då får man ju titta på andra alternativ som fungerar bättre.

• Morcheeba

Han var vuxen när vi fick honom, och nästintill galen.. Aggressiv, dragig (han väger 70 kg och är en slädhundsras, det är en kamp du inte vinner...) och lite allmänt disfunktionell. Jag har jobbat stenhårt med honom och idag är han världens mysigaste hund, men jag använder fortfarande haltin som en "säkerhetslina" när vi t ex möter andra hunder. Har han haltin på så vet han vad det betyder och uppför sig. Jag är absolut inte för att använda massa hjälpmedel utan att ta tag i det som ligger bakom, men jag tror inte på att haltin är skadlig om man använder den rätt. :)

• Morcheeba

Nej... Jag känner min hund tillräckligt väl för att veta hur han reagerar på smärta. Han har förmodligen blivit slagen tidigare och reagerar med att bli aggressiv. Däremot tror jag absolut att haltin är obekväm att dra i, annars hade den inte fungerat.

• Morcheeba
    U never saw me skrev 2012-02-16 15:20:51 följande:
    Nej den är inte skadlig om varken hund eller ägare någonsin drar i kopplet. Men om så är fallet så har man ju heller inget behov av den.
    Min hund drar utan halti och går med slakt koppel när han har den på. Vad är problemet? 
  • Morcheeba
    GrodanHopp skrev 2012-02-17 14:53:08 följande:
    Skador på nacke/rygg är inte ovanliga även om man inte rycker i kopplet, många gånger så går hunden och kämpar emot.
    Hade han kämpat emot så hade det ju knappast varit någon idé att ha den på. Och jag har svårt att tro att han skulle få fler skador av att gå fint med halti än att gå ryckigt utan. 
Svar på tråden Halti/Nosgrimma. Hur få hunden att acceptera?