Kan ALLA lära sig springa?
Jag kunde inte heller springa men i 20-års åldern hittade jag ett "kom igång med löpning" program som fick upp mina ögon för att man faktiskt inte måste springa hela tiden för att det skall räknas. Det är inte fusk att gå ut och springa och varva löpning med gång, tex. Detta gjorde att jag kom igång med löpning och låååååångsamt lååååångsamt blev jag bättre och bättre. Första gången jag sprang 5 km utan att gå var en enorm framgång och underbar känsla! När jag var 31 år gjorde jag en Ironman och sprangmitt första marathon som avslutning på den dagen -lycka! Jag tror garanterat att alla kan lära sig springa om de börjar på den nivå de befinner sig.
Nu (några barn senare) springer jag för att hålla igång, oftast 20-30 minuter åt gången. Springer gärna i skogen i barfotaskor och passar på att leka lite (hoppa över stockar, klättra i träd, balansera på kullfallna träd) under tiden.
Bonanza, om det viktiga för dig är att komma igång och röra dig och det funkar för dig att köra hoppsa-steg och springa baklänges, jamen gör det då! Det finns inga regler, inget "rätt och fel" när det gäller träning eller löpning för att må bra. Kör på det sätt som funkar för dig. Ju fler gånger du kommer ut och kör "Bonanza-löpning" ju lättare kommer det gå