Kan ALLA lära sig springa?
Trodde inte heller jag kunde springa, men sedan övertalade min alldeles nyblivne pojkvän mig om att försöka. Han sprang ett par mil i veckan...
Steg 1; SKOR och det funkar inte att säga att "nä, men jag tar mina gamla gympadojor, det är lika bra" Det är det INTE. Riktiga löparskor är milsvid skillnad mot "gympadojor". Viktigt också att löparskor slits, de ska bytas regelbundet, eftersom stötdämpningen tar stryk, och då blir det tråkigt att springa igen. (men där är du ju inte än
)
Steg 2; jogga så långsamt du bara kan. Jämför med när man lärde sig köra bil, och var tvungen att börja med att krypköra så låååååångsamt man bara kunde. Variera turen med att gå. Finns program för hur man ska variera, eller så kör man bara. Börja också kort; nån kilometer eller två. Inte milen direkt
Steg 3; försök att komma ut oftare hellre än långt. Flera gånger i veckan, hellre än långt en gång i veckan.
Jag sprang göteborgsvarvet 1 år och 2 månader efter skoinköpet, det är en halvmara (21 km). Sprang kanske inte riktigt hela vägen, och snabbt gick det inte heller, men jag gjorde det! Loppet sprangs i skopar nummer två, hade hunnit slita ut ett par.
Nu längtar jag nästan lite efter att komma ut! Trodde jag aldrig för 4 år sedan... Nu är det ett bra tag sen, en inflammation i foten och en graviditet har kommit emellan...