Hur vet man när det är dags att gå? Stanna för barnen?
Som rubriken lyder, hur vet man när det är dags att gå? Själva steget är egentligen redan taget, efter ett stormigt förhållande där ingen av oss förstått den andra och som resulterat i två små barn har vi nu brutit upp.
För ett par veckor sedan hade vi det avslutande samtalet där vi beslutade att det är över... Bott isär har vi gjort sedan nyår... Men...tänk om det inte är över? Hur vet man att det är rätt beslut?
Jag har ända sedan början drömt om att han ska mogna, vakna upp och sluta ta mig för given, bli den trygga och lugna man jag behöver. Familjerådgivaren vi gått hos sa att hon såg en mor och en son framför sig och precis så har det känts men i fem år har jag hoppats på förändring, förbättring och det sker inte. Det är med stor sorg jag och min sambo beslutat att dela på oss, han tycks nöjd men säger även att om jag vill så kan han komma tillbaka... Jag vill inte att han ska göra mig någon tjänst genom att komma tillbaka men jag drömmer om filmscenarion där han vaknat upp och fattat vad han sumpar genom att vara så oansvarig och omogen men det sker inte, det är en både orättvis och orealistisk bild av honom som aldrig kommer inträffa.
Barnen... De bor hos mig, han vill inte att de ska bo hos honom, han är inte mogen för ansvaret och har heller aldrig tagit något ansvar för dem, inte en enda vaken stund på nätterna, inte en enda tidig morgon osv. men hur vet man? Mycket, för att inte säga det mesta talar emot oss men hur vet man? Jag vill så gärna men är det bara drömmen jag vill ha? Troligen... Att försöka igen bäddar i så fall bara för ett misslyckande till och det vore fel mot oss båda och barnen men fan... fan fan fan.. hur vet man att det är kört?`
Någon som har tankar? Goda råd? Erfarenhet? Vad gör jag? Hur går man vidare?
Hjälp...