• Vidarchefar

(Autism) Floortime-kurs i Göteborg

Floortime-utbildning i Göteborg!

Vet att det har snackats om detta i tråden vid flera tillfällen tidigare, men trots att jag nu har läst ikapp till sista sidan hittar jag ingen uppdatering om att det faktiskt BLIR AV någonstans.

För er som inte känner till Floortime är detta en kort beskrivning av vad det är :

I Floortime leker man med barnet och målet är att skapa en tillitsfull relation för att kunna stimulera de sex utvecklingsstegen Dr Stanley Greenspan menar är fundamentala för en individs utveckling. I Floortime följer man barnets lust samtidigt som man utmanar barnet att tänja på sina förmågor.

Min egen beskrivning som förälder är att det helt enkelt en "lekterapi". Du och ditt barn med autism lär dig att leka tillsammans på ett sätt som för er närmare varandra och ger dig som förälder verktyg att hjälpa ditt barn utvecklas i leken. De två personer som håller i kurserna är fantastiska, och Maggie Dillner som står för de mer praktiska delarna är en otroligt peppande och motiverande person.

Fina familjen och Kaffemamma här i tråden borde kunna berätta mer än jag - mitt ordförråd är temporärt tomt och fantasilöst på grund av sömnbrist :)

-------------------

Speciella (www.speciella.com) har utbildning i Floortime i Göteborg

Nu är det klart med kursen. 16 mars, 9.30 - 16.00. Kostnaden blir 1000 kronor för föräldrar och 1500 ex moms för professionella. Arrangemanget är vårt helt och hållet, därför blir det lite mer kostsamt än om t ex föreningen hade bekostat en del. Föreningen kommer dock att lägga ut information på sin hemsida.

Sprid gärna till alla du tror kan vara intresserade! Vi behöver 8 deltagare för att kursen ska bli av.

Anmäler gör ni till anmalan@speciella.com

--------------------

• Svar på tråden (Autism) Floortime-kurs i Göteborg
  • kaffemamma

Bor ni i närheten så missa inte detta! Vi har testat mycket (och fortsätter testa mycket) för vår son, och detta står ut. Det gav omedelbar effekt: sonen blev socialare, mer intresserad av att leka med och kommunicera med oss, och vi fick en mycket välbehövlig tankeställare över hur träning kan se ut. Detta gav så mycket så omedelbart utan att vi behövde räkna timmar, ta fram material, muta sonen - det är inte jobbigt utan roligt. Ett mycket mycket bra komplement till tex IBT.

Svar på tråden (Autism) Floortime-kurs i Göteborg