• Anonym (undrar)

Familjer med minst 4 barn, hjälp mig!

Vi har 2 barn, men vill mer än gärna ha flera.
    Hur bor ni med minst 4 barn?? Jobbar båda? Hur mycket har ni in varje månad, hur mycket har ni kvar när räkningarna är betalda.

Det verkar så härligt att vara en stor familj. Jag vet att vill man så löser sig allt de praktiska, men kul o veta hur andra har de :)

• Svar på tråden Familjer med minst 4 barn, hjälp mig!
  • mammatill6

Vi har sex barn. Bor i en 4:a som är omgjord till en femma. Två barn har egna rum , rvå delar rum men rummet är avdelat så de har varsin del, två delar rum. Inga problem. Äldsta är 10 och minsta 2. Sambon jobbar heltid, jag jobbar halvtid och pluggar heltid på distans. Vi har in runt 40000 varje månad. Räkningarna ligger på mellan 18-22000 oftast. Maten går på runt 9000:- . Vi klarar oss gott och älskar vår stora familj.

• Anonym

Vi har 4 barn. Bor i villa som har tre sovrum, ett vardagsrum, ett badrum. Vi har dock ett rum i källaren att använda också då det är en gillestuga.

Jag jobbar inte för jag är hemma med barnen men barnens pappa gör. Jag får 5800:- i barnbidrag, ca 2000:- i fp (jag tar ut 3 dagar/vecka), min sambo får ca 14000:- i lön (just nu, han ska byta jobb pga den låga lönen) Vi brukar ha ca 11.000:- i räkningar totalt. Så vi har ca 10.000:- kvar att leva på, vilket jag tycker är bra.

• lövet2

Nej, hos oss är det bara maken som jobbat. Själv har jag varit hemmamamma på heltid från 3:e till 6:e barnet. När 7:e barnet föddes hade jag en sådan tur att jag fick vikariera strödagar på ett lugnt ställe där jag kunde ta med babyn. Ett par dagar i månaden kanske, men det gjorde underverk för ekonomin.

Vi har ett hus med 7 r o k. Eftersom det är 20 år mellan äldsta och yngsta barnet, så har vi faktiskt aldrig haft alla 7 barnen boende hemma samtidigt (äldsta bodde i studentlägenhet när yngsta föddes). Lite trångt har det ändå varit i perioder, tack vare att det alltid har verkat bo en eller annan pojkvän eller kompis hos oss också. Barnen har haft en tendens att ta hem vilsekomna kompisar när de varit i tonåren.

Inkomsterna har varit ojämna under åren, men när de minskat har vi fått skära ner på utgifterna och leva som fattiglappar ett tag helt enkelt ...

• DetGodaLivet

Vi är gravida med fjärde barnet nu.

Vi bor i en villa ca 170 kvadrat men det finns inte så många rum så att alla kan ha eget. Vi kommer att böja bygga en friggebod nu i sommar som först ska vara förråd/gästrum men senare är tänkt att kunna vara tonnårsrum åt vår äldste när alla vill ha eget. Det är rätt stor spridning på barnen, äldste är 11 år nu.

Det som blir speciellt med fjärde barnet är att man måste ha en större bil, men med tre barn klarade vi oss länge med en vanlig kombi. 

Den största kostnaden för barnen är inkomstbortfallet. Man KAN inte jobba heltid båda två och ha ett drägligt liv med många barn. Jag jobbar heltid nu en kort period för högre SGI och det är jättesvårt att få ihop det tidsmässigt med de tre vi har. Annars har jag jobbat 70-80 och det blir nog något liknande efter fyran, kanske mindre. Men först ska jag vara föräldraledig länge.

När jag jobbar 80% får jag ut kankse 14 000 en bra månad när det inte är någon vab (vilket typ aldrig händer) Min sambo får väl ut runt 28 000. Vi kan klara oss på mycket mindre så det finns utrymme att gå ner i tid.

Vet inte exakt vad räkningarna ligger på men vi har inga lån förrutom huset och inga dyra vanor direkt så vi är inte så himla dyra i drift.    

• 5barnsmamma12

Vi har 4 barn och femte kommer i juni. Vi bor i villa med 5 sovrum, när minsta barnet ska få eget ska vi dela av ett sovrum som är stooort...Vi har ca 35-40000 hem i månaden och räkningar för ca 20000 så vi klarar oss bra.

• DetGodaLivet

TS, tänk också på att man får mycket mer barnbidrag för fjärde barnet och uppåt. Däremot så ökar kostnaderna för dagis/fritids när man har fler. Det är därför det blir mer lönsamt att vara hemma eller jobba deltid.  

• Anonym (ensamMammamed4)

Nu är jag ensamstående men svarar ändån.Har 4 barn på heltid.Vi bor i en 4a mina "stora" har eget rum (17 och 14),mina "små delar rum (7och 6år),jag mamman sover i vardasrummet.Med lön barnbidrag bostadsbidrag och underhållsbidrag har jag in ca 22000kr/månad.Det går jämt upp med mat räkningar osv,varjemånad,med andra ord 0kr kvar varjemånad.

Anonym (ensamMammamed4) skrev 2012-02-15 11:33:02 följande:
    Nu är jag ensamstående men svarar ändån.Har 4 barn på heltid.Vi bor i en 4a mina "stora" har eget rum (17 och 14),mina "små delar rum (7och 6år),jag mamman sover i vardasrummet.Med lön barnbidrag bostadsbidrag och underhållsbidrag har jag in ca 22000kr/månad.Det går jämt upp med mat räkningar osv,varjemånad,med andra ord 0kr kvar varjemånad.
    Räkningar har jag ca 14000kr/månad,matkontot med hygien och kattmat inräknat går på ca 6500kr/mån  sen de resterande ca 1500kr går till kläder osv (ja va nu behövs)  Så inget lyxliv men vi klarar oss och barnen saknar aldrig något,dom går före allt,jag får dock avstå från saker som tex nu har jag en dålig säng får ont i ryggen av den men valde att köpa sängar till mina små istället (våningsäng) så sover hos minstingarna nu för att slippa ha ont i ryggen alltid.Jag äter ibland mindre mat för att barnen ska få va dom behöver.
  • mammatill6
    Anonym (ensamMammamed4) skrev 2012-02-15 11:33:02 följande:
    Fast det där stämmer inte riktigt. Man betalar för tre barn på dagis/fritids, mindre för varje barn. Fjärde är gratis, så är det iallaf all här.
  • Anonym

Vi har 4 barn boende hos oss på 17, 11, 8 o 1 år, o mannen har 3 barn på 19, 17 o 15 år sen innan varav de två yngsta kommer hit ibland.

Vi bor i villa med 4 sovrum så de stora barnen har egna rum o den lilla 1åringen sover hos oss.
    Sen har vi ett allrum kombinerat med ett gästrum dvs finns ingen vägg emellan, men där sover hans barn när de kommer.
    Tanken är att vi ska sätta upp en vägg så det blir ett eget rum av gästrummet.  

Jag är hemma med den minsta o mannen jobbar, vi får in ung 42000 i månaden, räkningar o mat går på nästan 28000 i månaden om man snittar på ett år.
    Sen när jag börjar jobba ökar inkomsten med drygt 10000.
    Men kommer förmodligen vara hemma till minsta barnet fyller 3.

• Anonym

Vi väntar fjärde i vår & bor på 190kvm med fem sovrum så alla får eget rum även om bebis inte behöver det.
    En femma skulle också vara välkommen då det största sovrummet går att dela av.
    Äldsta är nu 9 år & eget rum behöver de eg. inte förrän i 12års åldern så hen har nog hunnit flytta hemifrån tills minsta behöver eget rum.
    Vi får in 25-29000 beroende på månad och klarar oss bra på det. Vi skulle klara oss på mindre när vi betalat av lite skulder.
    Vi jobbar båda två, men jag bara deltid & oregelbundna tider så vi får mycket tid med familjen.

mammatill6 skrev 2012-02-15 11:48:45 följande:
    Fast det där stämmer inte riktigt. Man betalar för tre barn på dagis/fritids, mindre för varje barn. Fjärde är gratis, så är det iallaf all här.
    du citerade nog fel inlägg
  • DetGodaLivet
    mammatill6 skrev 2012-02-15 11:48:45 följande:

Ja så är det kanske, att fyran är gratis. Vi kommer aldrig att ha mer än 3 i dagis/fritidsålder samtidigt men det känns ändå tycker jag. Dvs. man måste räkna med det när man kalkylerar på hur mycket atbetstid som "lönar" sig, deltid jämfört med vårdbidrag osv.
  • Anonym
    Anonym (ensamMammamed4) skrev 2012-02-15 11:55:53 följande:
    du citerade nog fel inlägg
    Ser det, men ni förstod vad jag menade hoppas jag...
    Anonym skrev 2012-02-15 12:03:05 följande:
    Ser det, men ni förstod vad jag menade hoppas jag...
    Jodå jag förstog .Men det stämmer  nr 4  kostar inte och mindre för varje barn man har på fritids/dagis
Svar på tråden Familjer med minst 4 barn, hjälp mig!