• Callina

Farligt med stor smärta efter kortisoninjektion??

Har så ont där jag fått kortisonsprutor och har haft i flera dagar nu efter att jag fick sprutorna. Ni som brukar få kortison i sprutform - är det normalt eller är det något fel? Det känns ju lite jobbigt efter stället jag fått sprutorna på är i bröstkorgen så det blir ju väldigt centralt... Har förstås försökt nå läkaren flera gånger idag och väntar fortfarande på att han ska ringa tillbaka.

• Svar på tråden Farligt med stor smärta efter kortisoninjektion??
  • Brittan
    Callina skrev 2012-02-15 14:57:04 följande:
    Har så ont där jag fått kortisonsprutor och har haft i flera dagar nu efter att jag fick sprutorna. Ni som brukar få kortison i sprutform - är det normalt eller är det något fel? Det känns ju lite jobbigt efter stället jag fått sprutorna på är i bröstkorgen så det blir ju väldigt centralt... Har förstås försökt nå läkaren flera gånger idag och väntar fortfarande på att han ska ringa tillbaka.

När jag har fått kortisonsprutan har jag alltid fått väldigt ont efteråt. Enligt läkaren vet man att man prickat rätt i inflammationen/onda området om man har ont efteråt.
  • Callina

Ok - har du ont i  flera dagar? Jag fick sprutorna i torsdags nämligen. När jag läser på nätet står det att man kan ha ont något dygn men om smärtan blir värre kontakta läkare. Det är rätt mycket värre och gör skitont. OM jag vet att det är normalt och går över kan man ju sluta oroa sig och härda ut liksom.

• TaSe

Det ska inte göra jätteont efteråt!
    Jag brukar få i lederna och de gånger det har gjort vansinnigt ont efteråt är misslyckade stick. Då har jag fått en kristall-effekt. Oerhört smärtsamt.
    Vid bra stick gör det lite ont efteråt, ett par timmar men redan dagen efter är det mycket bättre än innan.
    Att smärtan skulle bli värre för att sticket är rätt låter oerhört märkligt! Den läkaren hade inte jag velat träffa!

• Callina

Ok tack för svar. Nu har jag pratat med vårdcentralen som ska försöka få tag på någon som kan ringa upp mig.  Kristalleffekt - har jag inte hört talas om?

• LaFontaine
    TaSe skrev 2012-02-15 15:49:19 följande:
    Det ska inte göra jätteont efteråt!
    Jag brukar få i lederna och de gånger det har gjort vansinnigt ont efteråt är misslyckade stick. Då har jag fått en kristall-effekt. Oerhört smärtsamt.
    Vid bra stick gör det lite ont efteråt, ett par timmar men redan dagen efter är det mycket bättre än innan.
    Att smärtan skulle bli värre för att sticket är rätt låter oerhört märkligt! Den läkaren hade inte jag velat träffa!

Ett rätt träffat stick ska göra ont har jag fått höra av alla de läkare som stuckit mig genom åren. Om det däremot gör vansinnigt ont är det ett tecken på kristalleffekten. Om det inte gör ont alls eller gör väldigt lite ont har det inte träffat rätt tydligen.

TS, vid det här laget borde smärtan verkligen avtagit. Jag fick kortison i ryggen förra måndagen och hade rejält ont första dagen och mindre ont andra men jag kände redan efter 12 timmar att den tidigare värken som var på grund av inflammationen minskat. Jag tycker att du ska höra av dig till läkaren igen.  
  • Callina
    LaFontaine skrev 2012-02-15 15:53:07 följande:
    Ett rätt träffat stick ska göra ont har jag fått höra av alla de läkare som stuckit mig genom åren. Om det däremot gör vansinnigt ont är det ett tecken på kristalleffekten. Om det inte gör ont alls eller gör väldigt lite ont har det inte träffat rätt tydligen.

TS, vid det här laget borde smärtan verkligen avtagit. Jag fick kortison i ryggen förra måndagen och hade rejält ont första dagen och mindre ont andra men jag kände redan efter 12 timmar att den tidigare värken som var på grund av inflammationen minskat. Jag tycker att du ska höra av dig till läkaren igen.  
    Tack, hoppas dom hör av sig snart.. chansen minskar ju närmare kl 17 man kommer.... i sådana fall får jag ringa i morgon bitti... blir så orolig bara
  • Callina

Nu ringde läkaren och sa att det kan bli så ibland och att jag inte ska oroa mig så länge det inte är rött och svullet. Ändå beskrev jag hur ont jag hade så jag tyckte jag var tydlig. Men då är det väl så som han säger.

Bröstbenet och bröstkorgen kanske är extra känsliga..

Usch, jobbigt är det i alla fall Skäms

• evolyn

Jag får fruktansvärt ont i upp till en vecka, sist jag tog en skulle vi på kryssning till Riga på våran bröllopsdag och jag grät hela resan för jag hade så ont :(

• Callina
    evolyn skrev 2012-02-15 17:51:48 följande:
    Jag får fruktansvärt ont i upp till en vecka, sist jag tog en skulle vi på kryssning till Riga på våran bröllopsdag och jag grät hela resan för jag hade så ont :(
    Men usch stackars dig :-/ Precis så har jag kännt sedan i lördags. Ont och gråtig pga det. Fy fan vad orättvist det är ibland. Ändå lugnande för mig att höra att det faktiskt kan vara så utan att vara farligt. För det KÄNNS ju farligt, min vanliga smärta känns farlig just därför att det gör så förb. ont och så blir det ännu värre..
Svar på tråden Farligt med stor smärta efter kortisoninjektion??