• Hoppsan85

Lågt blodvärde

Köp järntabletter. Konstigt att inte läkaren sa nåt om det. Men du behöver inte äta kött om du är vegetarian.

• Hoppsan85
    Anonym skrev 2012-02-15 16:44:38 följande:
    Det handlade om ett hälsointyg och hon ansåg att hon trots detta kunde intyga att jag är vid god hälsa, så hon har inget ansvar egentligen för vilka åtgärder jag behöver, men ville att jag skulle veta. Antar att jag kanske borde kontakta vårdcentralen?

Kan man köpa tabletter på hälsokost eller behövs det starkare saker?

hon är ju i allra högsta grad ansvarig över din hälsa, även om du bara var där för hälsointyg. Speciellt nu när du har lågt blodvärde (Hb), då borde hon ha rekomenderat järntabletter och ev skrivit ut ett recept. 

Man kan köpa järntabletter både på apoteket och i hälsokost. Finns några som heter Hemofer, receptfritt och finns på apoteket. Ev finns de i hälsokosten med.
    Anonym skrev 2012-02-15 16:47:02 följande:

Tror du att mitt låga värde kan förklaras av att jag inte äter kött?
    Nja, troligtvis var det för att du precis hade haft rikligt med mens. Men det kan vara en bra ide och köpa järntabletter och äta och sedan gå till VC och kolla upp det igen.   

• Hoppsan85
    Anonym skrev 2012-02-15 16:59:56 följande:

Jag får nog prova Hemofer och testa igen om ett tag. Hur lång tid tror ni jag ska vänta innan jag gör ett nytt prov?

Vänta några veckor och se till att inte göra testet direkt efter mensen.
  • Hoppsan85
    Anonym skrev 2012-02-15 17:17:49 följande:

Låter positivt att det funkar för dig, jag ska testa det!

Jag känner mig som sagt inte heller särskilt trött, men de säger att man kan vänja sig successivt vid låga värden. Vem vet, jag kanske skulle må mycket bättre om jag fick upp värdet.
    Jag har oftast helt ok Hb (järnvärde) men helt åt skogen lågt bt (blodtryck) och har vant mig vid att jag blir svimfärdig på morgonen och ibland trött.
Svar på tråden Lågt blodvärde