Inlägg från: Anonym (järnrik vego) |Visa alla inlägg
  • Anonym (järnrik vego)

Lågt blodvärde

Man behöver absolut inte äta kött för att ha bra järnvärde eller blodvärde, jag är kvinna och vegetarian och hade senast jag testade (igår) 144 i blodvärde/Hb och har ett väldigt bra ferritin-värde (järndepå)!

När jag gick min utbildning gjorde vi en 3 dagars mat-registrering där man fick väga och skriva upp allt man åt och sen laddades det in i ett program som räknade ut alla näringsämnen, jag var den enda vegetarianen och den enda kvinnan/tjejen som fick nog med järn via maten!

Vegetarisk kost har faktiskt ofta mer järn än vanlig mat eftersom man äter mer fullkorn och ofta lagar mat från grunden.
    Några mattips:
    - tänk på att äta något med c-vitamin då du äter grovt bröd/fullkornsbröd (paprika på mackan, juice till), då tas järnet upp bättre
    - laga gärna mat i gjutjärnsgryta eller gjutjärnspanna, lite järn fäller ut och det kan man faktiskt tillgodogöra sig
    - välj gärna grovt och långjäst (gärna surdeg) bröd, järnet är där mer lättåtkomligt för kroppen

Det finns flera saker du kan göra:
    - ta Cyklo-F tabletter de dagar du blöder som mest under mens, de minskar blödningarna med 40 % (finns receptfritt på Apoteket)
    . prova järntillskott, antingen järntabletter eller vitamintabletter (finns massa olika receptfria på Apoteket)

Lycka till!

• Anonym (järnrik vego)
    Mrs Mountainstream skrev 2012-02-15 18:09:14 följande:
    Drick blutsaft ( blod saft) finns att köpa på hälsokost affärer. Totalt baserat på frukt och örter och innehåller höga järnhalter. Jag har fått dricka det flera ggr pga låga värden. Smakar tom gott.
    Observera att Blutsaft innehåller väldigt lite järn jämfört med järntabletter, mer som en vanlig vitamintablett (som prismässigt när är att föredra, och då får man ju även andra vitaminer och mineraler på köpet).

Dagsdos av Apotekets vitamin-mineral tablett ACO Kvinna: 15 mg järn
    Dagsdos Blutsaft (20 ml): 20 mg järn
    Järntabletter: 100 mg järn (dagsdos 1-2 tabletter)

Jag tycker du borde be att få komplettera hälsokontrollen med ett järnvärde (ferritin) som visar vad du har för järndepåer i kroppen. Om det värdet är lågt så tycker jag du skall överväga att ta järntabletter ett tag/fråga doktorn vad han/hon tycker om det, annars bör det räcka med de andra råden ovan.
Svar på tråden Lågt blodvärde