Lågt blodvärde
Man behöver absolut inte äta kött för att ha bra järnvärde eller blodvärde, jag är kvinna och vegetarian och hade senast jag testade (igår) 144 i blodvärde/Hb och har ett väldigt bra ferritin-värde (järndepå)!
När jag gick min utbildning gjorde vi en 3 dagars mat-registrering där man fick väga och skriva upp allt man åt och sen laddades det in i ett program som räknade ut alla näringsämnen, jag var den enda vegetarianen och den enda kvinnan/tjejen som fick nog med järn via maten!
Vegetarisk kost har faktiskt ofta mer järn än vanlig mat eftersom man äter mer fullkorn och ofta lagar mat från grunden.
Några mattips:
- tänk på att äta något med c-vitamin då du äter grovt bröd/fullkornsbröd (paprika på mackan, juice till), då tas järnet upp bättre
- laga gärna mat i gjutjärnsgryta eller gjutjärnspanna, lite järn fäller ut och det kan man faktiskt tillgodogöra sig
- välj gärna grovt och långjäst (gärna surdeg) bröd, järnet är där mer lättåtkomligt för kroppen
Det finns flera saker du kan göra:
- ta Cyklo-F tabletter de dagar du blöder som mest under mens, de minskar blödningarna med 40 % (finns receptfritt på Apoteket)
. prova järntillskott, antingen järntabletter eller vitamintabletter (finns massa olika receptfria på Apoteket)
Lycka till!