• Anonym (trött)

hjälp mig med hyresvärd

det är så att jag bor i en lägenhet, mitt kylskåp slutade fungera helt plötsligt för 3 veckor sedan..jag ringde hyresvärden och de att de skulle komma på måndag men ingen kom på mån och inte på tis och inte på ons heller.. jag ringde på torsdag.. de sa att de har fullt upp och att de ska komma på fredag.. ingen kom.. jag fick ringa igen och  de kom på tors förra vecka.. de sa att det gick inte att laga och att de ska återkomma men nåt annat..

det har gått ytterligare en vecka och de har inte hört av sig.. jag ringde idag och fick höra att de har inget fungerande.. jag får vänta till de får ett som de ska laga.. 
    jag frågade hur lång tid det kommer att ta och fick till svar att de inte vet och att jag får klara mig på egen hand..

hur ska det gå till.. jag har 4 barn.. jag betalar ju 7800 kr hyra..

när man pratar med de så är de jätte otrevliga och ibland kan de bara lägga på..
    jag är en person som inte vågar säga emot och är jätte naiv..
    jag vet inte vad jag ska göra..

snälla ni hjälp mig.. har de rätt att göra så.. bör jag hålla tyst eller vad ska jag göra..

förlåt om det blev långt.. 

• Svar på tråden hjälp mig med hyresvärd
  • Nape

De har verkligen ingen rätt att göra såhär! Du betalar full hyra och har rätt till fungerande grejer. Skandal! När vår kyl gick sönder fick vi omedelbart en ny. En NY- inte en lagad.

Har du någon vän som kan ringa åt dig istället, du är för snäll! Och du ska INTE betala full hyra för de veckorna du varit utan.

Om du är med i Hyresgästföreningen ska du ringa dem NU.

• Oklok

Ring igen och säg att du ska iväg och träffa nån stor tidning, säg att de var väldigt intresserade att göra en artikel om hyresvärdar som missköte sig.

• Anonym (trött)

jag är inte medlem.. tyvärr.. kan jag ringa de ändå?? 
    jag ångrar mig nu enormt mycket..

de förstår inte hur svårt det har varit.. de är sååå otrevliga när man pratar med de.. sen i slutat säger  : men det är det vi kan göra.. eller vad vill du att vi ska göra.. 

vad ska man svara 

• Oklok

Vad man ska svara, "se till att det står ett nytt kylskåp här i morgon"

• SilverWoman
    Oklok skrev 2012-02-15 17:11:00 följande:
    Vad man ska svara, "se till att det står ett nytt kylskåp här i morgon"
    ...annars ringer jag till aftonbladet"Flört
  • Anonym (!)

En tidigare granne till mig brukade be sin pappa ringa och tala förstånd med hyresvärden när han trilskades. Helt vansinnigt att det behövdes, men tydligen var det effektivt.

Stå på dig TS! Det är värdens plikt att fixa fram ett fungerande kylskåp, och det finns ingen rimlig anledning till att det ska ta mer än en vecka.

• ensam10

jag har också samma problem ts.. 

det är så att min spis slutade fungera för 3 veckor sen.. jag fick ringa och ringa .. de kom fixade plattorna men ugnen fungerar inte.. och nu har jag varit utan ugn i 3 veckor.. jag ringde på måndag och fick nästan samma svar nästan..

du får vänta tills vi får annan som vi ska laga..jag frågade hur långt tid det kommer att ta och de svarade men man får klara sig utan ugn..

som du skriver så är de otrevliga.. jag tycker att det är jävligt jobbig utan ugn.. men du har det mycket värre. utan kylskåp. jag vet inte om jag ens skulle klara det.  

tycker ni att jag ska hålla tyst eller ska jag kräva en ny

• Ms H
    Anonym (trött) skrev 2012-02-15 17:09:30 följande:
    jag är inte medlem.. tyvärr.. kan jag ringa de ändå?? 
    jag ångrar mig nu enormt mycket..

de förstår inte hur svårt det har varit.. de är sååå otrevliga när man pratar med de.. sen i slutat säger  : men det är det vi kan göra.. eller vad vill du att vi ska göra.. 

vad ska man svara 

Svara "det går bra att vänta förutsatt att ni betalar för all mat i behöver äta ute när vi inte kan ha mat hemma".
  • Anonym (trött)
    ensam10 skrev 2012-02-15 17:25:00 följande:
    jag har också samma problem ts.. 

det är så att min spis slutade fungera för 3 veckor sen.. jag fick ringa och ringa .. de kom fixade plattorna men ugnen fungerar inte.. och nu har jag varit utan ugn i 3 veckor.. jag ringde på måndag och fick nästan samma svar nästan..

du får vänta tills vi får annan som vi ska laga..jag frågade hur långt tid det kommer att ta och de svarade men man får klara sig utan ugn..

som du skriver så är de otrevliga.. jag tycker att det är jävligt jobbig utan ugn.. men du har det mycket värre. utan kylskåp. jag vet inte om jag ens skulle klara det.  

tycker ni att jag ska hålla tyst eller ska jag kräva en ny
    förstår att det är ändå svårt för dig.. man vill ju baka o så.. 

• Anonym (trött)

jag ska låta min man ringa imorgon från jobbet.. men jag vet inte om det kommer att hjälpa.. 

för när de pratar så verkar de vara jätte säkra på att de har rätt och att det är så det funkar..

har nån av er erfarenhet om hur man går vidare om de ignorerar bara? 

• Nape
    Anonym (trött) skrev 2012-02-15 18:43:02 följande:
    jag ska låta min man ringa imorgon från jobbet.. men jag vet inte om det kommer att hjälpa.. 

för när de pratar så verkar de vara jätte säkra på att de har rätt och att det är så det funkar..

har nån av er erfarenhet om hur man går vidare om de ignorerar bara? 
    Kontakta hyresnämnden! www.hyresnamnden.se/

De har INTE rätt att göra såhär, inte alls. Om din sambo är lika snäll som du kanske han kan be någon mer "agressiv" arbetskamrat ringa. *s* Min sambo brukar få ringa åt sina vänner, jävlar vilken fart det blir när någon ryter ifrån lite och låter auktoritär och säker.
  • Alinara

Ge dem en chans till. Ring imorgon och säg att om ni inte har ett fungerande kylskåp på fredag så går ni vidare till hyresnämnden.

Redan imorgon bör ni också kontakta hyresnämnden (eftersom ärendet kan ta ett tag där så är det lika bra att sätta igång direkt). Fråga om råd och hur lång tid det tar för dem att behandla ett sådant ärende.

En blankett att fylla i finns på hyresnämndens hemsida:
    www.hyresnamnden.se/Blanketter/

Välj blanketten "Ansökan till hyresnämnd/arrendenämnd". Fyll i era kontaktuppgifter (något ombud är inte nödvändigt) och yrka på att ni ska få ett fungerande kylskåp och beskriv hur länge ni varit utan fungerande kylskåp samt vid vilka tillfällen ni kontaktat hyresvärden samt vad de har gett för besked.

Självklart har ni rätt till ett fungerande kylskåp!

I det här läget är det ju synd att ni inte är med i hyresgästföreningen då de kunde hjälpt er i kontakten med värden och hyresnämnden, men det är ju inte jättekrångligt så ni ska nog kunna fixa det själva också!

Lycka till!

• mammatill6

bli medlem i hyresgästföreningen direkt, kan du bli på nätet och kostar 80 spänn i månaden.

• Anonym

när min gick sönder på kvällen kom securitas hit med en ny extra kyl.
    Dagen efter hämtade min hyresvärd den gamla,och 3 dagar senare fick jag en helt ny.
    Inget konstigt.

Hoppas det löser sig.Du kanske även kan få ersättning för detta,tex mat som förstörts av facket eller annat.

• Anonym (trött)

ni som har haft problem med frys, spis och ugn och liknande vad har ni gjort?

jag ska bli medlem och ringa till de igen imorgon också innan jag kontakter  Hyresgästföreningen..hoppas att det hjälper.. tack alla ni snälla som har svarat..

problemet är att de har svar på allt när man pratar med de.. och de har en sån otrevlig attityd.. jag är inte så bra på att prata och kräva och så.. jag är för snäll.. 

• Lilly mama

Kolla här! Du kan ha rätt till nedsättning av hyran under den tid du står utan kylskåp. Det är en så pass allvarlig brist i ditt boende att jag skulle bli förvånad om du inte har rätt till nedsättning.
    http://lawline.se/answers/5495

Även om du inte är medlem i Hyresgästföreningen så har de säkert en hel del info på sin hemsida och som safgt är det inte särskilt dyrt att vara med där.

Tuffa till dig och sätt ner foten nu!    

• Alinara
    Anonym (trött) skrev 2012-02-15 20:30:29 följande:
    ni som har haft problem med frys, spis och ugn och liknande vad har ni gjort?

jag ska bli medlem och ringa till de igen imorgon också innan jag kontakter  Hyresgästföreningen..hoppas att det hjälper.. tack alla ni snälla som har svarat..

problemet är att de har svar på allt när man pratar med de.. och de har en sån otrevlig attityd.. jag är inte så bra på att prata och kräva och så.. jag är för snäll.. 
    Kontakta hyresnämnden så fort som möjligt (blanketten ni ska fylla i hittar ni i mitt inlägg ovan). Gör det samtidigt som ni fortsätter kräva av värden och kontakta hyresgästföreningen. Om värden skulle hjälpa er helt plötsligt så är det bara att ta tillbaka ansökan som ni då skickat till hyresnämnden.

Hyresgästföreningen hjälper er eventuellt för att vara snälla, men egentligen ska man ju vara medlem där när problemet börjar för att de ska hjälpa till (annars skulle ju alla göra som du och bara bli medlem när man behöver dem...).
  • Anonym (trött)

hej alla.. jag vill bara tacka er oerhört mycket för ni har verkligen hjälp mig.. 

jag lyssnade på era råd.. jag bad en kompis ringa åt mig...hon pratade med de och skrek lite.. direkt ändrade de sig och sa att nu har vi fixat en.. vi kommer med den imorgon.. de sa att den är begagnat med fungerar som de ska.. jag är bara glad att vi ska få det imorgon.. hoppas bara att de håller sitt ord.. 

om jag inte hade startat den här tråden.. jag skulle ärligt inte ha gjort nåt.. vem vet hur långt tid det kunde ha tagit..  

• Nape
    Anonym (trött) skrev 2012-02-16 19:25:36 följande:
    hej alla.. jag vill bara tacka er oerhört mycket för ni har verkligen hjälp mig.. 

jag lyssnade på era råd.. jag bad en kompis ringa åt mig...hon pratade med de och skrek lite.. direkt ändrade de sig och sa att nu har vi fixat en.. vi kommer med den imorgon.. de sa att den är begagnat med fungerar som de ska.. jag är bara glad att vi ska få det imorgon.. hoppas bara att de håller sitt ord.. 

om jag inte hade startat den här tråden.. jag skulle ärligt inte ha gjort nåt.. vem vet hur långt tid det kunde ha tagit..  
    Bra gjort! Ibland får man ryta ifrån ordentligt. Härligt att det ordnade sig.

Nästa du ska göra är att begära kompensation för tiden du var utan. Skriv ett brev till hyresvärden där du meddelar att du varit utan kyl och frys i X dagar och nu vill ha hyresavdrag på 1500:- för besvär och omkostnader.
Svar på tråden hjälp mig med hyresvärd