• pluvdo

Vill skaffa linser - billig optiker?

Jag har tröttnat på glasögon nu och vill ha linser igen. Jag brukade gå på undersökning och köpa linser hos Synsam, men där kostade undersökningen typ 450 kronor eller något ifall man skulle ha linser och det kändes lite väl överdrivet.

Vet någon något billigare ställe? Dels som har billiga månadslinser (helst som man kan köpa en och en istället för att köpa storpack) och dels som har billig undersökningsavgift.

• Svar på tråden Vill skaffa linser - billig optiker?
  • pluvdo

Jo, fast då måste man väl köpa storpack? På nätet alltså. Det är så dyrt. På Synsam brukade jag få köpa två linser bara och så köpte jag nya när de var utslitna. Blir så dyrt om man skall köpa storpack eftersom jag måste köpa ett till höger och ett till vänster öga i så fall eftersom de har helt olika grader av närsynthet och brytningsfel.

Vet någon några ställen som har sådana kampanjer då?

• pluvdo
    Linda1976 skrev 2012-02-16 08:38:56 följande:
    Du kan aldrig köpa linser en och en. Dialinser säljs inte styckvis. Vissa finns som 3pack, men de allra flesta är 6pack. Hos oss går en linskoll på 330:- tex.

Då hade du nån typ av linsabonnemang, för inga linser finns i enpack. 
    De har ju enpack av linser som är till för att folk skall kunna testa dem. När man varit på första undersökningen så får man ju ett par linser att testa ett tag och de linserna har de i enpack. Sedan hör det kanske inte till det normala att man sedan får fortsätta köpa linser en och en, men det fick i alla fall jag göra när jag hade linser för några år sedan.

Något linsabonnemang var det inte.
  • pluvdo
    Mareldsbarn skrev 2012-02-16 13:48:52 följande:
    Jag vill passa på att tipsa om www.favoptic.se . Där köper jag mina linser dom är mycket billigare än lenson och lensway eller vad dom nu heter. Kolla runt lite där på sidan vettja! Jag har själv 14-dagars linser och köper linser för 3 månader så jag har inte så stor koll på vad du behöver lägga men kika om det är värt det för dig!
    Tack, jag får kolla där sedan när jag varit på synundersökning. Problemet med sådana sidor som jag märkt tidigare i alla fall (för ett par år sedan eller så) är att det verkar svårt att hitta den styrka på linser jag behöver eftersom jag både har brytningsfel och närsynthet.
  • pluvdo

Om man går på gratis "förstagångsundersökning" hos en optiker, ger de en då de siffror man behöver för att kunna köpa linser på nätet?

• pluvdo
    trubbelsnåd skrev 2012-02-16 13:59:09 följande:
    Blir lite nyfiken på varför du bara vill köpa linserna en och en. Vad är det för fel på storpack? Du får ju ändå köpa olika styrkor på de linserna.
    Jag har inte råd att köpa storpack. Linserna jag måste ha är så dyra.
  • pluvdo
    miracle20 skrev 2012-02-16 14:37:29 följande:
    Om du tycker 450 kr för undersökning är dyrt ska du inte ha linser, 3 månader kostar 300 kr och det är viktigt att undersöka ögonen varje år för 500 kr.
    IsDimma skrev 2012-02-16 14:44:19 följande:
    Men om du är utan linser just nu så kanske du kan vara utan linser ytterligare sex månader. Och under dom sex månaderna spara ihop vad det kostar att köpa två paket med sex linser i varje? Jag tror att det säkerligen är billigare än att bara köpa två stycken linser åt gången. Och sen när du köpt dessa två paket så börjar du om att spara lika mycket varje månad så kan du sen köpa ytterligare två paket om sex linser i varje efter ytterligare ett halvår
    Jag brukar ha månadslinserna längre än en månad så det blir inte så dyrt.

Problemet är att jag inte vet om jag kommer ha någon inkomst efter mitten på mars och då vill jag inte lägga ut en stor klumpsumma innan dess.

Att köpa flerpack med linser känns även dumt eftersom min syn försämras hela tiden, så det är inte säkert att jag kommer få användning av alla linser i ett flerpack om jag köper ett sådant. Tidigare har jag köpt linser en och en och sedan har jag ibland fått be om högre styrka när jag varit tillbaka för att köpa linser. Eftersom synen försämrats på ett par månader.
  • pluvdo

Och eftersom linser kostar så mycket så tycker jag undersökningsavgiften är hög, jo. Jag fattar inte varför det kostar så mycket mer för linsundersökning än för glasögonundersökning.

Men ja, jag får se. Om jag går på undersökning och får papper på vilken styrka jag skall ha så kanske jag hittar billiga trepack på nätet eller så. När jag använde linser för några år sedan så gick kanske storpack på mer än nu. Då var det 2000 för ett halvår.

• pluvdo
    Larvig skrev 2012-02-16 14:59:07 följande:
    Titta då på om Linsboxen skulle kunna vara något för dig. Det ska inte vara något problem att byta styrka eller linssort från månad till månad och man slipper lägga ut för ett halvår eller år på en gång. Plus att man vet exakt hur mycket undersökningar och linserna kommer att kosta, inga dåliga överraskningar i form av extra utgifter om något strular.
    Tack för tipset, skall kolla. :)

Men var går man på undersökning?
  • pluvdo
    trubbelsnåd skrev 2012-02-16 15:04:11 följande:
    För att det är skillnad på dem.
    Ja, men jag har varit på både vanlig synundersökning och linsundersökning och jag tycker inte skillnaden är så jättestor.
  • pluvdo
    Movieprincess skrev 2012-02-16 15:06:43 följande:
    Du kan ju inte ha linserna längre än 1 månad, var rädd om dina ögon!!!
    Jag kommer varva linser med glasögon, ha linser när jag är ute och så och glasögon hemma så då kan jag inte tänka mig att det skadar att ha dem längre.

Tidigare har jag haft samma par i ett år och då hade jag dem dessutom på heltid. De kändes alltid bekvämast och "mjukast" efter någon månad eller två så då ville jag ju inte byta ut dem. Jag bytte när de gick sönder.

Optikern tyckte inte det var så bra eftersom linserna bara var testade och godkända för en månads bruk, men han vägrade inte direkt sälja till mig för att jag sade att jag tänkte ha dem i längre än en månad.

Jag skötte linshygienen bra i övrigt i alla fall.
  • pluvdo
    Movieprincess skrev 2012-02-16 15:15:19 följande:
    Prisskilnaden kan nog bero på att optikern inte tjänar särskilt bra på linskunder, inte på samma sätt som om du hade köpt ett par glasögon
    Sant.
  • pluvdo

Glasögonen jag köpte för ett år sedan är redan egentligen lite för svaga. Så det blir inte billigare om jag skall  behöva köpa nya sådana...

• pluvdo
    Linda1976 skrev 2012-02-16 16:07:53 följande:
    Ja dialinser (diagnostiska) är PROVlinser. De kommer en och en, men har man hittat en sort som passar så finns det inte i enpack. Kanske att de brutit en förpackning och sålt en och en från den till dig, för att du ska kunna ha råd. På dialinserna står det "not for idividual sale"
    De ligger en och en i affären så det är inte så att de brutit upp förpackningar särskilt för mig.
  • pluvdo
    Tesselajnen skrev 2012-02-16 16:19:45 följande:
    Wow... alltså... hur dumsnål får man vara att man använder samma par månadslinser i ett års tid? Jag hoppas verkligen att jag missförstod det inlägget...
    Jag hade väldigt ont om pengar då. Hade inte råd med nya linser och inte råd med glasögon.
  • pluvdo
    Tausen skrev 2012-02-16 16:24:46 följande:
    Jag jobbar som optikerassistent. Har nu inte läst de andra inläggen, men skulle råda dig att besöka en optiker och få linser utprovade, det går INTE med samma undersökning som för glasögon eftersom de vid en linskoll kontrollerar hur linsen sitter på ditt öga och att den andas. Olika linstyper fungerar för olika människor och MÅSTE provas ut...är alltså inte bara styrkan som kollas. Sedan kan linser många gånger vara lite dyrare i butik (men i många fall är den minimal, beror på linssort), om så är fallet kan du ju köpa linserna på nätet efter att du fått dem utprovade och fått ett linsrecept.  Sedan skall dina ögon kontrolleras en gång per år för att se att linserna inte har skadat dina ögon (den undersökningen är billigare). Lycka till!
    Jag vet...
Svar på tråden Vill skaffa linser - billig optiker?