• annca

Vegetariska varma smörgåsar?

Hjälp!
    Dottern har bjudit till kalas, och ett par av hennes kompisar äter vegetarisk kost, så vi tänkte att de skulle få bygga sina egna varma smörgåsar, så kan alla välja själv vad de vill ha på; vegetariskt eller ej.
    men
    Vad 17 har man på en varm smörgås om man inte har skinka eller typ salami? Jag har så otroligt dålig fantasi här...
    (Tjejerna är muslimer från Somalia, om det kan vara till någon hjälp, och de äter vegetarisk kost i skolan)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Svar på tråden Vegetariska varma smörgåsar?
  • Khaleesi

Ost, mango raja, svamp, oliver, tomater...

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Pickeli

Det finns ju inte många mackor som slår en med grillad haloumi, zucchini och gurka. På den ska det även vara gurka rödlök och lite sallad. Linda in det i en wrap och doppa eller ha på vitlöksås. MUMS!

Google it!
  • Hennah

I senaste numret av Mersmak från Coop hade de en artikel om mellanmål som barn gillade. Där gjorde de en varm macka med majs, creme fraiche och ost. Till en smörgås behövs:

1 skiva bröd
    1tsk smör
    3msk majs
    1msk creme fraiche
    3-4 skivor ost
    0,25tsk paprikapulver, tacokrydda eller spiskummin.

Bred smöret på brödet. Blanda majs med creme fraiche och lägg på brödet. Täck med ost och strö krydda överst.
    Sätt in i ugnen ca 10minuter på 200grader.

Själv hade jag ju öst i vitlök, salt och peppar i majsröran, men nu är det ju tänkt för barn. Man kan ju också göra en smakrik tomatsås med mozzarella på, man kan ju ha i quorn, soja eller linser för att göra det lite mer matigt. Svamp och ananans kanske, som en hawaipizza utan skinkan. Eller svampstuvning, fast barn kanske inte äter sånt

• Thursday

Godaste veggomackan härhemma är brieost och mangochutney, mumsmums!

I reject your reality and substitute my own.
  • FrökenKatt

Mumsfilibabba!

Köp qournbitar/filer/färs istället för kött? Eller soyakorv och skiva den i korvslantar?

Annat gott på mackan:

Svamp
    Paprika
    Ananas

Tonfisk? om de nu äter fisk.. endel vegetarianer gör ju det. 

• annca

Tack för alla förslag!
    Det är nästan så jag själv blir hungrig fast klockan bara knappt är tio på förmiddan!
    Handlar nog lite av varje här, så blir det en kul buffe´av det hela.

• Förvirrrad

Julskinga i tärningar går jättefint på varma mackor

• Förvirrrad

Felstavat - förlåt - julskinka är gott

Julskinka 

• sandy76

Tomat , tofu, lök, färsk basilika, sojaost, pakrika, svamp, ajvar relich.

• TantLjusgrön

Bred på smör på hela mackan sedan ketchup. Skiva banan och lägg på 4-5 skivor. Till sist ost såklart. Mmmmmmm fantastiskt gott, kanske skulle göra mig en varm frukostmacka :) Om man gillar curry kan man krydda lite innan man lägger på osten. Skinka är också gott på men nu skulle det ju vara vegetariskt.

• Lemonysnickets
    Förvirrrad skrev 2012-02-19 09:41:59 följande:
    Felstavat - förlåt - julskinka är gott

Ja, väldigt vegetariskt också...
    Om man bäddar får man inte ligga!
  • Kimona

Skivade champinjoner, skivad tomat, skivad rödlök, halloumiost, ananas

Min favorit är dock mozarella, pesto, skivad tomat och ketchup

• Kattswanch

Jag brukar köra på ciabattamacka med philadelphiaost istället för smör, mozzarellaost, pesto, soltorkade tomater, vanliga tomater, lök, paprika och om de vill så brukar jag lägga på gurka också.
    Mums, även för mig som inte är vegetarian! :) 

• annca

Mums! Nu blev jag sugen igen1
    Tack för alla idéer!

Vi körde philadelfiaost, ajvar, pesto och förgrillad zucchini!

Svar på tråden Vegetariska varma smörgåsar?