• Selfish Geene

Ge mig ett bra alternativ till abort!

Låt höra!
    Vad skulle ni abortmotståndare vilja att kvinnor gör ist f abort vid tex en ofrivillig graviditet?

• Svar på tråden Ge mig ett bra alternativ till abort!
  • roffe

Behåller eller adopterar bort antar jag, fler alternativ existerar ju inte :)  Nu är jag inte abortmotståndare men ändå.

• Selfish Geene
    roffe skrev 2012-02-16 19:47:51 följande:
    Behåller eller adopterar bort antar jag, fler alternativ existerar ju inte :)  Nu är jag inte abortmotståndare men ändå.
    Min egen uppskattning är att ca 17 miljoner barn skulle överleva tillräckligt länge för att kunna adopteras, vart skulle du skicka dom?

• roffe
    Selfish Geene skrev 2012-02-16 19:50:36 följande:
    Min egen uppskattning är att ca 17 miljoner barn skulle överleva tillräckligt länge för att kunna adopteras, vart skulle du skicka dom?

Vad menar du? Jag är inte emot abort. 

Jag menade bara att jag har aldrig hört om andra alternativ som är fysiskt möjliga vid oönskad graviditet än att 1 abortera
    2 behålla och
    3 adoptera bort. 

Jag vet inte vem som ska adoptera allas oönskade barn, det finns ju redan miljontals barn världen över som inte har föräldrar.
    Blir jag gravid och inte vill behålla så gör jag abort, även om jag vet att fostret kan överleva om det får hjälp. Jag skyddar mig alltid och tar därför ansvar anser jag. 

Dom där 17 miljonerna är världen över antar jag, för så många aborter kan ju knappast ske i vårt land iaf :)  
  • Tow2Mater

Till Sverige, som behöver arbetskraft så pensionsåldern inte behöver höjas till 75. "Ta-hand-om-din-nästas-baby"- plikt kan införas, eftersom staten vet bättre än föraldrar hur man tar hand om barn. Sen kan man göra en utredning, och visar det sig att det inte funkade bra, kan man återinföra och höja abortgränsen till 2 år.

• Selfish Geene
    roffe skrev 2012-02-16 19:56:17 följande:
    Vad menar du? Jag är inte emot abort. 

Jag menade bara att jag har aldrig hört om andra alternativ som är fysiskt möjliga vid oönskad graviditet än att 1 abortera
    2 behålla och
    3 adoptera bort. 

Jag vet inte vem som ska adoptera allas oönskade barn, det finns ju redan miljontals barn världen över som inte har föräldrar.
    Blir jag gravid och inte vill behålla så gör jag abort, även om jag vet att fostret kan överleva om det får hjälp. Jag skyddar mig alltid och tar därför ansvar anser jag. 

Dom där 17 miljonerna är världen över antar jag, för så många aborter kan ju knappast ske i vårt land iaf :)  
    ja, 17 miljoner är över hela världen, men om du vill kan vi prata om alternativ till abort i sverige.

I sverige görs ca 37000 aborter årligen, det skulle resultera i en stor mängd barn som mamman inte kan eller vill ta hand om.

Antalet par i adoptionskö i Sverige bör vara ca 9000

• Tow2Mater
    Selfish Geene skrev 2012-02-16 20:32:18 följande:
    I sverige görs ca 37000 aborter årligen, det skulle resultera i en stor mängd barn som mamman inte kan eller vill ta hand
    Sen kan du ju reducera den siffran med den ökning av icke-gravida som nu använder olika typer av preventivmedel alt inte har sex pga abort inte finns som ett alternativ, och sen reducera den ytterligare för de fall där pappan faktist vill ha barnet (men inte mamman som nu ger barnet till pappan istället).
  • Selfish Geene
    Tow2Mater skrev 2012-02-16 21:05:29 följande:
    Sen kan du ju reducera den siffran med den ökning av icke-gravida som nu använder olika typer av preventivmedel alt inte har sex pga abort inte finns som ett alternativ, och sen reducera den ytterligare för de fall där pappan faktist vill ha barnet (men inte mamman som nu ger barnet till pappan istället).
    i en annan tråd utgår jag från att alla myndiga personer, oavsett social status, tar hand om sina oönskade barn istället för att adoptera bort dom och endast tonåringarna lämna bebisarna till adoption.

Då skulle det handla om 7000 barn varje år (i Sverige) onekligen en betydligt mer lätthanterlig siffra.

Det står ca 10.000 personer i adoptionskö, ytterligare 3500 tillkommer årligen.

Vem ska ta hand om alla barnen som skulle bli över bara efter några få år?

• Tow2Mater
    Selfish Geene skrev 2012-02-16 21:11:34 följande:
    ... endast tonåringarna lämna bebisarna till adoption.

Då skulle det handla om 7000 barn varje år (i Sverige) .....
    Om abort inte finns som ett alternativ, tror du inte en del av dessa tonåringar skulle använda mera/bättre preventivmedel/inte ha sex och en färre andel av dem bli gravida än sker idag?
    De tonårstjejer som sen blir gravida med en myndig man, kan ge sina barn till pappan (om de inte var medräknade i ditt exempel förut, antar du bara räknade tonårskvinnorna?), det minskar siffran ytterligare.
  • Selfish Geene
    Tow2Mater skrev 2012-02-16 21:17:33 följande:
    Om abort inte finns som ett alternativ, tror du inte en del av dessa tonåringar skulle använda mera/bättre preventivmedel/inte ha sex och en färre andel av dem bli gravida än sker idag?
    De tonårstjejer som sen blir gravida med en myndig man, kan ge sina barn till pappan (om de inte var medräknade i ditt exempel förut, antar du bara räknade tonårskvinnorna?), det minskar siffran ytterligare.
    Svårt att säga, men vi vet att aborterna bara är marginellt färre i länder utan legal abort.

Hur många barn tror du att det skulle handla om? (per år) 
  • Tow2Mater
    Selfish Geene skrev 2012-02-16 21:19:21 följande:
    Hur många barn tror du att det skulle handla om? (per år) 
    Ingen aning, har inga siffor, men jag tror det skulle minska.
Svar på tråden Ge mig ett bra alternativ till abort!