• fibbe

Köpa nytt hus innan man sålt det gamla? Vad säger banken?

Har gått i tankar om att sälja vårat hus,men inte riktig tagit tag i den diskutionen,men här om dagen hittade vi vårat drömhus!

Vilket gjort att vi bestämt oss för att sälja vårat nuvarande hus.

Problemet är att jag vet inte hur banken ser på detta? FINNS det nån möjlighet till lån för nya huset,innan vi sålt det gamla? Vårat hus vi äger nu har vi lån på ca 1 milj, Värderat till 1,5 milj. Vårat drömhus kostar oss 1,7 Milj,vilket innebär att det blir ett lån på sammanlagt 2,7 miljoner innan vi sålt vårat nuvarande. Har heller ingen handpenning förens nu varande huset är sålt,behöver man det om man bara "byter" hus?

Vi tjänar ca 24.000:- före skatt per person tror jag det är,får ut 17.000:- och 17.500:- EFTER skatt iallafall.

• Svar på tråden Köpa nytt hus innan man sålt det gamla? Vad säger banken?
  • mimsan01

Jag TROR att de flesta banker nu för tiden har som krav att tidigare boende ska vara sålt innan man får lån till nytt. I alla fall hade vi det kravet när vi köpte nytt 2009.

• Philippa

Bara banken kan svara på det....

• mimsan01

Och ang. handpenning - ja det behöver du ha. Det har inget med ditt gamla hus att göra, utan det är en handpenning som visar att du tänker genomföra köpet av det nya huset.

• Adamama

Tja, de enda som kan svara på det är väl just er bank. Olika banker gör olika bedömningar på olika personer. Bara att ringa innan helgen kommer, så slipper du fundera.

• thiasvovve

Borde ju inte vara några problem,jag skulle aldrig sälja mitt hus innan jag hittat ett nytt.
    Det skulle kännas mycket konstigt att behöva stressa med att hitta ett nytt hus.

Tänk på att om er bank skulle säga nej,kolla med andra banker oavsett.

• Chianti

Om just ni kan äga två hus svarar er bank på, men de flesta banker har överbryggningslån, googla så ser du generella villkor.

Själv har jag sett några närstående råka väldigt illa ut då de ägt två boenden och marknaden skälvt till, så jag kommer aldrig någonsin själv sätta mig i den situationen.

Å andra sidan vet jag folk som lyckats få in i sitt köpekontrakt att det bara gäller om de får sitt nuvarande boende sålt, så ni kan ju testa det.

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Ravenna

Klarar ni dubbelt boende med dubbla räkningar och uppåt 8% ränta i upp till ett år?

I så fall har ni goda möjligheter att få lån trots att huset inte är sålt. Vi kunde få lån till vårt hus trots att vi inte hade sålt vår lägenhet än, eftersom vi klarade dubbla kostnader.

Annars skulle jag STARKT rekommendera som läget är nu, att sälja huset först, flytta till en hyresrätt om det behövs, och köpa sedan.

Det kan vara MYCKET svårt att få sålt just nu. Att köpa innan man säljer kan vara ett effektivt sätt att punktera sin ekonomi.

• Ms H
    mimsan01 skrev 2012-02-16 21:18:45 följande:
    Och ang. handpenning - ja det behöver du ha. Det har inget med ditt gamla hus att göra, utan det är en handpenning som visar att du tänker genomföra köpet av det nya huset.

Skulle gissa att TS syftar på kontantinsats. Och även detta kan bara banken svara på.
  • Cornellia

OM ni väljer att köpa innan ni säljer så skulle iaf jag välja att försäkra mot dubbla boendekostnader.

Svar på tråden Köpa nytt hus innan man sålt det gamla? Vad säger banken?