• Nr 14

9-månaders som vägrar flaska!!! Hjääälp!!

Har en dotter som snart är 9 månader. Helammade tills hon var 5 månader och sen har hon ätit gröt och senare puréer men vi har aldrig lyckats få i henne varken ersättning eller välling. Ammningen har funkat från och till och trots att hon ibland inte blivit mätt så vägrar hon att äta ur flaska. Nu verkar ammningen vara på upphällningen och trots att hon äter hyffsat på dagen (älskar gröt men man får vi lura i henne) så vill hon äta minst en gång varje natt... Just nu är min man ledig och då har han gett henne gröt för att jag ska få lite mera sömn men innan han fixat detta har hon lyckats väcka sina två syskon....

Någon som har tips på hur vi ska få henne att äta välling? Jag förstår att alla barn inte gillar välling och det är ju inget mega stort problem egentligen men tills hon orkar sova hela nätterna vore det gött om hon kunde dricka välling så jag slipper göra gröt när maken jobbar natt!

BVC tyckte vi skulle blanda i socker men det funkade inte heller. Vilka flaskor är "bäst" tycker ni som haft samma problem som oss? Hennes syskon har käkat välling samt ersättning från ca 6 månaders ålder och har älskat det men alla barn är ju olika!

Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden 9-månaders som vägrar flaska!!! Hjääälp!!
  • Nr 14

Men gud - det har vi faktiskt inte testat - det ska vi genast göra för nu är hon vaken!!! TACK!

• Norrlandstöus

tänkte oxå rekomendera pipmugg., min syster vägrade flaska så mamma fick köpa pipmugg som man gör egna hål i och sen göra ett plutt litet hål:)

• skogsvitter

Jag har å andra sidan svårt att förstå varför du inte bara ammar henne, ju mindre du ammar desto mer sinar du naturligtvis men också raka motsatsen. Ju mer du ammar desto mer mjölk får du ju. Anledningen till att du sinar är ju just för att du låter bli att amma, måste ju vara lättast att ge henne bröstet om det inte är något annat som fungerar kan jag ju tycka...

Inget av våra barn har förövrigt tagit flaska och har aldrig druckit välling, finner det fullkomligt onödigt

• emelyaus

jag förstår inte varför alla envisas med att trycka i sina barn flytande spannmål med industriellt tillsatta "vitaminer".
    och att bvc rekommenderar att spä på glukos-chocken med ännu mer socker? helt galet. ge barnen riktig mat och fullfet mjölk..

• Nelah

Försök att få i henne mer mat under dagen. Så kanske hon inte behöver äta på nätterna.

En kompis dotter vaknade på nätterna, gallskrek och var otröstlig. Till sist kom de på att hon ville ha mer att äta under dagen och sen fortsatte hon att sova hela nätter igen. Så det kan ju vara det som stör för er också menar jag :)

Jag vill och jag kan...
  • Miloxan

De flesta av mina töser har tyckt bäst om typ esskas anatomiska napp till smala flaskor. 3 av mina 5 döttrar har vägrat sempers välling men tyckt om Nestlés. En dotter ammade jag delvis till 10 månader och hon vägrade välling. Lärde henne dricka välling genom att låta henne sova en stund och sedan dra ut nappen och stoppa in flaskan medälling i munnen så hon drack i sömnen...till slut vande hon sig och kunde dricka den vaken.

• Nr 14

Tack för några riktigt bra förslag. Att jag gärna vill att hon börjar med välling är ju för att jag snart ska börja jobba och kommer vara hemmifrån ibland upp till 14 timmar i sträck. Sen med 2 syskon så är ju tex en tidig morgonfrukost som välling superbra för det mättar snabbt och då hinner man sen fixa fram mer rejäl frukost till halvmätta barn istället för 3 vars magar och munnar skriker i högan sky!!!
    VI försöker verkligen få i henne mera mat under dagen men hon kniper ihop munnen efter ett tag och då är det omöjligt att få i henne ens fruktpuré. Har provat hemlagat och flera olika märken på mat. Har faktiskt inte testat Nestlés välling så det ska jag köpa imorgon.
    Pipmuggen funkade inte på första försöket men nya försök imöra - eller inatt...
    Tack iallafall för era svar!

• SötFlöt

min 10 månaders dricker inte heller välling eller ersättning så blir ju gröt, smidigt med välling men vad ska man göra? ger dock henne Drikki, en slags shake som finns barn barnmaten, den älskar hon! kanske inte mätar som välling men i allfall smidigt ibland som mellanmål. den finns med banan/äpple och morot. den uppskattas!

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 090305 & Iza 110403 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • skogsvitter
    SötFlöt skrev 2012-02-16 23:50:33 följande:
    min 10 månaders dricker inte heller välling eller ersättning så blir ju gröt, smidigt med välling men vad ska man göra? ger dock henne Drikki, en slags shake som finns barn barnmaten, den älskar hon! kanske inte mätar som välling men i allfall smidigt ibland som mellanmål. den finns med banan/äpple och morot. den uppskattas!
    Drikki har vi också haft ibland till barnen, ett kanonbra flytande mellanmål kan man säga. Näringsrikt är det absolut, och våra har druckit detta i pipmugg. Framförallt kanske när vi varit iväg och de behövt något snabbt i bilen, men också till yngsta om jag var och jobbade en kväll och hon inte åt så mycket mat/gröt. Då kunde hon få dricka lite sånt efteråt. Stod sig bra på det!
  • skogsvitter

Kan förövrigt drickas både kall och varm, våra drack den faktiskt hellre kall (har förövrigt hört talas om barn som faktiskt hellre dricker välling kall också, kan vara ett tips att testa).

• mammatillcharlie

Tommee tippiee flaskorna funkade super på min son! Dom är som precis som brösten :)

• 72Lisa

Dr Brown flaskorna är bäst tycker jag. Mitt råd är, fast du inte bett om det, att sluta med mat på natten istället. I den åldern är det inget de behöver. Hon kommer att äta mer på dagen när hon inte får ngt på natten.
    Jag kan förstå att du behöver vällingen som snabb mat på morgonen, pröva att ge den i pipmugg några ggr till. Men personligen tycker jag inte att välling är särskilt bra att ge och skulle inte kämpa för att få ett barn att äta det. Hvregrynsgröt med frysta bär tar inte många min i micron att göra på morgonen om du behöver mätta henne snabbt och hin inte vill ha vällingen. På natten skulle jag aldrig orka mata med gröt.

• SunFlower81

Jag fick tipset från BVC att blanda gröt i flaskan, men löst som välling ... Och sen blanda lite grötpulver i vällingen... Eftersom min tjej gillar gröt men inte välling..

Svar på tråden 9-månaders som vägrar flaska!!! Hjääälp!!