• Anonym (Papper)

Vad tar man med sig till arbetsintervju?

Jag ska inom kort på arbetsintervju och har redan skickat in personligt brev tillsammans med mitt CV. Men vad förväntas att man har med sig? Hon har inte sagt något om att ta med sig ex betyg, intyg etc. Hon skrev att hon ville jag skulle tänka på två saker (två saker hon vill ha svar på när vi träffas)  men inte vad jag skulle ta med mig.

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Vad tar man med sig till arbetsintervju?
  • Seven Costanza

Vad är det för typ av jobb? Jag söker jobb inom skola och då är det betyg, examensbevis och belastningsregister jag har blivit tillsagd att ta med, samt gärna tjänstgöringsintyg från andra arbetsplatser.

• katalysator

Först och främst: Det är inte kris om du saknar någonting som de frågar om på intervjun. Det går JÄTTEBRA att säga "Jag har tyvärr inte med mig det, men jag mailar över det i morgon förmiddag." (Se bara till att faktiskt skicka det senast utsatt tid också, så att du inte verkar nonchalant).

Några saker som är bra att ha med:
    1. Kontaktuppgifter till referenspersoner. (Prata gärna med dem innan och berätta att du söker ett jobb hos X och vill ange personen som referens.)

2. Arbetsprov om det är ett jobb där sådant är vanligt. Antagligen inte eftersom du fått frågor att fundera över istället.

Det är också mycket vanligt att folk har med sig alla möjliga betyg, arbetsintyg, kursdiplom och gud vet vad, men sådant är arbetsgivaren i princip aldrig intresserad av om de inte uttrycklingen frågar efter det.

Något som kan vara bra för din del är att skriva ut och ta med ditt eget CV, personliga brev och såklart själva platsannonsen, så att du kan läsa på vad du egentligen lovat och gett dig in på när du sitter och är nervös på bussen Flört Lycka till med intervjun!

• MrC

Ta med allt, även om hon inte sagt något. Det bevisar att du har framförhållning.

• Anonym (Robban)

Förbered egna frågor, ta med block/penna, kom i tid, betyg, intyg, arbetsprover, referenser, osv. ALLT. Även om hon inte frågar, så ge henne när intervjun är slut.

• Anonym (Felix)

Jag brukade ha med mig betyg till intervjuer, men det var aldrig någon som ville se dem. Så numera lämnar jag dem hemma, och så mailar/postar jag dem på begäran. Jag ser däremot alltid till att ha två referenser klara; d.v.s. att jag frågat två personer om de kan ställa upp som referenser för just det här jobbet. Det brukar uppskattas att jag alltid frågar inför en intervju, annars kan det ju bli pinsamt om jag bett någon vara referens typ förra året och så ringer intervjuaren upp en person som inte ens minns mig... Jag ser även till att vara förberedd och läser på ordentligt om det nya jobbet.

Svar på tråden Vad tar man med sig till arbetsintervju?