Inlägg från: caliningrad |Visa alla inlägg
  • caliningrad

Slappa hanteringen av barn..

Förklaringarna ligger i de felaktiga barnteorier som alla svenskar tror stenhårt på, t ex:
    * trotsåldern är en del av utvecklingen och ska uppmuntras
    * bra uppfostrade barn är kuvade och mår inte bra
    * barn ska vara i centrum och världen kretsa kring dom
    * artighet värderas inte eftersom det inte kommer uppriktigt från hjärtat, hör man ofta
    * lärarna får aldrig straffa, allt är kränkning
    * konsekvensen är att de måste få extra hjälp för att hålla någon slags ordning, vilket förklarar att så många barn är adhd, autistiska, dyslektiker, vilket tar bort föräldrarnas ansvar att ens försöka uppfostra dem
    * förskolan i Sverige ställer inga krav som helst att barnen ska sitta stilla och lyssna i lugn och ro utan barnen ska först visa ett intresse. Är de inte intresserade av att lära sig nånting lär de sig ingenting.
    * Detta fortsätter i grundskolan där det är vanligt att 8-åringar inte läser/skriver flytande
    * I alla skolornas veckobrev står det hela tiden hur duktiga alla barn är osv trots att många barn i själva verket har enorma svårigheter. 
    * Barn som är analfabeter så länge och inte fått arbeta men sina hjärnor i tidig ålder blir lättare agressiva och egotrippade
    * Det ställs inga krav på barn enligt svensk uppfostran: barn använder napp väldigt länge, vilket försenar språk- och den allmäna utvecklingen. De sitter i barnvagn tills 4 års-ålder ofta, eller står på stäbrädda istf att promenera.
    * Det ställs inga krav på att barnen ska se ordningsamma ut. Pojkarna ska se ut som flickor med långt hår
    * osv osv osv 

• caliningrad
    Liten elak och intelligent skrev 2012-02-23 17:11:12 följande:
    Ser att du är igång igen ; Caliningrad......

Då tar vi det punkt för punkt....

Förklaringarna ligger i de felaktiga barnteorier som alla svenskar tror stenhårt på, t ex:
    * trotsåldern är en del av utvecklingen och ska uppmuntras - Egen vilja är positivt eller anser du att det är små marionetter vi ska ha.
    * bra uppfostrade barn är kuvade och mår inte bra - Den åsikten har jag har aldrig hört. Jag har väluppfostrade barn och det ger alltid positiv respons.
    * barn ska vara i centrum och världen kretsa kring dom - Det ligger något i det du säger men jag anser inte alls att det är så i de flesta familjer.
    * artighet värderas inte eftersom det inte kommer uppriktigt från hjärtat, hör man ofta - Det har jag inte hört. Artighet uppskattas av de flesta och det arbetar de för både på mina barns förskola och i skolan här.
    * lärarna får aldrig straffa, allt är kränkning - Straff är inte konstruktivt. Barn förstår konsekvenser mycket bättre.
    * konsekvensen är att de måste få extra hjälp för att hålla någon slags ordning, vilket förklarar att så många barn är adhd, autistiska, dyslektiker, vilket tar bort föräldrarnas ansvar att ens försöka uppfostra dem _ Här blir jag arg! du har inte en susning om vad du talar om! Dessa funktionshinder är inte ett resultat av uppfostran!
    * förskolan i Sverige ställer inga krav som helst att barnen ska sitta stilla och lyssna i lugn och ro utan barnen ska först visa ett intresse. Är de inte intresserade av att lära sig nånting lär de sig ingenting. - Du har återigen fel. När satte du din fot på en svensk förskola senast? Dock är det mycket lättare för abrn och vuxna att lära om de är intresserade. Att väcka barnens lust är mycket mer positivt än korvstoppningsinlärning.
    * Detta fortsätter i grundskolan där det är vanligt att 8-åringar inte läser/skriver flytande - Det är inte alls vanligt. Du har fel. Det förekommer och det gör det i alla länder.
    * I alla skolornas veckobrev står det hela tiden hur duktiga alla barn är osv trots att många barn i själva verket har enorma svårigheter.  -Kan man inte vara duktig OCH ha svårigheter? Du är enormt insiktslös....
    * Barn som är analfabeter så länge och inte fått arbeta men sina hjärnor i tidig ålder blir lättare agressiva och egotrippade - Evisens på det tack? Dessutom har vi mycket få analfabeter i Sverige.
    * Det ställs inga krav på barn enligt svensk uppfostran: barn använder napp väldigt länge, vilket försenar språk- och den allmäna utvecklingen. De sitter i barnvagn tills 4 års-ålder ofta, eller står på stäbrädda istf att promenera. - Evidens tack?
    * Det ställs inga krav på att barnen ska se ordningsamma ut. Pojkarna ska se ut som flickor med långt hår
    * osv osv osv - Är ordningsam detsamma som könsstereotyp?
    Tro vad du vill. Jag är bara enormt glad att min dotter får gå i en skola (utomlands) där inget barn är "utåtagerande" , adhd osv och inte har en barndom förstörd av andra barn som är fel uppfostrade. De flesta fallen av dyslexi är påhittade, det finns väldigt mycket forskning som visar det. Skulle barnen lära sig läsa mycket tidigare (från förskolan som det är i alla andra länder) med rätt metod skulle man hinna hjälpa de riktiga dyslektikerna innan det blir för sent och de riktigt duktiga barnen skulle hinna läsa skönlitteratur istf Harry Potter som betraktas som den bästa boken i Sverige som ungdomarna kan läsa. Trist.
  • caliningrad
    Liten elak och intelligent skrev 2012-02-23 18:27:19 följande:
    Mmmmm...evidens på det du skriver tack

Prevalens av ADHD bland thailändska skolbarn:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12549800

Prevalens av dyslexi bland thailändska skolbarn:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12549782

1) min dotter går inte på en thailändsk skola. Många barn lever under väldigt fattiga villkor i Thailand och saknar också uppfostran, vilket man kan förstå när de ofta inte ens lever med sina föräldrar, så dessa siffror visar ingenting.  Vilken typ av skola var det?
    2) dessa siffror betyder ingenting i sig utan jämförelse med andra länder, i synnerhet Sverige. Men även i Sverige skulle inte adhd siffror betyda nånting om man inte beskriver först i vilken social och kulturell miljö de testade barned vistas i. 
    3) det thailänska språket är oerhört svårt att läsa. Att barn har lässvårigheter betyder inte att de är dyslektiker för det. Jag själv skulle antagligen kunna betraktas som dyslektiker om någon skulle höra mig läsa på thailändska. Dessutom finns det ofta klasser med 70 barn,  speciellt på landet, där barnen inte lär sig läsa ordentligt. Detta förekommer inte på bra skolor. 
    4) Svenska är i jämförelse oerhört lättläst och lättstavat. Ändå finns många 8,9-åringar som inte lyckas med det. Många barn som läser utan att förstå vad de läser. Och, detta, enbart för att förskolan och skolan är så flummiga, och att kunskaperna inte värderas utan bara "det sociala samspelet". Dessa barn är oftast inte dyslektiker för det utan skulle behöva öva, eller rättare sagt ha övat mer, med disciplin och läxor, som är förbjudna ord i Sverige.
  • caliningrad

Dessutom vill jag paminna om att manga lakare, aven i Sverige forsoker varna for diagnosinflation. En trend som kommer fran USA egentligen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=4797575
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13804271.ab 

Som Litet My forklarar, hennes barn skulle ma mycket battre av att fa ga i en traditionell skola mer klar struktur.

Det storsta problemet ar att barnen inte ar uppmuntrade att sitta stilla utan tvartom, de ska behova visa sin "personlighet" och bli sedda osv fran alla borjan.

Det hjalper inte de barn som behover annu mer struktur an de andra, tvartom.

• caliningrad

Tack, Helle333. Jag är också ensamstående och jobbar heltid, men är väldigt engagerad i mitt barns uppfostran.
    På mitt barns skola måste alla barn visa respekt till lärarna genom att kalla dem "Khun" eller "Ajarn" och "waia" till dem.
    Det finns en" lärardag" där all barn måste sätta sig på knäna och ge blommor och frukt till sina lärare.

Det kanske låter väldigt gammalmodigt i era öron, faktumet är att alla kan stå på led i lugn och ro, sitta stilla när det behövs och därmed lära sig intressanta saker och inte blir stressade av en massa "adhd" barn som antagligen aldrig hade fått denna diagnos under andra ömständigheter.

Jag vet inte hur det kommer att bli för oss när vi är tillbaka i Sverige.
    Min dotter är 4.5, kan läsa flytande + en massa andra saker, och hon har den bästa tänbara barndomen men härliga kompisar, fantastiska lärare, och ingen tv / dumma tv-spel.
     Skillnaden med jämnåriga svenska barn är redan enorm, både när det gäller beteendet och kunskaperna. 

Trots och allt detta känns för sååååå läääänge sen... i Sverige betraktas det normalt att var 5 och fortfarande trotsig...  

• caliningrad
    Tow2Mater skrev 2012-02-24 14:49:06 följande:
    Det kanske är relaterat till att den största massan är hemma med mamma 24/7, och ammas, till 2 års ålder,(gör man inte så är man ju inte "normal" och då finns risken soc kommer o utreder vilket man blir radd för) blir uppfostrade att känna sig kränkta för minsta lilla och vid minsta motgång är det samhällets fel, vilket hänger med i arbetslivet då man blir sjuk på alla möjliga sätt och inte kan hitta jobb och inte ser varför man ska försörja sig själv utan det ska soc o a-kassa o sjukkassa göra för man har ju minsann förtjänat det. Skulle vara intressant med en studie, om det nu finns tillrackligt många normalt fungerade kvar att jämföra med.
    (lite ironi ja, men en del allvar också)
    Klart det har med det att göra, också. Alla barnteorier som råder den svenska barnomsorgen måste ifrågasättas men det är egentligen redan för sent. De unga vuxna klarar inte det riktiga livet som ÄR tufft. Hur många blir utbrända bara för att de fått bara höra hur DUKTIGA de är under hela sin barndom osv och att det tyvärr inte är så enkelt längre när man växer upp?

Som skattebetalare vill man inte fortsätta betala för en massa extra resurser till barn som inte kan bete sig i skolan och till utbrända vuxna väl? Jag som bor nu i ett land som är mycket fattigare och som drabbas av naturkatastrofer inser hur löjligt alla dess teorier är i Sverige egentligen. Hoppas någon som har sunt förnuft kan göra ordning i allt detta.
  • caliningrad
    Fanny b skrev 2012-02-24 17:37:11 följande:
    Jag tror att ADHD alltíd funnits men under tidigare perioder så har förutsättningarna varit sådana att det inte upptäckts. Som i Sverige, för ett sekel sedan gick de flesta barnen bara i folkskolan, där gick undervisningen ut på att läraren skrev något på tavlan och eleverna skulle skriva ned/komma ihåg det läraren skrev. Det var ordning och reda i skolan, och eleverna fick lära sig lyda sina lärare. Olydiga elever agades av läraren. Det kan hända att några av de elever som ständigt var olydiga hade ADHD och således inte kunde kontrollera sitt beteende. När barnen slutade skolan fick de som regel börja arbeta. Det fanns yrken som då passade för barn med ADHD.

Numera är läget annorlunda, det är en friare skola där barnen förväntas ta egna initativ och göra olika val. Lärare har generellt svårt att sätta gränser för stökiga elever för även de ha rätt till att få undervisning. Jag tror det vore bättre om lärare hade fler möjligheter att sätta gränser, t ex om Pelle är stökig i klassen så får han lämna klassrummet. Om behovet finns kan han få en stödperson i skolan.
    menar du att lärarna inte ens får säga till en stökig elev att han får lämna klassrummet?????
    och folk är förvånade över den "slappa hanteringen av barn" och adhd inflationen???
  • caliningrad
    Tow2Mater skrev 2012-02-24 18:03:46 följande:
    Forvånar mig inte om det ar så, barnet har ju RATT till utbildning, och det ar ju SKOLPLIKT. Inte kan man skicka ut dem då inte.
    men hallå... fel teori igen... när jag var barn (utomlands) fick de stökiga eleverna gå ut från rummet och STUDERA i ett annat rum istället, oftast med kvarsittning...

Så de störde ingen som ville studera och var tvungna att plugga också.

Ett bra råd: sluta se alla barn som små offer. Sluta ge rättigheter utan skyldigheter.

• caliningrad
    Butterscotch skrev 2012-02-24 18:03:26 följande:
    Jag kommer sätta mina barn i friskolor... av det man hör och läser verkar det inte som om lärare har ens ett uns makt i sina egna klassrum. Ungar leker med mobiltelefoner och lärarna får inte ta telefonerna ifrån dem under lektionstid, ungar kan bete sig i princip hur som helst och får ingen bestraffning...

Det är inte en sån skola jag vill att mina barn ska gå i. Skolan är till för att lära sig saker, och jag har svårt att se hur det ska kunna ske på ett effektivt sätt om inte arbetsmiljön är ok.
    vad menar du att barnen leker med sina telefoner och lärarna gör ingenting ??? 
    ursäkta mina naiva frågor, men nu har jag bott i Asien i ett tag, så det låter fullständigt förskräckligt i mina öron!!

Finns det lärare här som kan förklara varför det går till  på det sättet?
    Jag håller med dig 100% ang din definition av vad en skola är.

I Sverige står det mest om att skolan är ett trevligt ställe där man ska känna sig tryggt och lära sig det sociala samspelet osv...

• caliningrad
    KiaL skrev 2012-02-25 01:03:07 följande:
    Har en tjej i femte klass och den är enormt stökig. Det mesta är faktiskt grabbarnas fel men även en del tjejer stör också. Där får de varningar om de missköter sig. Och ändrar de inte beteende så åker de ut från klassrummet. Det sjuka är att de VILL bli utslängda för det är roligare att sitta i kapprummet och hålla på med sina mobiler. Ofta slutar det med att fler och fler stör för att få åka ut. Dessa elever har ingen som helst respekt för andra. Och när vi föräldrar tog upp det här så visade det sig att alla i klassen tyckte det var stökigt men INGEN tog på sig något ansvar.. Har också en tjej i 6års och det är i stort sett lika rörigt där...Det slutar lärare på löpande band för att de orkar inte stå där hjälplösa och se på när ungarna i stort sett gör vad de vill...

Vilken skandal att använda skattebetalarnas pengar på det sättet. Undrar vad Frösöblomster som försvarar den svenska synen på barnen tycker om det hrä. Jag håller med Neellie, det är föräldrarna som ska uppfostra sina barn.Tyvärr har skolan en enorm påverkan på barnens beteende. Har många exempel omkring på barn vars personlighet ändrades totalt (till det dåliga) när de flyttade till Sverige från ett land där det är mycket mindre slappt i skolan. Jag tycker absolut att lärarna ska kunna bestraffa, att det ska finnas ett avstånd mellan barnen och vuxna, och att man ska faktiskt gå tillbaka till katederundervisningen istf projektpedagogiken. Eleverna ska gå i skolan för att lära sig från sina lärare, punktludt. Inte för att "känna sig trygga", "bemötaS med respekt", "utveckla sitt självförtroende" och andra flummigheter man läser på varenda skolas hemsida.
  • caliningrad

Håller med ovan 100%. Kan inte ni delar era åsikter på Barnomsorg forumet? Där tycker alla att man ska behandla alla barn som små drottningar, och att det är fullkomligt normalt att barn inte respekterar vuxna osv.
    Den minsta lilla konsekvensen på förskolan kallas för kränkning och det är ju samma barn som sen förstör för andra i skolan och då är det för sent att ens försöka uppfostra barn som aldrig har lärt sig att det finns gränser. 

Svar på tråden Slappa hanteringen av barn..