Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Slappa hanteringen av barn..

Lärare har inte befogenheter att vara en motvikt mot barns attityder idag, de kommer att bli anmälda om de ens försöker. Likaså är det svårt för föräldrarna som är rädda för samma sak; tillsammans skapar allt en mycket slapp attityd i samhället där barnen som behöver styrning inte får det i den utsräckning de behöver, utan de får till viss del uppfostra sig själva på det sätt de önskar.

Jobb har inte mycket med det hela att göra, mera då allt "sjävförverkligande" föräldrar idag förväntas hålla på med, vilket tar tid från deras tid med barnen. Men det är lättare att bara lägga skulden på jobb, eftersom det är det man helst skulle göra mindre av om man kunde, andra fritidsaktiviteter etc vill man ju inte dra ner på, om man bara kan skylla på jobbet.

• Tow2Mater
    Enter Sandman skrev 2012-02-17 06:36:36 följande:Det finns ju skolor som klarar det där, min dotter gick i en sån.
    Mobbing existerade inte.
    Respekt och omtanke åt alla håll. 
    Betyg som låg högt över genomsnittet.
    Och krav på oss föräldrar på engagemang.
    Det är bland det bästa jag gjort som förälder att sätta min dotter i den skolan.             
    Låter som en privatskola, jag kan inte för mitt live se en allmän skola ställa krav, huvvaligen. Bara de elaka privatskolorna gör ju sånt ;)
  • Tow2Mater
    caliningrad skrev 2012-02-24 04:46:39 följande:
    Helt vansinniga siffror alltsa:

www.aftonbladet.se/nyheter/article13804267.ab

Man maste val ifragasatta var felet ligger!

"På fyra år har antalet svenskar med adhd minst ­tredubblats."

Vem vill bo i ett samhalle dar sa manga inte fungerar normalt ?
    Det kanske är relaterat till att den största massan är hemma med mamma 24/7, och ammas, till 2 års ålder,(gör man inte så är man ju inte "normal" och då finns risken soc kommer o utreder vilket man blir radd för) blir uppfostrade att känna sig kränkta för minsta lilla och vid minsta motgång är det samhällets fel, vilket hänger med i arbetslivet då man blir sjuk på alla möjliga sätt och inte kan hitta jobb och inte ser varför man ska försörja sig själv utan det ska soc o a-kassa o sjukkassa göra för man har ju minsann förtjänat det. Skulle vara intressant med en studie, om det nu finns tillrackligt många normalt fungerade kvar att jämföra med.
    (lite ironi ja, men en del allvar också)
  • Tow2Mater
    caliningrad skrev 2012-02-24 17:58:14 följande:
    menar du att lärarna inte ens får säga till en stökig elev att han får lämna klassrummet?????
    Forvånar mig inte om det ar så, barnet har ju RATT till utbildning, och det ar ju SKOLPLIKT. Inte kan man skicka ut dem då inte.
  • Tow2Mater
    caliningrad skrev 2012-02-24 18:09:00 följande:
    när jag var barn (utomlands) fick de stökiga eleverna gå ut från rummet och STUDERA i ett annat rum istället, oftast med kvarsittning...

Så de störde ingen som ville studera och var tvungna att plugga också.
    Men idag anses det säkert kränkande för de små liven, de blir ju utanför gruppen.
  • Tow2Mater
    nytt eller gammalt skrev 2012-03-07 17:54:20 följande:
    KiaL: uppenbarligen finns det olika världar i Sverige. Jag har aldrig sett nåt liknande som du beskriver här där vi bor. Inte ens från högstadiebarn. Sverige är verkligen segregerat.

Men jag tänker på ditt ex med inlåsta mobiler. Vad tycker du om att lärare håller på och kollar sina mobiler på lektionerna? Medan barnen inte får göra det? Visst bör barnen säga ifrån på ett annat sätt än i ditt ex men är det ytterligare ett ex på när barn bör tiga och acceptera orättvisor?

Jag bara undrar sådär allmänt... För de flesta lärare jag vet har inte långt till sin mobil på jobbet. Barnen ser självklart det.
    Aven på jobb kan inte anställda alltid gora vad chefen gor. Skulle jag ta upp min mobil o fippla i ett mote ses det inte alltid på samma sätt som om chefen gor det. Det finns situationer där vissa i egenskap av sin position har privilegier, eller antas kunna ta hand om viktiga angelägenheter, som andra i en annan positioner inte har. Lärare versus elev är ett tydligt exempel på olika positioner på en arbetsplats. Klart elever inte ska ha mobiler i klassrummet.
Svar på tråden Slappa hanteringen av barn..