Inlägg från: Helle333 |Visa alla inlägg
  • Helle333

Slappa hanteringen av barn..

KiaL skrev 2012-02-17 02:31:24 följande:
    Är det någon mer än jag som reagerar på att barnens attityd i skolan är så mycket sämre nu än för ca. 20 år sen?

Och i så fall..vad tror ni det beror på.

Min åsikt är att det daltas lite för mycket med barnen i dag både hemma och  i skolan.. Ni anar inte vad många föräldrar jag hört säga:
    - nej men mitt barn var inte inblandad i det, h*n gör inte sånt mm..
    Många föräldrar lägger så mycket ansvar på skolan som de själva igentligen skulle ta ansvar för.
    Sen tror jag också mycket på...(det här kommer jag säkert få skit för men det är min åsikt) att pga. av jobbhysterin, dvs. att man är så rädd om sitt jobb, vill göra karriär, hög arbetslöshet osv. så är det många föräldrar som inte orkar ta tag i problemen för att de är så trötta.

Vet många som lämnar sina barn runt 7 på morgonen och sen hämtar dem vid 17.00. skyndar hem för att slänga ihop lite mat, kramas lite med barnet och sen natta det för att själva stupa i säng... Hur ska man orka ta itu med det jobbiga då??
    Jag håller med dig. Jag är född -82, jag kunde helt ärligt se förändringen när jag gick i skolan, -82 var väldigt väluppfostrade, -83 var största delen väluppfostrade men av någon anledning började det gå utför från -84, jag vette sjutton vad som hände där jag växte upp men -81:orna var de som började växa upp med fri uppfostran så de fick göra vad f*n de ville utan att det fick konsekvenser. Jag såg det helt ärligt i mitt eget hem till och med. Och det var en enorm skillnad mellan skolorna. Vi som hade gått i lekis och haft två speciella lekisfröknar var drillade till tusen med att öppna dörrar, vara hövliga osv. När en tysklärare jag hade ett kort tag i högstadiet var på intervju i skolan så blev hon helt chockad, hon hade varit i många skolor på praktik, vikariat osv men det här var första skolan där en elev höll upp dörren för henne. Skrämmande. En sådan grundläggande grej.
  • Helle333
    neelliee skrev 2012-02-17 06:25:18 följande:
    Å andra sidan finns det väluppfostrade barn som har föräldrar som jobbar heltid.

Jag säger att det viss är föräldrarnas ansvar och skuld. Skaffar man barn får man uppfostra dem. Skylla på jobb håller inte och märker man att man inte hinner med att ta sitt samhällsansvar och fostra sina barn får man gå ner i tid helt obekvämt enkelt. De flesta kan det - men då får man kanske offra utlandsresor, laptop till alla i familjen, bil från -08.

Man kan uppfostra sina barn trots att man jobbar heltid. Men det kräver jobb och det kräver en förståelse för mitt barn = mitt ansvar. Och man kommer bli trött periodvis. Men - that´s life.  
    Ja min mamma jobbade heltid för att ha råd med livet med två barn. Hon var ensamstående. Även om syrran fick lite väl långa tyglar många gånger så i grunden är vi väluppfostrade båda två.
  • Helle333
    caliningrad skrev 2012-02-24 18:12:41 följande:
    vad menar du att barnen leker med sina telefoner och lärarna gör ingenting ??? 
    ursäkta mina naiva frågor, men nu har jag bott i Asien i ett tag, så det låter fullständigt förskräckligt i mina öron!!

Finns det lärare här som kan förklara varför det går till  på det sättet?
    Jag håller med dig 100% ang din definition av vad en skola är.

I Sverige står det mest om att skolan är ett trevligt ställe där man ska känna sig tryggt och lära sig det sociala samspelet osv...
    Ungarna har sina mobiler med sig i klassrummet och de grejar med dem istället för att lyssna på lärarna. Messar varandra, spelar spel, surfar osv. Lärarna i Sverige får inte göra ett skit längre. När jag var barn och gick i skolan, nu snackar vi alltså för ca 20 år sedan - jag är 30 idag) så åkte störande elever ut ur klassrummet.
    Tar lärarna i minsta lilla mot ungarna idag så börjar det vrålas om polisanmälan för mobbing, misshandel etc. Visst är det bra att elever har rättigheter men de skiter fullständigt i sina skyldigheter gentemot lärarna och sina klasskompisar.
  • Helle333
    Enter Sandman skrev 2012-02-17 06:36:36 följande:
    Jag tror att något väsentligt gick förlorat när man la ut ansvaret för skolan på kommunerna och samtidigt började dra in pengar till kommunerna.
    På det viset gick pengarna in i den allmänna budgeten för redan ansträngda kommuner och blev ett bra ställe att skära ner på.
    Sen är jag kritisk till att så många föräldrar idag verkar oengagerade i sina barns skolgång.
    Det är oftast väldigt tunnsått med föräldrar på möten och föräldraföreningarna i skolan går på knäna för att föräldrar inte engagerar sig.
    Jag tror att om vi vill att våra barn ska ha det bra i skolan och få en undervisning med kvalitet i, då måste vi gå ihop allihop, från administrationen, rektor, lärare, och föräldrar måste samarbeta och engagera sig för att bygga en trygg och stark vuxenvärld runt varje elev.

Det finns ju skolor som klarar det där, min dotter gick i en sån.
    Mobbing existerade inte.
    Respekt och omtanke åt alla håll. 
    Betyg som låg högt över genomsnittet.
    Och krav på oss föräldrar på engagemang.
    Det är bland det bästa jag gjort som förälder att sätta min dotter i den skolan.             
    Mmm jag har gått i en skola där de sa att det i princip inte existerade någon mobbing. I själva verket så låg skolan på plats nummer två i kommunen över vilka som hade MEST mobbing. Skolpersonalen blundade för mobbingen och syns inte finns inte... Trots att ett antal elever kom och bad om hjälp. Flera elever tröttnade till slut och bytte skola.
Svar på tråden Slappa hanteringen av barn..