Inlägg från: KiaL |Visa alla inlägg
  • KiaL

Slappa hanteringen av barn..

Är det någon mer än jag som reagerar på att barnens attityd i skolan är så mycket sämre nu än för ca. 20 år sen?

Och i så fall..vad tror ni det beror på.

Min åsikt är att det daltas lite för mycket med barnen i dag både hemma och  i skolan.. Ni anar inte vad många föräldrar jag hört säga:
    - nej men mitt barn var inte inblandad i det, h*n gör inte sånt mm..
    Många föräldrar lägger så mycket ansvar på skolan som de själva igentligen skulle ta ansvar för.
    Sen tror jag också mycket på...(det här kommer jag säkert få skit för men det är min åsikt) att pga. av jobbhysterin, dvs. att man är så rädd om sitt jobb, vill göra karriär, hög arbetslöshet osv. så är det många föräldrar som inte orkar ta tag i problemen för att de är så trötta.

Vet många som lämnar sina barn runt 7 på morgonen och sen hämtar dem vid 17.00. skyndar hem för att slänga ihop lite mat, kramas lite med barnet och sen natta det för att själva stupa i säng... Hur ska man orka ta itu med det jobbiga då??

• Svar på tråden Slappa hanteringen av barn..
  • KiaL
    MattssonE skrev 2012-02-17 02:39:08 följande:
    Det är inte föräldrars fel, det är samhällets krav att jobba från tidigt på morgonen och sluta sent. Vill man ha lön och kunna försörja sin familj så får man tyvärr stå ut med det. Det är synd att man inte har så pass mycket tid med sina barn som man skulle vilja.
    Det var lite det jag menade med jobbhysteri..det finns inte den tiden över som man skulle vilja ha.
  • KiaL

Jag har så många skräckexempel på föräldrar som inte borde va föräldrar men jag tänker inte dra upp alla här. Dock kan jag nämna ett..

Min mamma jobbade för några år sen i skolan som KIS(kompis i skolan) En utav hennes kollegor blev slagen i huvudet med en stol av en fjärdeklassare då han han sagt till honom för typ femte gången att sitta still i bänken och inte störa.
    Läraren tog då grabben i armen och tog honom till rektorn. Grabben grinade och skrek att han skulle polisanmäla kärringen..
    Föräldrarna blev tillkallade och informerade om vad som hänt..
    Vad de gjorde???
    Jo de blev förbannade på läraren för att hon tagit tag i sonen och gjorde en polisanmälan..
    Att mammas kollega fick en jack i huvudet var tydligen inget att bry sig om.

Med sådana föräldrar så är det inte konstigt att barnen har noll respekt för lärare och vuxna i allmänhet.
    För det tycker jag är det största problemet  i skolan nu..Brist på respekt. Ser det varje dag..
    Man hör sexåringar skrika att rör du mig så polisanmäler jag dig.. Vart har de lärt sig det från?? Det är ju inget de kommer på själv.
    Visst fanns det bråkstakar när jag gick i skolan också men oftast vid en tillsägning så skärpte de till sig för de visste att de gjorde fel. Idag verkar det som dessa bråkstakar inte inser att de gör fel..

Gör mina barn fel i skolan eller sätter sig upp mot nån lärare. Då är det en ordentlig ursäkt som gäller och samtal hemma. Är stenhård när det gäller respekt mot andra människor. Mina barn kommer inte undan med något om jag vet att det är de som gjort fel.

• KiaL

Har en tjej i femte klass och den är enormt stökig. Det mesta är faktiskt grabbarnas fel men även en del tjejer stör också. Där får de varningar om de missköter sig. Och ändrar de inte beteende så åker de ut från klassrummet.
    Det sjuka är att de VILL bli utslängda för det är roligare att sitta i kapprummet och hålla på med sina mobiler. Ofta slutar det med att fler och fler stör för att få åka ut.

Dessa elever har ingen som helst respekt för andra. Och när vi föräldrar tog upp det här så visade det sig att alla i klassen tyckte det var stökigt men INGEN tog på sig något ansvar..

Har också en tjej i 6års och det är i stort sett lika rörigt där...Det slutar lärare på löpande band för att de orkar inte stå där hjälplösa och se på när ungarna i stort sett gör vad de vill...

• KiaL
    Stjärnfall76 skrev 2012-03-01 23:10:40 följande:
    Håller med TS. Det daltas för mycket. Ett barn får inte kränkas. Men att barnet inte får kränka en lärare är inte lika viktigt. Amn får inte visa ut ett barn från klassrummet, för det störande barnet har rätt till sin undervisning. Men resten av klassen som störs struntar man i.

Vad gäller elevers dåliga resultat så skyller man på lärarna. Att de är dåliga på att lära ut. men man ska ta bort läxor och så sänker man kraven på vad de ska kunna.... Det om något är att göra barnen en stor orätt, att inte få dem att utvecklas till sin fulla potential. Min sons klass är tex skrämmande slapp. Varför gör man så med barnen? De hade ju kunnat bli mycket duktigare om man fått dem att ta ansvar och ta skolan på allvar. Nu är det lekskola på många ställen. Stökigt och stimmigt och utan läxor. Barnen har ju inte en chans att lära sig.

och sedan föräldrarna, där många skyller allt på skolan. SOm om skolans viktigaste uppgift är att uppfostra andras barn. Föräldrarna ska fostra och skolan ska lära ut.

Jättestökiga elever får inte ens stängas av i stort sett, så man visar ju dessa barn att det är fritt fram att fortsätta härja.

Jag förstår inte att man inet ser varför skolan inte fungerar i västvärlden längre.....
    Precis..fattar de inte att om man är för slapphänt med barnen så kommer de ju aldrig lära sig att visa respekt för vuxna.
    Jag fattar ju att inte lärarna ska kunna slå barnen eller va elaka på nåt sätt men de måste banne mig få rätt att tag i ett barn, visa ut det från klassrummet, ryta till..Visa vem som bestämmer helt enkelt.

Föräldrarna ska uppfostra barnen och lära dem rätt och fel..Lärarna ska ha rätten att se till det följs i skolan.
    barn är inte så oskyldiga som många föräldrar tycks tro...
  • KiaL
    Machapuchare skrev 2012-03-02 10:08:47 följande:
    KiaL skrev 2012-03-02 00:05:54 följande: Jag tror att en stor del av problemet är att barnen inte respekteras av sina föräldrar, lärare, medmänniskor. Barn som behandlas med respekt lär sig respekt!
    Det där håller jag inte med om alls... Barn får mer respekt idag än någonsin. Det lyssnas mer på barnen och deras vilja idag än för .. säg 20 år sen. Då bestämdes mer över huvudet på dem. Så den tesen tycker inte håller.
  • KiaL
    Machapuchare skrev 2012-03-02 13:24:12 följande:
    Att få vara med och bestämma eller att bli lyssnad på innebär inte nödvändigtvis att man blir respekterad.
    ja ja det är din åsikt. Men jag håller ändå inte med.. Respekten för unga en del barn försvann för mig när jag tröttnade på deras beteende.
    Annars har jag i alla fall alltid respekterat alla människor..gamla som unga
  • KiaL
    lövet2 skrev 2012-03-02 17:50:01 följande:
    En av mina flickor gick i en sådan klass. Då kallade skolan till föräldramöte där lärarna gav exempel (utan att nämna namn) på hur det kunde gå till. Föräldrar och lärare kom överens om att alla föräldrar skulle komma och vara en halvdag i klassen som tysta åskådare längst bak i klassrummet. Vi fick skriva upp oss på en dag som passade, och veckan efter körde vi i gång. Det visade sig då att bara barnet till den förälder som var där just då, höll sig lugnt, medan de flesta andra var lika stökiga som vanligt. Vi föräldrar fick alltså en ganska rättvisande bild. Sedan hade vi ett föräldramöte till där vi kom fram till vissa åtgärder. Varje förälder ansvarade också för att prata allvar hemma med just sitt barn.

Det här blev vändningen för klassen. Vi föräldrar som hade möjlighet att hälsa på ofta i skolan, kom dit och satt med i klassrummet då och då. Klassläraren fick en assisterande lärare så de ofta kunde dela upp klassen. På några månader var det ett helt annat klimat i klassen ...
    Vi ska också göra så. Alla föräldrar har fått en dag som vi ska va där. det har varit möte med mobbningsteam, socialförvaltningen och rektorn...så vi hoppas att det händer nåt snart.
  • KiaL
    Stjärnfall76 skrev 2012-03-02 18:08:48 följande:
    Barn som får respekt lär sig inte nödvändigtvis respekt. Man måste även lära sig att VISA respekt. det lär sig inte svenska barn idag.

hur menar du att man ska respektera dem mer än man gör idag. Det är ju barnen som regerar. Det jag kan tycka om ditt argument är att det inte är att visa respekt genom att låta dem göra som de vill. barn är barn, de har inte en vuxens hjärna och ska därför inte bestämma lika mycket som en vuxen. och lära sig detta.

föräldrar säger inte ens till sina barn ibland.

Sedan är ett problem att barnen har för lite vuxenkontakt och kontakt med sina föräldrar. När tomåroen börjar tror många föräldrar att deras uppfostrargärning är sluförd och barnen har knappt längre kontakt med föräldrar.

Hrmmm vänta lite nu..det där var det inte jag som skrev. Jag svarade på det inlägget. Kanske inte ska ta åt mig då men det skrevs av machapucare inlägg 43.
    Annars vill jag säga att jag håller med dig helt.
  • KiaL
    Machapuchare skrev 2012-03-07 15:37:12 följande:
    Håller med!

Många har sagt ovan att barnen får så mycket mera respekt nu än förr och att det är en del i problemet. Jag tror inte att de har klart för sig vad respekt är. Det som många tolkar som respekt är i själva verket barns rädsla för överheten. Det är inget jag vill fostra mina barn till.
    Barn har ju ingen respekt eller rädsla för överheten som du skrev..I stort sett ingen alls. Det är ju det som jag anser vara problemen. Ni verkar ha tur som antingen har trygga och respektfulla barn eller bra skola...

Men jag har sett alldeles för många exempel på hur det igentligen är. Har barn i lågskola mellanskola och gymnasie och har följt deras skolor samt andra skolor omkring och sett dett ena med det andra.

Ser hur ungdomar både tjejer och killar från ca 12 årsåldern stå och gapa på lärare att de är dumma i huvudet och borde låsas in för att de tvingade ungarna att stänga av mobilen tex..

I stort sett en gång i månaden krossas busskurer runt omkring där vi bor. Mitt på dagen bland allt folk stod två tjejer i vad jag tror kan va 12-13 och sparkade på busskursrutorna. Då gick det en vuxen man dit och sa till dem.
    Då skrek de käften gubbe lägg dig inte i mm. Mannen sa till dem igen och blev denna gång riktigt arg. Så han sa att man betedde sig inte sådär, han skulle prata med föräldrarna. Då sa den ena att gör du det gubbäckel så säger jag att du tafsade.. Sen gick de iväg.

Jag ser barn som är så små som 11-12 vara ute till midnatt.

Jag hör hur äldre ungar skriker glåpord efter de yngre bara när de går förbi.

Jag hör hur ungar i tvån- trean skriker kärringjävel till lärare när de inte vill gå in på rasten mm

Kan fortsätta hur länge som helst. Och idag är det väldigt sällan att beslut tas över huvudet på barnen. Jag vet att i våra skolor får barnen vara delaktiga på möten, på samtal osv.

Därför tycker jag att det var bätter förr. Vi fick respekt om vi gav respekt. Lärarna och vuxna satte gränser och vi följde dem.
    Barn ska ha tydliga gränser för får de va med att bestämma för mycket spårar det ur för lätt. Barn kan inte sätta sina egna gränser. Då de flesta inte tänker logiskt och rationellt utan bara efter vad de vill.
  • KiaL

En lärare som kollar sin mobil på lektionstid är okej beroende på vad det gäller. Han kanske kollar meddelande eller skriver upp nåt i sin kalender.. Han/Hon är där för att lära ut. Eleverna är där för att lyssna och lära. Därför har de ingen anledning till att ha mobilen på på lektionen.
    Det handlar inte om orättvisor. En vuxen bestämmer över sig själv just för att h*n är vuxen. Ett barn har inte än den rätten att fatta beslut rörande sig själv. Just för att barn inte har den förmågan att alltid veta vad som är bäst.

Det är ju igentligen bara att ta sig själv som exempel. Man trodde man visste bäst som tonåring och ville inte att vuxna skulle bestämma. När man själv är vuxen så inser man ju hur lite man igentligen visste om allt runt omkring.

Och de exempeln jag beskriver har jag tyvärr upplevt/hört om från andra delar Sverige än där just jag bor.

Jag tycker det är skrämmande hur många vuxna som överlåter bestämmaderätten åt sina barn, den fria uppfostran. Gör som du vill och lär dig av dina misstag. Det kanske fungerar i tanken men oftast inte i praktiken.
    Det är ju faktiskt vi vuxna som måste sätta gränserna.

Bara för att vi vuxna gör en sak så är det inte orättvist när barnen inte får göra likadant.

• KiaL
    Stjärnfall76 skrev 2012-03-09 17:42:35 följande:
    Så där är det ofta i invandrartäta förorter.... jätteskönt att bo i ett mindre samhälle utanför stan.....

Om du har barn så råder jag dig verkligen att flytta, det finns bättre ställen. Även om det ÄNDÅ är så att barn över lag har för lite respekt för vuxna. Svarade tex nyss på en tråd där mamman undrade om det var fel att inte låta barnet bestämma vilket förälder som skulle hjälpa det med ex bilbäste och tandborstning. Inte konstigt att det blir fel på barnen när de fostras som drottningar där föräldrarna är undersåtar som de ska bestämma över??!!    
    Vi bor i en invandrartät kommun..men det är mindre i den orten vi bor. Skulle gärna vilja flytta men sambon har sitt jobb här, är egenföretagare, och barnen vill inte lämna sina kompisar och det respekterar jag.

Håller helt med om det sista du skrev.. KLart man ska behandla barn väl men inte som om de vore sköra dockor.
Svar på tråden Slappa hanteringen av barn..