Machapuchare skrev 2012-03-07 15:37:12 följande:
Håller med!
Många har sagt ovan att barnen får så mycket mera respekt nu än förr och att det är en del i problemet. Jag tror inte att de har klart för sig vad respekt är. Det som många tolkar som respekt är i själva verket barns rädsla för överheten. Det är inget jag vill fostra mina barn till.
Barn har ju ingen respekt eller rädsla för överheten som du skrev..I stort sett ingen alls. Det är ju det som jag anser vara problemen. Ni verkar ha tur som antingen har trygga och respektfulla barn eller bra skola...
Men jag har sett alldeles för många exempel på hur det igentligen är. Har barn i lågskola mellanskola och gymnasie och har följt deras skolor samt andra skolor omkring och sett dett ena med det andra.
Ser hur ungdomar både tjejer och killar från ca 12 årsåldern stå och gapa på lärare att de är dumma i huvudet och borde låsas in för att de tvingade ungarna att stänga av mobilen tex..
I stort sett en gång i månaden krossas busskurer runt omkring där vi bor. Mitt på dagen bland allt folk stod två tjejer i vad jag tror kan va 12-13 och sparkade på busskursrutorna. Då gick det en vuxen man dit och sa till dem.
Då skrek de käften gubbe lägg dig inte i mm. Mannen sa till dem igen och blev denna gång riktigt arg. Så han sa att man betedde sig inte sådär, han skulle prata med föräldrarna. Då sa den ena att gör du det gubbäckel så säger jag att du tafsade.. Sen gick de iväg.
Jag ser barn som är så små som 11-12 vara ute till midnatt.
Jag hör hur äldre ungar skriker glåpord efter de yngre bara när de går förbi.
Jag hör hur ungar i tvån- trean skriker kärringjävel till lärare när de inte vill gå in på rasten mm
Kan fortsätta hur länge som helst. Och idag är det väldigt sällan att beslut tas över huvudet på barnen. Jag vet att i våra skolor får barnen vara delaktiga på möten, på samtal osv.
Därför tycker jag att det var bätter förr. Vi fick respekt om vi gav respekt. Lärarna och vuxna satte gränser och vi följde dem.
Barn ska ha tydliga gränser för får de va med att bestämma för mycket spårar det ur för lätt. Barn kan inte sätta sina egna gränser. Då de flesta inte tänker logiskt och rationellt utan bara efter vad de vill.